Gå til innhold

Hund hjemme alene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du er på jobb og ingen er hjemme hvor har du hunden din da?

Går den løst rundt i hele huset eller har du avgrenset område til denne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke hunden vår alene hjemme enda, men når den tid kommer vil den ha tilgang til gangen og kjøkkenet :)

Anonymous poster hash: 31df1...1b8
Skrevet

Alle går løse i hele huset.

Skrevet

Hunden går fritt mellom gang og kjøkken, ca 16m2 , og klarer seg fint, er mye alene ca 8 timer daglig,d. Går fint. Sko og klær får være i fred . Har ei staff...5 år..

Skrevet

Min er hjemme alene. Lukker gjeren dører til soverom, bad og kontor om jeg husker det. Det eneste gale han evt gjør er å dra utover søppel om jeg har glemt posen. Han er sjelden alene mer enn 5-6 timer om gangen. Opp til 8-9 timer i spesielle tilfeller. Om jeg skal være mye borte en dag spør jeg gjerne foreldrene mine om de han ha ham.

Skrevet

Vi driver med alenetrening nå, han er seks måneder. Han har hatt bare gangen i startfasen nå, men etter hvert som han slutta å være så fokusert på utgangsdøra har han begynt å åpne opp døra inntil leiligheten, og da har han stua i tillegg. Deler av kjøkkenet er sperret av med grind så han ikke kan hoppe opp på kjøkkenbenken, og soverommet er avstengt. Så han velger på en måte om han vil være i bare gangen eller om han også vil ha stua.

Vi jobber litt om hverandre og har kun hatt ham to timer alene foreløpig. Jobber oss sakte oppover siden han syns det er vanskelig å bli gått fra, så vi har fått hjelp av en flink atferdsterapeut som kommer med gode råd underveis! Tror ikke han slapper av så mye ennå, men etter hvert vil han nok hvile mer og gå rundt i stua for å skifte stilling, drikke vann etc, bare.

Anonymous poster hash: b5f5d...3c9
  • Liker 1
Skrevet

Hun har ikke hele leiligheten tilgjengelig, men det er kun fordi jeg har en del dører stengt for å holde på varmen, og hun er ikke særlig flink til å åpne og lukke dører. Dermed har hun hovedsakelig stua og kjøkkenet, og av og til soverommet, tilgjengelig. Går strålende fint. Har henne av og til på videoovervåkning vha ustream.tv, og hun ligger som regel og sløver i sofaen sin eller i hundesenga, avbrutt av noen små turer ned på gulvet for å strekke på seg eller drikke vann.

Anonymous poster hash: 64d31...bf7
  • Liker 2
Skrevet

Hele huset til rådighet om han ønsker.

Skrevet

Normalt er hele huset åpent, men ettersom lille valpedyret syntes det er kjempegøy å tisse i sofaen så er stua lukket av nå!

Skrevet

Min forrige hund hadde en tendens til å kaste opp bak putene i sofaen eller mellom putene (hadde løse puter). Nå kastet hun ikke opp så ofte, men om hun måtte mens hun var alene var sofaen et logisk sted for henne. Kjempestas å sette seg ned i sofaen etterpå...

Skrevet

Har en liten blandingshund som fint klarer å være alene hjemme i 4-5 timer dagen I BUR! Huff ja, slemme meg. Han har ikke NOE vondt av det, har ett stort og fint bur som han sover i stort sett hele tiden mens jeg er borte. Gjesper og åååler seg ut av det når jeg kommer hjem om dagene, lykkelig og blid :laugh:
Hunder har ikke vondt av å være i ett bur så fremt buret er av en god størrelse. Min er miniliten og har et stort bur, hehe. Men bedre for han, for da har han jo ikke så stort område å holde vakt for. Han ligger inni der å føler seg trygg :gullengel:
Pluss at jeg også føler meg litt tryggere da det ikke er noe mulighet for han å skade seg inne i buret, vs. hvis han hadde gått fritt å løpt inni noe / hoppet ned og landet skjevt eller noe slikt :dry:

Anonymous poster hash: 1fc0f...be2
Skrevet

Har en liten blandingshund som fint klarer å være alene hjemme i 4-5 timer dagen I BUR! Huff ja, slemme meg. Han har ikke NOE vondt av det, har ett stort og fint bur som han sover i stort sett hele tiden mens jeg er borte. Gjesper og åååler seg ut av det når jeg kommer hjem om dagene, lykkelig og blid :laugh:

Hunder har ikke vondt av å være i ett bur så fremt buret er av en god størrelse. Min er miniliten og har et stort bur, hehe. Men bedre for han, for da har han jo ikke så stort område å holde vakt for. Han ligger inni der å føler seg trygg :gullengel:

Pluss at jeg også føler meg litt tryggere da det ikke er noe mulighet for han å skade seg inne i buret, vs. hvis han hadde gått fritt å løpt inni noe / hoppet ned og landet skjevt eller noe slikt :dry:

En voksen hund evner å ta seg frem rundt omkring i sitt eget hjem uten å skade seg, dersom den er blitt trent opp gradvis til å være alene. Bur er ingenting annet enn bekvemmelighet for eier. Det betyr ikke at det er mishandling å ha hunden i bur, bare at det er latskap å ikke ta jobben med å trene opp hunden til å være løs inne (når den er skikkelig voksen, mange hunder er i bur eller innestengt på et lite rom noen perioder i puberteten når de har en tendens til å makulere ting). Snodig å mene at hunden ikke skal kunne føle seg trygg i sitt eget hjem uten å pakke den inn i bur som en annen porselensgjenstand. Opplever man at hunden varsler når den er løs inne, men ikke i bur, så har man rett og slett gått for fort fram i treningen.

Anonymous poster hash: 64d31...bf7

• Liker 2
Skrevet

Herregud... :omg:

Anonymous poster hash: 59f59...f94

Skrevet

Mange hunder skader seg inni buret sitt :) For et par uker siden hadde jeg en samtale som gikk sånn:

Hun: "Hunden vår har slitt litt med separasjonsangst, men det hjalp med bur :) "

Jeg: "Åja.. Jeg er litt redd de skal skade seg inni der, så vi bruker ikke bur".

Hun: "Ja, hun gnagde seg ut av plastburet sitt! Så vi kjøpte i metall. Da skadet hun tennene sine skikkelig, så vi måtte til dyrlegen og hun måtte i narkose."

Jeg: "... .... ... ... ... ... Såeh... Bruker dere bur nå, da?"

Hun: "Ja, da! :) Det går så fint atte :) "

:murvegg:

Anonymous poster hash: 901cf...dda

• Liker 2
Skrevet

Han har tilgang til hele huset, sover som oftest i stolen "sin" eller sofaen "sin". :)

Han er 1 år.

Skrevet

Nå har jeg aldri opplevd at hunden har gnagd på buret (eller hørt om hunder som har gnagd på et metallbur), men det finnes en del variasjoner mellom å gå amokk når den er løs og å gnage på buret om den er innelåst.

Man leser hunden sin og man tilpasser situasjonen etter forholdene. Skal hunden være i bur, så må den tilvendes, skal den være løs må den også tilvendes. I en periode kan det være hensiktsmessig å ha hunden i bur. Om hunden blir redd, sint, nervøs e.l. i buret finner man en annen løsning. Om hunden virker trygg og fornøyd i buret, så er det fortsatt en grei løsning.

Jeg fatter ikke hvorfor man må ha en regel på at bur er enten JA eller NEI. Det er ikke nødvendig å dømme alle som bruker bur til hunden sin. Det er en mulig løsning som ikke fungerer for alle og det er ingen som sier at man MÅ bruke bur heller.

Skrevet

Mine to har tilgang til hele huset, utenom soverommene. De er stengt fordi den ene kryper oppi sengene så fort han har sjansen. Nå ligger han isteden på ryggen i sofaen når vi kommer hjem :)

Skrevet

Min 10 mnd gamle tispe har en avstengt del av stuen som hun er i. Der har hun hundeseng og koseteppe. Det er nok for henne, løs i stua ville hun fort kunnet ødelegge ting.

Anonymous poster hash: 80f84...c2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...