Inuitten Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Jeg har akkurat flyttet til en ny og stor by, sammen med samboeren min. Problemet mitt er at både pappa, (som er den eneste familien jeg har) og kjæresten skal begge jobbe i desember og kommer ikke hjem før i januar. Jeg blir da alene, og vet ikke helt hvordan denne julen skal bli. Jeg har bare familie hjemme i Ålesund, men de har så mange på besøk i jul at jeg orker ikke styre med det. Jeg har heller aldri laget julemat eller noe selv, siden jeg er så ung. Noen tips om hva jeg kan finne på? Trist å være alene på julaften, og spise taco eller noe. Når pappa kommer hjem skal jeg og kjæresten dit å feire jul og nyttår (litt for sent). Så det er jo en trøst, men vil fremdeles ha noe på julaften i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Jeg har akkurat flyttet til en ny og stor by, sammen med samboeren min. Problemet mitt er at både pappa, (som er den eneste familien jeg har) og kjæresten skal begge jobbe i desember og kommer ikke hjem før i januar. Jeg blir da alene, og vet ikke helt hvordan denne julen skal bli. Jeg har bare familie hjemme i Ålesund, men de har så mange på besøk i jul at jeg orker ikke styre med det. Jeg har heller aldri laget julemat eller noe selv, siden jeg er så ung. Noen tips om hva jeg kan finne på? Trist å være alene på julaften, og spise taco eller noe. Når pappa kommer hjem skal jeg og kjæresten dit å feire jul og nyttår (litt for sent). Så det er jo en trøst, men vil fremdeles ha noe på julaften i alle fall. Jeg er vant med å ha hele familien rundt meg i jula, det har vært det viktigste for meg for at jeg i det hele tatt skulle ha litt julestemning. Å være sammen med de man er glad i. Denne julen har alle i familien lagt andre planer, så jeg blir alene. Før hadde jeg en meget dårlig følelse, var sikker på at det kom til å bli bare trist. Nå har jeg begynt litt smått med julemat, slik at jeg vet jeg kan det til den store kvelden, og så har jeg laget en del planer i forbindelse med julepynt, julegaver, middagen og så videre. Jeg er fast bestemt på at jeg skal få en knallkoselig julaften, selv om jeg blir alene. Det blir hva du gjør den til Hvis dette høres litt for drøyt ut,har du kanskje noen venner du kan spise julemat med? Eller kanskje det finnes et tilbud der du bor for folk som ikke har det så greit i julen, andre som må være alene denne dagen, eller noe sånt? Da får du jo gjort en god gjerning også,i tillegg til at du slipper å være alene. Men som sagt, det blir hva du gjør det til Anonymous poster hash: 9f990...361 1
Inuitten Skrevet 10. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2013 Skulle gjerne ha prøvd meg litt med julematen jeg også, men jeg har rett og slett ikke penger til det. Julegaver og alt slikt får jeg rett å slett ikke råd til før neste år. Har gått inn en deal med alle jeg skal gi gaver til at de får det når jeg og pappa skal feire jul, i januar Har faktisk ikke tenkt over at det finnes noen slik plass (fy meg!), så det skal jeg sjekke opp, takk for tips! Jeg er også vandt til at vi skal være familien sammen i juletiden. Men vi i familien var veldig uheldig, så nå er det bare meg og pappa igjen.. Men heldigvis har jeg han enda <3
pusla Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Du kan jo spise noe enkelt, men "julete" uten å lage full julemiddag. Som julepølse og rødkål/surkål. Den trenger du ikke øve på, for det er enkelt å lage og. Tror det går fint an å gjøre det beste ut av en jul alene, men jeg forstår tankene dine.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Altså, å få litt julestemning trenger ikke koste all verden julepølser og medisterkaker pleier å være billig, og en pakke surkål koster nesten ingenting, saus kan du øve på å lage selv. Mandariner er billig i desember, så en stor pose med det, litt nøtter og marsipan så kommer du langt stearinlys og juleservietter? En julestjerne eller to, de pleier å være 20-30 kr på rema f.eks når det nærmer seg jul. Anonymous poster hash: 59590...d8c 1
Poserose Skrevet 13. november 2013 #6 Skrevet 13. november 2013 Mye julemat er ikke dyrt, noe må du jo spise den dagen uansett! Vil tro det ligger på samme prisnivå som taco, kanskje billigere til og med. Medisterkaker er billig å lage hvertfall. Som folk sier, ha litt juledekorasjoner og se en julefilm mens du spiser Ifjor var det jo mye fokus på å invitere andre som var alene hjem til seg til jul. Er jo litt skummelt, men du kan jo satse på en gammel dame eller lignende som kan hjelpe med å både lage og finansiere mat?
Erazor Skrevet 13. november 2013 #7 Skrevet 13. november 2013 I hvilken storby bor du? Det finnes vanligvis tilbud på julaften til de som er alene og/eller vanskelig stilt økonomisk. Ellers er det jo en mulighet for at noen tar initiativ til noe lignende som i fjor, da de som trengte et sted å være julaften kunne bli paret opp med noen som gjerne tok imot en gjest på julaften.
Gjest Yellowrose Skrevet 13. november 2013 #8 Skrevet 13. november 2013 Prøv å gjøre det beste ut av det, gå deg en tur i byen å se på all den fine julepynten. se en god julefilm som får deg til å le, spis masse godteri og kanskje litt Julemat hvis du lager det. Du skal ihvertfall ikke sitte alene med taco på Julaften!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #9 Skrevet 13. november 2013 Du trenger ikke allverden for at det skal bli koselig! Tenn en del stearinlys, kjøp inn klementiner, sjokolade, en god middag og ta på deg behagelige klær. Du kan også bake fløtekarameller eller pepperkaker for eksempel. Middagen kan for eksempel være billig kjøtt, med poteter og hjemmelaget kålrabistappe. Anonymous poster hash: a398c...fec
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #10 Skrevet 13. november 2013 Om så er har faktisk fjorland ganske gode julemiddager når det kommer til mat, da trenger du ikkje "øve" noe til julaften. Har du skype? Om du synes det kan være godt med litt kontakt så går jo det ann. Men kan skjønne om det bare gjør vondt verre. Anonymous poster hash: baeef...ec7 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #11 Skrevet 13. november 2013 Altså, å få litt julestemning trenger ikke koste all verden julepølser og medisterkaker pleier å være billig, og en pakke surkål koster nesten ingenting, saus kan du øve på å lage selv. Mandariner er billig i desember, så en stor pose med det, litt nøtter og marsipan så kommer du langt stearinlys og juleservietter? En julestjerne eller to, de pleier å være 20-30 kr på rema f.eks når det nærmer seg jul. Anonymous poster hash: 59590...d8c Klementiner* Mandariner har vi ikke i Norge Anonymous poster hash: f41ba...105
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #12 Skrevet 13. november 2013 Julepølser og medisterkaker pleier å være kjempebillig i desember. Surkål og rødkål får en også billig ferdig. Veldig billig om en kjøper xtra/euroshopper, frossen rosenkål er forholdsvis billig. En kan kjøpe en stor kålrabi og lage en diger porsjon, den blir ganske drøy når det bare er en person. En kan også steke en stor ribbe og fryse ned for eksempel. Pinnekjøtt er kanskje litt meir styr. Og posesaus funker fint det også Jul er jo selvfølgelig ikkje bare mat, men når det kommer til det så trenger det ikkje bli veldig dyrt:) Anonymous poster hash: baeef...ec7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #13 Skrevet 13. november 2013 du kan lage julemat!. jeg lagde det for første gang i fjor.alle gjestene var fornøyde. Anonymous poster hash: 377e0...dbb
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #14 Skrevet 13. november 2013 Du får en ribbe til et par hundrelapper,og da har du flere middager. Julen er da ikke bare en kveld. Den er da minst en uke Anonymous poster hash: 9ea08...90c
missuvillig Skrevet 13. november 2013 #15 Skrevet 13. november 2013 Fikk nesten lyst å feire jul alene jeg, av å lese alt dette Mange gode råd! Tenkte også på at du kan invitere enn venn som kanskje er i samme situasjon?
kaprifolen Skrevet 16. november 2013 #17 Skrevet 16. november 2013 Restaurant verdens ende i tønsberg arrangerer jul for de som er alene eller ikke har råd! Flere bydeler ellers også som gjør slikt! Hva med å melde deg frivillig et sted?
Gjest Lille-pus Skrevet 16. november 2013 #18 Skrevet 16. november 2013 (endret) Jeg og kattene skal feire julen alene i år også. Det er veldig koselig Familien bor såpass langt unna at det blir veldig mye fly og tog og buss og alt for mye styr å reise tur/retur for en liten uke. Og det har vært så mye jobb nå at de fridagene vil jeg faktisk ha sammen med kattene... som, savner mor når hun jobber alt for mye... TS, du sier du bor i en stor by. Skulle det være slik at din by også er min by så er du herved invitert hjem til meg og mine 3 katter Hva vi da skal spise velger vi etter hva du er vant til (jeg er veldig fleksibel og kjenner på julestemningen med både ribbe, pinnekjøtt og juletorsk. Gjesterom med eget bad har jeg også, så dette ville vi fikse så lett som bare det Flink til å lage mat er jeg visst også, så dette ville gå helt supert, og jeg tror vi ville få det veldig hyggelig Invitasjonen er herved overlevert. edit: Rettet tyrkLeif Endret 16. november 2013 av Lille-pus 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #19 Skrevet 16. november 2013 Du kan eventuelt melde deg som frivillig til et eller annen julekveldsarrangement. Jeg kjenner f.eks. en mann som alltid er frivillig på julemiddag for vanskeligstilte. Fin stemning, selskap, og litt av sin egen tid er en flott julegave å gi til noen som trenger det. Eller så kan du prøve å komme i kontakt med noen andre som er alene i julen. Noen studenter må jobbe på studiestedet i julen og blir derfor alene, f.eks. Eller du kan lage til en trivelig kveld for deg selv - spare opp til en enkel julemiddag (ribbe koster 29,90 per kilo i mange butikker, så det er en rimelig kjøttmiddag) og kose deg med å lage maten selv, høre på julemusikk og kanskje holde på med noe julegavehobbygreier, siden du skal gi julegaver først etter jul? Er man alene på julaften kan det jo da være fint å bruke kvelden på å lage julekort, bake cookies til å gi bort, eller lignende. Ha på TVn og se på trivelige juleprogrammer, eller høre på radio. Kan bli koselig Anonymous poster hash: 0895a...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #20 Skrevet 17. november 2013 Hva bruker du å spise på julaften? Jeg har feiret alene et par ganger. Det jeg gjorde var at jeg laget meg en god julemiddag. Det ene året hadde jeg ribbe. Det er jo billig, og nå koster den jo rundt 20 kr. kiloen. Hadde en ribbe på nesten 3 kilo, stekte hele, og frøs ned det som var til overs. Fint å ha til middag en annen gang. Den andre gangen hadde jeg pinnekjøtt. Både ribbe og pinnekjøtt lager seg mest selv. Julaften ble brukt til å slappe av med NRK sitt program, middagen som laget seg, Sølvguttene, pynting av juletre (jeg hadde et lite et, knapt 1 meter, men koselig var det), jeg la fram julegaver, og tente en del lys. Hadde det ganske så koselig egentlig. Anonymous poster hash: 0fe1a...dac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå