Gå til innhold

4,5 åring som sitter bakovervendt i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ett barn og jeg har derfor ikke mye erfaring, men vårt barn sitter bakovervendt i bilen. Hun blir 5 år i mars neste år. To mødre i barnehagen fikk helt hakeslepp når de så meg feste henne i bilen her på fredag. Er d så unormalt? De hadde aldri sett noe liknende, sa de.. Hun klager aldri og har kjørt feil vei i bil hele sitt liv.

Anonymous poster hash: a7496...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare positivt! Tryggere for barnet, og når hun ikke har noe i mot det så er det i alle fall ingen grunn til å snu henne. Håper det er plass til å ha vår bakovervendt så lenge.

• Liker 10
Gjest MammatilTiana
Skrevet (endret)

Det er jo anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er fire år, så er jo ikke uvanlig. Men de fleste setter barna forovervendt lenge før det, så er sikkert derfor de reagerte litt kanskje? :vetikke:

Endret av MammatilTiana
Skrevet

Nei, det er vel bra så lenge barnet ikke har noe i mot det? Det er jo tryggere. Men det er kanskje ikke så vanlig, så kanskje derfor barnemødrene reagerte.

Skrevet

Kjempebra at dere fortsatt har bakovervendt! At de reagerer skal du ikke bry deg om! Fortsett å ha bakover så lenge du kan, det ER tryggest, også for 4-5-åringer. :)

Vår er straks 3 og sitter fortsatt bakover. Og hun kommer ikke til å bli flyttet før det er absolutt nødvendig. Hun er ikke så stor, så jeg ser for meg at det kan gå langt over 4 her også.

Anonymous poster hash: b0195...38b
  • Liker 3
Gjest gurimalla
Skrevet

Vi hadde våre bakovervendt til de var 4, men da kreve de å bli snudd. Storesøster var flau over å sitte bakovervendt...

Gjest white tiger
Skrevet

Min eldste satt bakover til hun var nesten 4. Hun er ganske stor for alderen, så da begynte hun å klage over vondt i bena når vi kjørte litt lengre turer (ca en halv time). Bena begynte å "sovne"/"visne bort" som gjorde at hun fikk vondt da hun skulle ut av setet, så da snudde jeg setet. Minste er 3 nå, og sitter fortsatt bakover. Å sitte bakovervendt er jo utvilsomt tryggest, så jeg har de sittende bakover så lenge som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt supert at hun fortsatt sitter bakovervendt!!

Vi har som mål at ungene skal sitte bakovervendt så lenge som mulig, og hvert fall til 4 år. Her vi bor nå blir mange av barna plassert forovervendt så fort de er vokst ut av babybilstolen, så mange blir sjokka når de ser åssen våre barn sitter..

Anonymous poster hash: a5197...ce8
  • Liker 1
Skrevet

Ja da er man baby. Kjenner en som er 5.5 som fortsatt sitter bakovervendt i babysete, knapt plas til bena sine. Kan det være så bra? Nei. Stakkars barn sier jeg.

Anonymous poster hash: 62e22...e59
Gjest pysepusen
Skrevet

Kjempeflott at hun fremdeles sitter bakovervendt! :tommelopp:

Her er han 3,5 i har kjempegod plass bakovervendt så blir nok sittende sånn i vel et år til. Ser at det er få barn som sitter bakovervendt i barnehagen så det er nok heller normalen dessverre.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Ja da er man baby. Kjenner en som er 5.5 som fortsatt sitter bakovervendt i babysete, knapt plas til bena sine. Kan det være så bra? Nei. Stakkars barn sier jeg.

Baby? Man sitter da ikke i babysetet selv om man sitter bakovervendt. Min gjør i hvert fall ikke det. Han foretrekker faktisk de to setene hvor han sitter med bøyde bein framfor setet i min bil hvor han kan strekke dem helt ut (bakovervendt). Det er da ikke synd på et barn for at man har dem slik i bilen som er best for dem. Endret av pysepusen
  • Liker 2
Skrevet

Mer enn nok plass til bena, i kors, ved siden av, oppover, bøyd osv. Husk at barn gjerne sitter på huk, på knær og slikt mye mer av dagen enn hva vi gjør. Så selv om DU syns det ser ubehagelig ut, så er det ikke det for barn. Og i hvertfall ikke om man er vant til det. Min sitter i fremovervendt sete et par-tre ganger i året når vi kjører min mors bil med et reservesete. Og gjett hvordan hun har bena, på tross av masse plass? I kors eller bøyd opp på sittedelen av setet. :)

• Liker 2
Skrevet

Min sønn på 4,5 sitter også bakovervendt. Seteryggen er på siste hakket dessverre, så han må ha nytt sete om ikke lenge. Vurderer å kjøpe besafe izi plus som har lengre rygg, mer benplass og opp til 25 kg bakovervendt. Det er du som gjør rett, de tuppene har åpenbart ikke peiling på anbefalingene fra trygg trafikk.

• Liker 3
Skrevet

Det er så absolutt ikke noe galt i å fortsatt ha barnet bakovervendt. Hadde det latt seg gjøre så burde vi voksne også sittet bakovervendt, det er tryggest.

Min sønn på 3år sitter forrovervendt og jeg syns det er flaut :-/ vi måtte snu han på grunn av behov for spesialbygd bilsete til han og vi kunne ikke få det bakovervendt. I forholdt til hvordan ting var før vi fikk det spesialbygde setet, da vi ikke klarte å få festet han ordentlig i stolen, så er det helt klart tryggere nå. Selvom han sitter forover.

• Liker 1
Skrevet

Ikke unormalt, tvert i mot prisverdig. Våre egne unger sitter bakovervendt så lenge som overhodet mulig (eldstemann måtte bytte til beltestol nå i høst i en alder av fem år, rett og slett fordi han passerte maksvekt for å sitte bakovervendt).

• Liker 1
Skrevet

Hvilke biler har dere som har god plass bakovervendt så lenge? Vår eldste er halvannet år nå, og vi ser allerede etter annen bil pga dårlig plass til beina hans, og i setet foran. Har stasjonsvogn nå.

Anonymous poster hash: 91251...451
Skrevet

I vårt tilfelle: En gammel Toyota Avensis stasjonsvogn. Den har ganske lang kupe. Vel å merke måtte vi ofre en del av beinplassen til passasjersetet foran mot slutten av den perioden eldstemann satt bakovervendt (så det var lite attraktivt for en lang voksen å sitte annet enn på nokså korte turer; heldigvis har vi sjelden hatt behov for det).

Skrevet

Audi A6 coupé. Ikke spesielt stor bil, men mer en nok plass til et Britax Multi-Tech med unge i. Var trangere med babysetet, da det er mer "helling" på det. Klart man får litt mindre plass foran setet, men hovedsaklig er det mest at ryggen må være rettere enn om setet ikke var der. Og siden jeg ikke er 2 meter lang, så ofrer jeg så absolutt litt av min comfort for at ungen sitter skikkelig. Da får vi heller ta flere pauser alle mann på langturer.

Og dere som snu tidligere skal selvfølgelig ikke være flaue for det! Bilsyke eller andre spesielle behov må man ta hensyn til. Bare sørg for at dere har skikkelige seter og er nøye med installasjon og festing av belter osv. Ser dessverre mange som slurver med det når de bytter fra babysetet..

Gjest pysepusen
Skrevet

Opel Zafira. Ja, det er trangt framme, men det får bare være :)

Gjest M.E syke
Skrevet (endret)

redigert og slettet

Endret av M.E syke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...