AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Jeg har et problem som sliter veldig på selvtilliten min. Jeg har prøvd forskjellige dietter (Sunn mat !) og jeg har gått mye turer, vært på fjellet flere ganger i uken og kondisjonstrening. Har prøvd mye, men jeg klarer aldri å gå ned i vekt. Jeg drikker ikke brus, jeg spiser ikke godteri og jeg overspiser heller ikke. Har vært slik i hele mitt voksne liv. Jeg legger bare på meg. Jeg har nå nådd 77 kg og er veldig missfornøyd. Jeg er 160 cm høy, så de ekstra kiloene vises godt. Noen om har peiling på hva jeg gjør feil, eller har tips om hva annet jeg kan prøve? Noen som har samme erfaringen? Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 Anonymous poster hash: bf1c9...0b6
DeLarge Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Tell kalorier, kutt ned på karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Har du vært hos lege og sjekket stoffskiftet? Anonymous poster hash: 274bc...9a0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Hvor mange kalorier har du spist per dag, hvor mange uker/måneder har du fulgt dette uten å skeie ut, har du hatt spisedager, og hvordan har du satt sammen forholdet mellom makronæringsstoffene (fett, proteiner og karbohydrater)? Anonymous poster hash: 99c1d...f8c
Gjest Grapefrukt Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 (endret) Kanskje du kan sjekke ut noe som heter secret eater på youtube? Handler om et par som uttaler akkurat det du sier her. De kan ikke skjønne hvorfor de går opp i vekt. Kvinnen sier at hun spiser sunt, er aktiv men fortsett legger på seg - uansett hva hun gjør. Hun sier at det er urettferdig at det er slik siden hun ikke gjøre noe for å fortjene det. Etter showet får hun se pga. skult kamera overalt + "spioner" alt hun faktisk får i seg per dag og innsert at hun spiste for mye og var for lite aktiv. Sier ikke at dette er ditt problem, men tror det er mange som ikke helt skjønner hvor mye de faktisk får i seg hver dag og glemmer mye osv. Kanskje det kan hjelpe Lykke til TS, er så kjedelig når ting ikke fungerer slik man vil! Endret 10. november 2013 av Grapefrukt 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Har ikke sjekket stoffskiftet nei. Jeg teller ikke kalorier, men jeg skriver ned hva og når jeg spiser. Jeg skeier ut på spesielle dager, som bursdager og slikt. Men er flink til å trene det bort igjen. Jeg går ikke på noe treningssenter eller noe. Jeg føler meg mye bedre ute i naturen og bruker det jeg finner som hjelpemiddel. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6
zen Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Da sjekker du stoffskiftet, og du kan også eksperimentere med å kutte drastisk ned på karbohydrater og kornprodukter. Pass også på å lytte til kroppen. Spis når du er sulten, men kjenn etter når du spiser: Er du egentlig mett - er sultfølelsen egentlig savn etter noe annet? Mange stapper i seg mat selv om de ikke er sultne, og merker det ikke selv. Personlig har jeg mye større tro på å spise etter sultfølelse enn å telle kalorier. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Du spiser for mye. Punktum. Anonymous poster hash: fa374...359 6
Brimi Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Eller for lite. Enten for lite kalorier eller for lite næring. Jeg har spist ca 1000 kcal hver dag i nesten 1 år og jeg gikk ikke ned noe! 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Jeg spiser ikke for mye. Alle rundt meg er å redd for at jeg spiser for lite, men jeg spiser bare til jeg blir mett. Jeg spiser nesten dobbelt så lite som andre venninnene mine, ikke fordi jeg prøver å gå ned i vekt men rett og slett fordi jeg er mett og klarer ikke spiser mer. Jeg spiser ikke noe brød, erstatter heller det med knekkebrød og slikt. Spiser nøtter og frukt til mellommåltid, for kroppen min tar ikke opp alle vitaminene den trenger så jeg må spise oftere av dette. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Jeg spiser ikke for mye. Alle rundt meg er å redd for at jeg spiser for lite, men jeg spiser bare til jeg blir mett. Jeg spiser nesten dobbelt så lite som andre venninnene mine, ikke fordi jeg prøver å gå ned i vekt men rett og slett fordi jeg er mett og klarer ikke spiser mer. Jeg spiser ikke noe brød, erstatter heller det med knekkebrød og slikt. Spiser nøtter og frukt til mellommåltid, for kroppen min tar ikke opp alle vitaminene den trenger så jeg må spise oftere av dette. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 Hva spiser du ca i løpet av en dag da? Anonymous poster hash: 927d3...9e4
Pearl2.0 Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 Jeg spiser ikke for mye. Alle rundt meg er å redd for at jeg spiser for lite, men jeg spiser bare til jeg blir mett. Jeg spiser nesten dobbelt så lite som andre venninnene mine, ikke fordi jeg prøver å gå ned i vekt men rett og slett fordi jeg er mett og klarer ikke spiser mer. Jeg spiser ikke noe brød, erstatter heller det med knekkebrød og slikt. Spiser nøtter og frukt til mellommåltid, for kroppen min tar ikke opp alle vitaminene den trenger så jeg må spise oftere av dette. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 Hmm, hvor mye nøtter og frukt spiser du?
smartjente Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Spis så lite fettinnholdig mat som mulig. Tenk på f.eks, drikker du melk til måltidene? Har du majones på skiven? osv. Kutt ned på det. Bare sånne småting har VELDIG mye å si.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Jeg spiser ikke for mye. Alle rundt meg er å redd for at jeg spiser for lite, men jeg spiser bare til jeg blir mett. Jeg spiser nesten dobbelt så lite som andre venninnene mine, ikke fordi jeg prøver å gå ned i vekt men rett og slett fordi jeg er mett og klarer ikke spiser mer. Jeg spiser ikke noe brød, erstatter heller det med knekkebrød og slikt. Spiser nøtter og frukt til mellommåltid, for kroppen min tar ikke opp alle vitaminene den trenger så jeg må spise oftere av dette. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 "Alle" rundt deg har ikke oversikt over hva du putter i munnen til alle døgnets tider. Det har heller ikke du om deres inntak. Tåpelig å sammenligne seg med andre og bruke det som unnskyldning. Hadde du spist mindre enn det du forbruker, så hadde du gått ned i vekt. Har sett meg lei på disse tåpelige trådene som egentlig bare er stappet til randen med unnskyldninger og benektelser. Anonymous poster hash: fa374...359 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #15 Skrevet 10. november 2013 Eller for lite. Enten for lite kalorier eller for lite næring. Jeg har spist ca 1000 kcal hver dag i nesten 1 år og jeg gikk ikke ned noe! Nei, det er ikke mulig. Det blir som å si at bilen din, som bruker 1200kcal på bare stå på tomgang i døgnet, ble kjørt rundt med et helt år og det ble bare fylt på 1000kcal om dagen. TS, les deg smartere på hvor mye kalorier som er i hverdagslige ting, det er mange ting som inneholder overraskende mye kalorier som en aldri hadde trudd. Som en sånn kjøpemuffins inneholder 600kcal, og om du har et vanlig kosthold men bare spiser en slik i uka kan det bety fler kilo i løpet av et år.Anonymous poster hash: b7cf3...00c 1
zen Skrevet 10. november 2013 #16 Skrevet 10. november 2013 Hadde du spist mindre enn det du forbruker, så hadde du gått ned i vekt. Anonymous poster hash: fa374...359 Du vet at kalorier inn kontra kalorier forbrukt er en veldig overforenklet måte å si ting på? Fint å se ting mer helhetlig. 1
zen Skrevet 10. november 2013 #17 Skrevet 10. november 2013 Jeg spiser ikke for mye. Alle rundt meg er å redd for at jeg spiser for lite, men jeg spiser bare til jeg blir mett. Jeg spiser nesten dobbelt så lite som andre venninnene mine, ikke fordi jeg prøver å gå ned i vekt men rett og slett fordi jeg er mett og klarer ikke spiser mer. Jeg spiser ikke noe brød, erstatter heller det med knekkebrød og slikt. Spiser nøtter og frukt til mellommåltid, for kroppen min tar ikke opp alle vitaminene den trenger så jeg må spise oftere av dette. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 Dra til legen, bli undersøkt og få råd basert på det. Undersøkelse av stoffskiftet er et minimum - hvorfor har ikke det blitt gjort tidligere? Side note: Man kan fint få i seg alle vitaminer og mineraler uten å spise frukt. Nøtter utgjør en hel del kalorier. Knekkebrød og brød er i prinsippet det samme. Tren styrke og sett i gang forbrenningen.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 Spiser havegryngrøt til frokost, tar et eple eller banan til lunsj, kylling wok til middag og en liten skål nøtter til kvelden. Drikket et glass melk eller juice til frokosten og vann til resten. Er en typisk dag for meg. Tar med noe nøtter eller knekkebrød på fjelltur. Når jeg sier at jeg venninne mine reagerer på at jeg spiser lite, så er det fordi vi er ofte sammen og spiser lunsj og middag sammen. Prøver å lese meg klok på dette men noen plasser står det en ting, en annen plass står det noe helt annet. Så hva skal man tro på ? Er jo derfor jeg spør dere om dere har noe tips og råd til meg. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6
zen Skrevet 10. november 2013 #19 Skrevet 10. november 2013 Spiser havegryngrøt til frokost, tar et eple eller banan til lunsj, kylling wok til middag og en liten skål nøtter til kvelden. Drikket et glass melk eller juice til frokosten og vann til resten. Er en typisk dag for meg. Tar med noe nøtter eller knekkebrød på fjelltur. Når jeg sier at jeg venninne mine reagerer på at jeg spiser lite, så er det fordi vi er ofte sammen og spiser lunsj og middag sammen. Prøver å lese meg klok på dette men noen plasser står det en ting, en annen plass står det noe helt annet. Så hva skal man tro på ? Er jo derfor jeg spør dere om dere har noe tips og råd til meg. Anonymous poster hash: bf1c9...0b6 Det finnes flere forskjellige "hovedretninger" innen slanking og kosthold. Du må finne det som passer for deg. Hvis problemet er stoffskiftet så er det uansett til ingen nytte, og du trenger medisiner så hormonene skal komme i balanse. Steg NR 1 er å sjekke stoffskiftet, hvis ikke risikerer du bare å kaste bort tiden din. Hvis det er Crohns som gjør at du ikke tar opp næringsstoffer så godt, så kan det også være grunnen til at du ikke går ned i vekt, selv om Crohns tradisjonelt er assosiert med vekttap. Kostholdsråd får du heller søke etter at dette er oppklart. Sjekk av stoffskiftet er gjort på 1-2-3. 1
Brimi Skrevet 10. november 2013 #20 Skrevet 10. november 2013 Nei, det er ikke mulig. Det blir som å si at bilen din, som bruker 1200kcal på bare stå på tomgang i døgnet, ble kjørt rundt med et helt år og det ble bare fylt på 1000kcal om dagen. TS, les deg smartere på hvor mye kalorier som er i hverdagslige ting, det er mange ting som inneholder overraskende mye kalorier som en aldri hadde trudd. Som en sånn kjøpemuffins inneholder 600kcal, og om du har et vanlig kosthold men bare spiser en slik i uka kan det bety fler kilo i løpet av et år.Anonymous poster hash: b7cf3...00c Så klart er det mulig. Med veldig lav forbrenning, ingen aktivitet (eller jobb) osv. Du kan ikke si at det er umulig når jeg faktisk har gjort det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå