Fuglen Skrevet 11. november 2013 #21 Skrevet 11. november 2013 Gidder ikke skrelle hvis jeg spiser økologisk gulrot (som jeg som regel gjør), ellers skreller jeg den fordi jeg synes skallet smaker bittert. Liker ikke kokte gulrøtter, smaker søtt og kvalmt, synes jeg. Fun facts: gulrøtter har lik mengde næringsinnhold gjennom hele, inkludert skallet. Så det har ikke så mye å si om du skreller den eller ikke. Og om det er best å koke den eller spise den rå kommer an på hvilket næringsinnhold du synes er viktig. Det er f.eks. mest c-vitamin i en rå gulrot, men a-vitaminet blir mer tilgjengelig for kroppen hvis gulroten er kokt. 1
Mynona Skrevet 11. november 2013 #22 Skrevet 11. november 2013 Fun facts: gulrøtter har lik mengde næringsinnhold gjennom hele, inkludert skallet. Så det har ikke så mye å si om du skreller den eller ikke. Og om det er best å koke den eller spise den rå kommer an på hvilket næringsinnhold du synes er viktig. Det er f.eks. mest c-vitamin i en rå gulrot, men a-vitaminet blir mer tilgjengelig for kroppen hvis gulroten er kokt. Hva med stekt/wokket eller bakt i ovnen da? Hvis du vet?
Fuglen Skrevet 11. november 2013 #23 Skrevet 11. november 2013 Jo mer tilberedt de er, jo mer tilgjengelig er a-vitaminet. Så det beste er vel å koke de, og helst også mose de. Men woking og spesielt baking i ovnen hjelper nok også på, ja
Jade Skrevet 11. november 2013 #24 Skrevet 11. november 2013 Fun facts: gulrøtter har lik mengde næringsinnhold gjennom hele, inkludert skallet. Så det har ikke så mye å si om du skreller den eller ikke. Så kjekt å vite Da kan jeg skrelle den med god samvittighet!
Fuglen Skrevet 11. november 2013 #25 Skrevet 11. november 2013 Så kjekt å vite Da kan jeg skrelle den med god samvittighet! Ja, og få bort alle kjemikalier og jordrester 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå