melanzana Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Hei, beklager rotete innlegg, men skal prøve å forklare problemet mitt best mulig: Vi har en dvergpinscher gutt på 4 år, og ei dansk svensk gårdshund tispe på 1.5 år. Dvergpinscheren ble kastrert med chip for litt over 1 år siden, og helt siden det har han ikke vært den samme. Grunnen til at vi kastrerte han, var at han hadde en mildt sagt overdreven lyst. Han stakk av når det var tisper med løpetid i nabolaget, og det skulle ikke mer til enn å ta han ut av bilen, før han fløy avsted. Han pep også veldig mye, og var generelt veldig stresset. Etter vi fikk satt inn chipen, ble dette problemet borte, og han ble en roligere hund som hadde det mye bedre med seg selv.. Virket det som. Så begynte han plutselig å bjeffe etter hunder når vi gikk tur. Dette hadde hann aldri gjort før, av og til bare litt piping fordi han ville hilse på. Han er godt sosialisert og gikk alltid godt overens med de hundene vi stoppet og hilste på. Dette var vel på den tiden vi fikk tispa vår, og hadde vi oppdaget problemet før, hadde vi garantert ventet med å kjøpe hund nr. 2. For her kommer det største problemet - hun har tatt det etter han, og nå bjeffer også hun på hunder når vi går tur. Vi var også på hundetreff hver uke før, og han lekte som bare det. Plutselig begynte han å bli veldig bjeffete på andre hunder, og da kan jeg ikke si jeg følte meg så velkommer der lenger. Detter er EKSTREMT frustrerende, og jeg blir skikkelig ille til mote når vi møter andre hunder, blir stresset selv, og vil egntlig bare komme meg bort så fort som mulig. Jeg føler også folk får veldig fordommer mot oss, og tenker at de tror vi har to agressive uoppdragene hunder. Vet jeg ikke må tenke sånn, men kan ikke noe for det. Vi har mange hunder i familien og blandt venner, og hundene vår går godt overens med alle. Hvis vi først faktisk stopper opp, og lar de hilse (noe samboeren min ofte gjør, og det er han som går oftest med dem) så går det alltid greit, og de blir veldig lekne. Vi har også ei datter på 3 år, som de er kjempe snille mot. Er det noen som har noen ide om hvordan vi kan venne de av bjeffingen på andre hunder? Det blir skikkelig lever, de drar i båndene og er helt ville! Det han nå blitt sånn at jeg IKKE liker å gå tur lenger, og ALLTID velger ruter som er minst mulig folk/hunder på. Det virker også som om at de to beskytter hverandre. Blir veldig takknemmelig for innspill og råd !
Linkas Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Det første som slår meg er å trene det bort fra han.. Siden han er den som har startet det, og hun tok etter. Han er derfor problemet sånn jeg ser det. Finn noen å trene med, hør med en hundeklubb eller sett opp ett oppslag på butikken. Få hjelp av noen som er erfarne på feltet! Det vil nok bli mye leven til og begynne med, men vær tålmodig. Små hunder kan være mer usikker enn store og bjeffe mer, men det er mulig og trene bort... Det kan være noe han har opplevd som har utløst det, så bruk tid og finn ut av alt.. Ønsker dere masse lykke til 1
xxhmj Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Har sett og hørt mange folk som ikke tar det seriøst da dette skjer. (sier ikke at du gjør det. det vet jeg ikke) Men det er det å ikke gi seg selvom det kommer en person ved siden av. Mange som ikke gidder å trene blant folk, men lettere å trene inne, men da får man ikke tatt tak i problemet. Jeg lærte masse ved å se på Cesar Millan ved å få bort og unngå å gjøre feil med henne vi har nå. Ho bjeffer ikke noe mer enn da vi er borte. Noe jeg ikke helt vet hvordan skal få bort.. Men du har nok noen venner med hunder som kunne ha hjulpet deg?
melanzana Skrevet 11. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2013 Tusen takk for svar! Ja, jeg ønsker VIRKELIG å få trent bort dette, slik det kan bli kjekt for alle å vær på tur igjen. Skal høre med noen av vennene vår som har hund, om de vil være med, så får jeg sette meg ned å se videoer på youtube, lese mye og trene mye! Kanskje det beste er å trene en om gangen da? De søser hverandre veldig opp, og der er alltid en av dem som begynner å bjeffe før den andre. Utrolig synd at hun har tatt dette etter han også, siden hun i utgangspunktet er en veldig mild og rolig hund, nesten litt beskjeden. Men som sagt: tusen hjertelig takk for svar, dette skal vi få til! :)
Frk. Belle Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Jeg har ikke hatt problemer med bjeffing men med at hunden blir vill og drar i båndet når den ser andre hunder. Jeg trente dette bort ved passeringstrening med ignorering, og tenker at noe liknende kan fungere på beffingen? Få noen med en anne hun til å få forbi og la hunden bjeffe... til slutt vil den gi seg og da kan den få ros Min hun trakk som en galing første gang vi trente på denne måten men det tok under 5minutter så skjønte han at det han kom jo ikke bort til den andre hunden så da lurte han på om jeg hadde noe annet morsomt å tilby og søkte kontakt med meg istede. Lykke til med treninga Og ja, jeg ville nok trent dem hver for seg (til å begynne med ihverfall).
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Gå passeringskurs. Du trenger å senke forventningene til andre hunder og eventuelt (dersom det er usikkerhet) forsikre ham om at han ikke trenger å forholde seg til de passerende hundene. Uansett skal du trene ham til å fokusere på deg, og ikke den andre hunden. Og da må du ta tid, avstand og skikkelige treningsøkter til hjelp. Søk på Canisforumet etter passeringstrening, BAT, sladring, kindereggmetoden. Anonymous poster hash: 520b2...63b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå