Gå til innhold

Hvordan spare til bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Vi gifter oss sommeren 2015, hurra!

Men bryllup koster penger, og jeg drømmer om det store flotte, gjennomførte prinsessebryllupet. Han er ikke så nøye på det, men vil gjerne at jeg skal få det bryllupet jeg ønsker meg. Han er student, med deltidsjobb på siden (tjener rundt 6000/mnd) og jeg er lærling med 50% lønn. Dette året har jeg med lønn, stipend og grunnstønad en inntekt på ca 18 000/mnd. Min inntekt går ned med ca 4000 neste år, mens hans kommer til å øke noe.

For tiden bor jeg for meg selv, og han hos foreldrene. Planen er å flytte sammen etter bryllupet.

Lurer derfor på om noen har noen gode sparetips, så vi kan spare oss opp en fin sum, uten å leve på ingenting (gjelder mest meg da, han får jo alt han trenger hjemme) Hva sparte dere inn på før dere evt giftet der, og hva kan man spare inn på av hverdagsutgifter sånn generelt? :)

Vet at jeg kommer til å få mange fine svar, så på forhånd tuuusen takk!

Anonymous poster hash: 72170...886
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Helt ærlig, det å flytte sammen ETTER bryllupet høres ikke helt bra ut!

Anonymous poster hash: c6f4e...6bb
  • Liker 8
Skrevet

Har vært sammen i 4 år per dags dato :)
Og, huff, burde kanskje spesifisert litt bedre; vi HAR tidligere bodd sammen altså, men fram til bryllupet bor jeg for meg selv for å slippe å pendle til jobb (2 timer hver vei...), så det ble mest praktisk sånn :) Er ferdig med læretiden og går opp til fagprøve noen mnd før vi gifter oss.
Og da ble det heller til at han flyttet hjem til etter bryllupet, for å spare penger rett og slett :)

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en slags bryllupssparegris. Hvordan den fungerte kan du lese om i dette blogginnlegget. Et skikkelig flott bryllup behøver heller ikke koste all verden, så her er tips til et flott bryllup på budsjett. Lykke til med både sparing og bryllup! :)

• Liker 2
Skrevet

Ett tips er å kjøpe litt og litt - og bruke av den vanlige lønnen deres. Altså å spre kostnadene utover. Det kan du gjøre med brudekjolen (som kan kjøpes brukt eller på salg), sko, smykker, slør etc. Så må dere undersøke priser på selskapslokaler, mat, drikke etc, og sette opp et regnskap. Finn ut hvor mye dere faktisk KAN spare hver måned. Lag så et bryllup etter hva dere har råd til. Et hverdagssparetips er å smøre seg matpakke og ha en svært lav såkalt kaffe-lattefaktor. Skriv opp alt du bruker penger på i løpet av en måned - hva kan du klare deg uten? Kan du innføre en liten shopstop? Nå kommer det halv skatt til jul - spar! Og spar feriepengene.

Jeg har endt opp med en skikkelig prinsessekjole, du kan kjøpe den etter bryllupet vårt, hehe;-) Neida. Men dere har to år ca, så dette klarer dere fint.

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Helt ærlig, det å flytte sammen ETTER bryllupet høres ikke helt bra ut!

Slike utsagn kan være litt risikable å komme med dersom du ikke kjenner konteksten.

• Liker 2
Skrevet

Slutt å drømme om prinsessebryllup, kanskje.

• Liker 3
Skrevet

Det har jo kommet noen gode råd allerede.

Men det gjelder å sette opp et lite budsjett, grovt regnet.. Så ser dere hvor mye dere trenger å spare for å få akkurat det dere ønsker dere.

Deretter kan dere undersøke for hver post. Det er mye man kan gjøre for å gjøre det billigere, uten at bryllupet blir noe dårligere.

Som noen sier.. Spre utgiftene utover. Litt etter litt funker bra. Da virker det heller ikke som om man har brukt noen penger på bryllupet.

Lag ting selv.. Invitasjoner, bordkort og øvrig pynt. Kjole og tilbehør kan kjøpes brukt. Rimelige lokaler kan være grendehus o.l. Det kan pyntes veldig flott det også..

Skal dere ha åpen bar anbefaler jeg å godsnakke med folk dere kjenner som er på reisefot. Handle det som kan på taxfree. Ellers sparer dere mye på å handle vin i Sverige.

Noen tips i alle fall.. :)

Men drømmer dere om herregård, hest og kjerre, designerkjole, fire retter og platinaringer, så kan det se li dårlig ut med den inntekten dere har per i dag.

Definer hva slags bryllup dere vil ha, og ta det derfra :)

Lykke til!

• Liker 1
Gjest Trappetroll
Skrevet

Jeg og kjæresten bor to forskjellige steder i landet. Vi har ikke tenkt å flytte sammen før vi er gift. Det hele handler bare om å faktisk kjenne hverandre på godt og vondt pg ikke stresse så mye med bryllup.

Så detvkan gå helt fint :)

Gjest Hjertesukk
Skrevet (endret)

Hei! Jeg er student med deltidsjobb, mannen min nyutdannet.. og vi sparer til bolig samtidig som vi sparer til "prinsessebryllup". IKKE hør på trollene her inne iallefall, DRØM så mye du vil om prinsessebryllupet, men vær bevisst på at du kanskje må "kill your darlings" ettersom f.eks. heldagsfotograf, bryllupsreise til Bahamas, åpen bar og brudekjole til 20.000 tar store biter av budsjettet ;)

Vi har 1,5 år på å spare til bryllupet, og sparer 2000,- hver i mnd til dette. Altså 4000x18 = 72 000, når feriepenger og storstipendet i august/januar kommer, så legger vi av ekstra. I tillegg får vi litt drahjelp fra foreldre og besteforeldre. Vi skal ha et stort og flott bryllup hvor vi ikke føler vi har spart på noe :) Så JA, det går ann!

Endret av Hjertesukk
Skrevet (endret)

Har dere vært sammen lenge? På meg virker dette bryllupet veldig idealistisk, og lite realistisk. Håper jeg tar feil. :)

Penger kan ikke trylles frem - dere må rett og slett bare "do it". Spar det dere kan. Så enkelt.

Endret av Cerasus
Skrevet

Hei! Jeg er student med deltidsjobb, mannen min nyutdannet.. og vi sparer til bolig samtidig som vi sparer til "prinsessebryllup". IKKE hør på trollene her inne iallefall, DRØM så mye du vil om prinsessebryllupet, men vær bevisst på at du kanskje må "kill your darlings" ettersom f.eks. heldagsfotograf, bryllupsreise til Bahamas, åpen bar og brudekjole til 20.000 tar store biter av budsjettet ;)

Vi har 1.5 år på å spare til bryllupet, og sparer 2000,- hver i mnd til dette. Altså 4000x18 = 72 000, når feriepenger og storstipendet i august/januar kommer, så legger vi av ekstra. I tillegg får vi litt drahjelp fra foreldre og besteforeldre. Vi skal ha et stort og flott bryllup hvor vi ikke føler vi har spart på noe :) Så JA, det går ann!

Bryllupet har fortsatt ikke funnet sted - så det du mener er vel; vi forsøker og tror det vil funke? :P

Anonymous poster hash: 67014...dee

• Liker 1
Skrevet

TS her! :)

Tusen, tusen takk for mange fine råd! Stort og gjennomført prinsessebryllup er det jeg drømmer om, men innenrimelighetens grenser sselvfølgelig. Designerkjole og bryllupsreise med femstjerners hotell sier seg vel selv at vi ikke får råd til ;)

For å klare opp litt!

Vi har vært sammen i 4 år. Det første året bodde vi i to forskjellige byer, flere timer fra hverandre. Så flyttet vi sammen, og bodde sammen frem til nå for noen mnd siden. Fikk tilbud om lærlingeplass i nabokommunen, og bestemte meg for heller å fullføre utdannelsem, enn å sitte bak kassa i matbutikken i enda flere år. For å slippe å pendle (veiene er grusomme på vinteren) fikk jeg meg en enkel og billig leilighet her, like ved jobb. Kjæresten sa da opp leiligheten, og flyttet hjem til foreldrene for å spare penger. Jeg er ferdig med læretiden npen mnder før bryllupet, og etter bryllupet flytter vi altså Sammen igjen, og ja, vi er sikret leilighet.

Det er altså IKKE slik at jeg gifter meg med en jeg ikke kjenner særlig godt, og aldri har bodd sammen med. Sådetså :)

• Liker 2
Skrevet

Vi giftet oss først og flyttet sammen etter 1,5 år etter at vi var gift. Gikk helt fint det - fremdeles gift ;-)

Anonymous poster hash: 00141...2d7

Skrevet

Vi giftet oss først og flyttet sammen etter 1,5 år etter at vi var gift. Gikk helt fint det - fremdeles gift ;-) Anonymous poster hash: 00141...2d7

Ja, og? Jeg kan ikke se at noen i tråden har ment at det garantert går til helvete om man ikke bor sammen først?

Men: at det generelt sett virker fornuftig å kjenne den du skal gifte deg med skikkelig FØR bryllupet, tror jeg de aller fleste vil være enige i. Fordi det øker sjansen for å ta et riktig valg når det er basert på erfaring og kunnskap.

Anonymous poster hash: 8b40c...aee

Skrevet

Ja, og? Jeg kan ikke se at noen i tråden har ment at det garantert går til helvete om man ikke bor sammen først?

Men: at det generelt sett virker fornuftig å kjenne den du skal gifte deg med skikkelig FØR bryllupet, tror jeg de aller fleste vil være enige i. Fordi det øker sjansen for å ta et riktig valg når det er basert på erfaring og kunnskap.

Se innlegg to med 6 plusser......

Skrevet

Se innlegg to med 6 plusser......

Jeg ser fortsatt ingen som mener at det garantert går galt, om det var det du sikter til. Og dermed er innlegg av typen jeg siterte fullstendig poengløse. Alle skjønner jo at det KAN gå bra, spørsmålet er bare hvor stor risiko man er villig til å ta.

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Bryllupet har fortsatt ikke funnet sted - så det du mener er vel; vi forsøker og tror det vil funke? :P

Anonymous poster hash: 67014...dee

Det er nå 5 mnd til bryllupet og vi er mer eller mindre i mål med sparingen.. Så vi vet at det vil funke ;) Men ja, bryllupet finner ikke sted riktig enda, det har du rett i! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...