Gå til innhold

Kjøpe speilreflekskamera for første gang, noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig råd til å kjøpe meg kamera, men synes det er så vanskelig! Kanskje noen kan hjelpe?

Bør jeg spare litt penger på kamerahus, og heller ha råd til å kjøpe ekstra linser?

Vil et billigere kamerahus påvirke resultatet i stor grad?

Akkurat nå er ønsket mitt å ha et kamera som jeg kan ha med på tur og friluftsaktiviteter, ta typiske turistbilder på ferie og hverdagslige situasjoner.
Jeg er ikke veldig interessert i makromotiver, og foreløpig ikke mest interessert i portrettfoto (men kanskje etterhvert - da kan jeg vel kjøpe linser tilpasset dette senere?).

- Har dere noen råd om hvilke egenskaper jeg bør vektlegge når jeg ser etter kamera?

Av diverse årsaker har jeg helst lyst til å kjøpe Nikon. Har dere noen konkrete anbefalinger? (Evt. også fra Canon, jeg har ikke 100% bestemt meg).

Budsjett: 4000 til 7-8000 (totalt)

Anonymous poster hash: a30bc...015
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heisann.

Kan anbefale Nikon D3200, et rimelig og veldig, veldig bra kamera for nybegynnere. Som er litt billigere, slik du kan kjøpe deg et objektiv i tilegg til det som følger med kamera "kit objektiv" som er helt greit. Til din bruk passer kanskje, om du vil ha mulighet for å zoome inn litt

Nikon AF 16-85 mm f/3.5-5.6 DX G AF-S ED

eller fast brennvidde som er litt mer lyssterkt og skarpt (og billigere)

Nikon AF-S DX NIKKOR 40 mm f/2.8G
Nikon AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G

Om du heller vil legge mer penger i kamera og mindre i objektiv så er Nikon D7000 (med objektiv) et meget godt valg. Finnes selvsagt mange flere modeller å velge mellom. Den første jeg anbefalte er et nybegynner kamera, det er lite og lett, men veldig god kvalitet og god oppløsning. Enkelt å dra med seg på tur. Det sistnevnte går mer inn på profesjonelle området, er tyngre og mer avansert, verdt mye mer som kanskje er en ulempe om du skal ha det med på ferie. Personlig så hadde jeg startet med ett mindre og billigere slik som D3200 og fokusert på å kjøpe optikk siden kamera i seg selv er mer enn godt nok til din bruk, og optikken kan du alltids bruke på kamera om du en eller annen gang oppgraderer i fremtiden :)

Endret av SliceOfLife
Skrevet

Et billig kameraehus vil ikke påvirke resulatatene i stor grad. Dra i en butikk og klå litt på de, mange synes de billigste, og også minste, husene er mindre behagelige å holde og betjene, men dette er smak og behag. Velg det du liker best innenfor din prisklasse, du kan godt gå for det billigste.

Min anbefaling er å starte med kit-objektivet, altså det som følger med. Lær deg kameraet, les manualen(!), fotokompendium, les om blender, lukker og ISO.

Øv masse, ha det gøy! Når du føler du har begynnt å få teken på det så vet du sannsynligvis også hva du eventuelt savner. Kanskje er det en blits, kanskje er det vidvinkel, et lyssterkt objektiv eller et teleobjektiv.

Skrevet

Jeg vil så absolutt anbefale Canon, da jeg har hatt en del forskjellige canon-kameraer opp igjennom.

Har ingen erfaring med Nikon eller andre produsenter, men jeg valgte canon ut ifra brukervennlighet, og kompabilitet i størst grad… Men jeg er stygt redd for at uansett hvilket merke man kjøper så får man nok det man betaler for… kamerahuset, eller innmaten i kameraet er det som er avgjørende for hvordan blider blir, og objektivene kan i større grad kjøpes for en rimelig penge. Dette er min erfaring

Skrevet

Jeg vil så absolutt anbefale Canon, da jeg har hatt en del forskjellige canon-kameraer opp igjennom.

Har ingen erfaring med Nikon eller andre produsenter, men jeg valgte canon ut ifra brukervennlighet, og kompabilitet i størst grad… Men jeg er stygt redd for at uansett hvilket merke man kjøper så får man nok det man betaler for… kamerahuset, eller innmaten i kameraet er det som er avgjørende for hvordan blider blir, og objektivene kan i større grad kjøpes for en rimelig penge. Dette er min erfaring

Og min erfaring er stikk motsatt! Legg penger i optikk, ikke kamerahus. Optikk holder seg lenger, kamerahus blir mye fortere utdatert. Dessuten er selv de billige kameraene svært gode i dag.

Det som er avgjørende for hvordan bildet blir er hvor god du er. Hvor godt du kjenner utstyret, at du forstår det grunnleggende (blender, lukker, ISO), og at du eventuelt kjenner utstyrets begrensninger og vet hvordan du skal få mest mulig ut av det. Gode objektiver hjelper mye, hvis man vet å utnytte de. I siste rekke kommer kameraet.

I mange tilfeller får du dessverre absolutt ikke hva du betaler for. Ved å kjøpe brukt, eller de modellene som snart blir byttet ut får du mest mulig for pengene.

Det er absolutt ingen grunn til at en nybegynner skal kjøpe seg et kjempedyrt kamerahus, da en nybegynner ikke vil få noe mer ut av det enn det billigste, bedre å vente med de dyre til man ser om man eventuelt har behov for det.

Skrevet

Optikk er det som gjør forskjellen fremfor kamerahus ja. D3200 er helt fantastisk med dyrere optikk i forhold til prisklassen. Har selv D300, men samboeren har nettopp kjøpt D3200, så jeg har fått testet det med dyrere optikk. D3200 har mye bedre oppløsning enn mitt 5-år gamle D300, men jeg har bedre innmat generellt sett. Altså så er de nye speilrefleksene i nybegynner-klassen veldig gode alle sammen i forhold til hva de var før - ivertfall om man velger mellom storprodusentene Canon og Nikon. Man får gode kameraer til 3000kroner. Optikken setter prikken over i-en slik man får det beste ut av kamera.

Nikon og Canon er det samme, altså uansett hva man velger så har de modeller som konkurrerer med hverandre og det går mest på smak og behag. Jeg anbefaler Nikon fordi jeg er godt kjent med Nikon.

Skrevet

TS

Grunnen til at jeg helst vil kjøpe Nikon er at jeg har mulighet til å låne optikk fra et familiemedlem.

Blir utrolig usikker når det er delte meninger om viktigheten av kamerahus :P

Jeg har lest at f.eks. Nikon D7100 er litt lettere å håndtere og stille inn (har flere knapper) enn D3200 der man må bruke mange menyvalg og ting er litt mer knotete. Stemmer dette?

Skrevet

TS

Grunnen til at jeg helst vil kjøpe Nikon er at jeg har mulighet til å låne optikk fra et familiemedlem.

Blir utrolig usikker når det er delte meninger om viktigheten av kamerahus :P

Jeg har lest at f.eks. Nikon D7100 er litt lettere å håndtere og stille inn (har flere knapper) enn D3200 der man må bruke mange menyvalg og ting er litt mer knotete. Stemmer dette?

Generelt sett er det ikke delte meninger. Stort sett så er alle som driver med foto inneforstått med at kamerahuset er mindre viktig enn optikken :)

Dyrere kamerahus har stort sett raskere seriebildehastighet, raskere og mer avansert autofokus, mer solid bygget, større søker, osv. enn billige hus. Bildekvalitetsmessig er det svært få forskjeller.

Hvis du kan låne/teste ut objektiver ville jeg gått for Nikon!

Det stemmer det du sier med at D7100 har flere knapper som gjør at du slipper å gå gjennom menyen for enkelte innstillinger. Av ting man endrer ofte så tror jeg det bare er ISO du må gå gjennom menyen for å endre, men nå har jeg svært liten kjennskap til Nikon, så skal ikke si det for sikkert.

Hvis du har mulighet bør du dra i en kamerabutikk og prøve de, så får du tested hvordan de er i bruk også.

Skrevet

Generelt sett er det ikke delte meninger. Stort sett så er alle som driver med foto inneforstått med at kamerahuset er mindre viktig enn optikken :)

- hehe, okei :)

Dyrere kamerahus har stort sett raskere seriebildehastighet, raskere og mer avansert autofokus, mer solid bygget, større søker, osv. enn billige hus. Bildekvalitetsmessig er det svært få forskjeller.

Hvis du kan låne/teste ut objektiver ville jeg gått for Nikon!

Det stemmer det du sier med at D7100 har flere knapper som gjør at du slipper å gå gjennom menyen for enkelte innstillinger. Av ting man endrer ofte så tror jeg det bare er ISO du må gå gjennom menyen for å endre, men nå har jeg svært liten kjennskap til Nikon, så skal ikke si det for sikkert.

Hvis du har mulighet bør du dra i en kamerabutikk og prøve de, så får du tested hvordan de er i bruk også.

- godt råd :) har planer om å stikke innom en butikk og kjenne litt på hvordan de føles ut i hånda ++

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...