Gå til innhold

Dobørsten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper 3-4 dobørster på Ikea til 9 kroner hver gang jeg er der.

Kastes hver 2. Mnd omtrent.

Klarer ikke å se store miljøkonskvenser av det... Det er mer plast rundt matvarer.

Anonymous poster hash: 74711...482

Samme her, det koster jo så lite. Har 2-3 nye i skapet.

Men forrige gang jeg skulle vaske doen så datt ikea-dobørste-hodet av med en gang og ble liggende nedi do. :(

Var litt ekkelt. Hadde jo ikke rukket å vaske. :(

Gjest brutal_mann
Skrevet

Dokosten skal IKKE i plastgjennvinningen! Der skal heller ikke plastembalasje med masse matretser. Da blir alt som kommer inn til gjenvinning forurenset og brent, svært lite miljøvennlig! Les på postkasse infoen fra Søppelbehandleren!

Å putte dokosten sammen med klorin i gulvvaskebøtta er heller ikke særlig hygenisk. Klorin dreper mye, men ikke alt. Du som bruker denne mdetoden har sannsynligvis e-colibakterier over hele huset.

Før en vasker doen med dokost er det smart å ha en desj klorin i doen og la det stå en stund. 5 min. Er nok. Spyl ned. Tilsett passende vaskemiddel og bruk kosten. Når du er ferdig skyll kosten først i dovannet, så trekker du ned og skyller dokosten i det rene vannet som flusher ned.

Når dokosten trenger en ekstra vask bruk en gammel isboks eller annen embalasje og kast den etterpå.

Litt mikrobiologi er ikke dumt å sette seg inn så forstår en litt mer om hva som ikke er klokt å gjøre både hjemme og ute. Og særlig om en har småbarn hjemme.

Anonymous poster hash: 85f60...7e9

Da er det rart at du i det ene øyeblikket slakter kloring, for å så anbefale kloring. For ikke å snakke om at du skal lete lenge etter et hus de du, om du leter skikkelig, ikke finner tarmbakterier i hvert eneste rom.

Skrevet

Da er det rart at du i det ene øyeblikket slakter kloring, for å så anbefale kloring. For ikke å snakke om at du skal lete lenge etter et hus de du, om du leter skikkelig, ikke finner tarmbakterier i hvert eneste rom.

Pointet er at klorin ikke dreper alt eller alle typer mikroorganismer. Det finnes og mikroorganismer som er like helseskadelige enten de er levende eller døde.

Tarmbakterier skal ikke finnes andre steder enn i en uvasket do, da er det noe fundamentalt galt med renholdet særlig om tarmbakterier finnes i et kjøkken!

Skrevet

skifter ut dobørsten ca annenhver måned. vasker/skylder den godt etter bruk

Skrevet

Jeg skifter ikke ut dobørsten før den er slitt jeg :sjenert:

Når jeg har vasket do spyler jeg ned og skyller børsten under strålen. Så legger jeg børsten under doringen og lar den dryppe av seg til neste gang noen skal på do.

Anonymous poster hash: af75d...15c
Skrevet

Bytter den når den ser ekkel ut, et par ganger i året kanskje... Elles pleier jeg å helle klor på den i ny og ne...

Skrevet

Jeg kjøper heller en ny, koster jo ingenting på Ikea f.eks.

Vet om folk som har den i oppvaskmaskinen for å holde den ren... :kvalm:

Skrevet

Jeg kjøper heller en ny, koster jo ingenting på Ikea f.eks.

Vet om folk som har den i oppvaskmaskinen for å holde den ren... :kvalm:

NEI??!!!!!

Anonymous poster hash: 2f333...0da

• Liker 3
Skrevet

NEI??!!!!!

Jepp, tro det eller ei..

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Haha, nå skulle jeg spøke med at jeg brukte å vaske den i oppvaskmaskinen, men så ser jeg at det faktisk er folk som gjør det. Er det mulig?!?

Jeg pleier å skylle av kosten etter dovask og annen bruk, og så bytter jeg den med (u)jevne mellomrom. :)

Skrevet

Kjøp og kast metoden! Kjøper billige på ikea. Da er det ikke et stort tap å kaste de når de er godt brukt.

Skrevet

Jepp, tro det eller ei..

E. coli overlever jo 60 og 65 grader, oppvaskmaskiner går vel ikke høyere enn det?

Skrevet

Kjøp og kast metoden! Kjøper billige på ikea. Da er det ikke et stort tap å kaste de når de er godt brukt.

Jeg kjøper mine på Rema eller Europris. Ikke like billige som IKEA, men de har sånn oppoverkost i tillegg til den vanlige børsten slik at man kommer godt til under kanten på toalettet :)

Sånn som denne:

WEB_Image%20Toalettb%C3%B8rste%20m%20spy

Skrevet

Do børsten skal du ikke vaske kjøkkenet med..

Anonymous poster hash: 030d6...b02
Skrevet

Jeg bruker ikke dobørste fordi det er uhygienisk... Jeg bruker klor og svamp. Oppvasktabletten tar kalken som sitter nedi do.

Anonymous poster hash: d5580...260

Skrevet

Klorin skal ikke stå i åpne beholdere på et varmt toalett. Klorin er irriterende på luftveier og kan fremprovosere asta om du gjør dette.

OI! det var jeg ikke klar over, takk for info :) vi har ikke varmekabler på badet, men kanskje ikke bra uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...