Gå til innhold

Dobørsten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Hvordan holder dere dobørsten, og skålen den står i ren?

Hvor ofte skifter dere dobørste?

Jeg tar meg selv i å ville kaste dobørsten nesten hver måned :fnise: men det er jo ikke særlig miljøvennlig. Hva er den mest hygieniske måten å behandle en dobørste?

Anonymous poster hash: b7f0f...eca
Gjest HappyWaffle
Skrevet

ta fram vaskebøtta, ha oppi klor og vann og la børsten stå i den en stund :) da blir du kvitt bakterier osv :)

Skrevet

Dobørsten har ikke blitt bytta på omtrent ti år. Og jeg lever fortsatt.

Anonymous poster hash: 42ad6...b0f
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har vel hatt samme dobørste i årevis. Husker jeg hadde en kjæreste som reagerte på at det hadde satt seg fast litt bæsj på børsten. Men halloo?? Man bruker jo børsten til å få vekk bæsj som har festet seg i klosettet. Den har jo en praktisk betydning, og skal ikke se fin ut.

Anonymous poster hash: 8c0c9...00b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ha litt klor i holderen. Men dobørster er forbruksvare her i huset, de lever sjelden mer enn maks et par måneder.

• Liker 1
Skrevet

Enig med marihøna. Husk også å tømme og tørke ut av "koppen" den står i.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

ta fram vaskebøtta, ha oppi klor og vann og la børsten stå i den en stund :) da blir du kvitt bakterier osv :)

Høres bra ut, jeg skal gjøre dette :)

Ja, jeg opprettet denne tråden for å finne ut hvordan jeg skulle overleve :P

Jeg har vel hatt samme dobørste i årevis. Husker jeg hadde en kjæreste som reagerte på at det hadde satt seg fast litt bæsj på børsten. Men halloo?? Man bruker jo børsten til å få vekk bæsj som har festet seg i klosettet. Den har jo en praktisk betydning, og skal ikke se fin ut.

Æsj, vi får være enige om å være uenige.

Jeg pleier å ha litt klor i holderen. Men dobørster er forbruksvare her i huset, de lever sjelden mer enn maks et par måneder.

:Nikke:

Enig med marihøna. Husk også å tømme og tørke ut av "koppen" den står i.

Absolutt!

Anonymous poster hash: b7f0f...eca
Skrevet

Renser den hver måned i klor. Men ellers har jeg i litt ajax med vann i beholderen, så den holder seg ren og fin lenge.

Anonymous poster hash: 54e64...c22

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å helle litt klorin nedi og så kokende vann fra vannkokeren til det blir fullt. Lar stå i ti min og heller det så ned i do.

Anonymous poster hash: e2c76...7f8
  • Liker 4
Skrevet

Ekkelt å ha den i vaskebøtta da. Om du ikke har en egen bøtte til det. Sett heller hele dokosten i do og hell klor over.

ÆSJ.

Men den trenger ikke å se jævlig ut heller. Har du behov for å bruke den så skyller du av den med ved å spyle ned i do og sørge for at kosten blir godt skylt. Eventuelt kan du trykke den litt hardt nedi do og så skylle av.

Samme her.

Jeg pleier å helle litt klorin nedi og så kokende vann fra vannkokeren til det blir fullt. Lar stå i ti min og heller det så ned i do.

Smart det med vannkokeren!

Her blir dokosten faktisk ganske lite brukt. Doen skyller som regel ned alt og det er lite som setter seg fast. Setter det seg fast hjelper det ofte å bare skylle ned en gang til.

Men som en annen her skrev så er dokost forbruksvare her. De blir ihvertfall byttet ut hver andre måned. Før kjøpte jeg alltid dokost på Europris for de har de en dokost som har både nedoverkost og oppoverkost slik at man kommer godt til under kanten, men jeg såg for en stund tilbake at det nå blir solgt slike på Rema også. Superfornøyd med det for da slipper jeg å stresse meg til Europris.

Anonymous poster hash: 2f333...0da

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Og hvis man bare skal kaste børsten, pakker en den bare i en plastpose med koppen og kaster i restavfallet da? (Plast)

Anonymous poster hash: b79c9...d34
Skrevet

Hver gang jeg har brukt dobørsten så holder jeg den ned i do mens jeg trekker opp slik at den blir skyllt med dovann før jeg setter den i holderen som er fyllt med litt klor :) jeg kjøper ny ca en gang i året

• Liker 1
Skrevet

Ekkelt å sette den i vaskebøtta syns jeg. Da er det bedre å sette den i do og helle klor oppi doen.

Her brukes dobørsten også lite, alt blir som regel skylt ned. Men den brukes en gang i uka når vi vasker doen likevel.

Når vi kjøper ny så tar vi den gamle oppi en pose og så kaster vi den oppi posen til restavfallet og bærer ut i søppeldunken.

Anonymous poster hash: 2f333...0da
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har klart å ødelegge et toalett ved å slå en kjele med kokende vann ut i det. Ble sprekker.

Så vær litt forsiktig med det der.

• Liker 1
Skrevet

Dokosten skal IKKE i plastgjennvinningen! Der skal heller ikke plastembalasje med masse matretser. Da blir alt som kommer inn til gjenvinning forurenset og brent, svært lite miljøvennlig! Les på postkasse infoen fra Søppelbehandleren!

Å putte dokosten sammen med klorin i gulvvaskebøtta er heller ikke særlig hygenisk. Klorin dreper mye, men ikke alt. Du som bruker denne mdetoden har sannsynligvis e-colibakterier over hele huset.

Før en vasker doen med dokost er det smart å ha en desj klorin i doen og la det stå en stund. 5 min. Er nok. Spyl ned. Tilsett passende vaskemiddel og bruk kosten. Når du er ferdig skyll kosten først i dovannet, så trekker du ned og skyller dokosten i det rene vannet som flusher ned.

Når dokosten trenger en ekstra vask bruk en gammel isboks eller annen embalasje og kast den etterpå.

Litt mikrobiologi er ikke dumt å sette seg inn så forstår en litt mer om hva som ikke er klokt å gjøre både hjemme og ute. Og særlig om en har småbarn hjemme.

Anonymous poster hash: 85f60...7e9

• Liker 3
Skrevet

Jeg har klart å ødelegge et toalett ved å slå en kjele med kokende vann ut i det. Ble sprekker.

Så vær litt forsiktig med det der.

Veldig fornuftig kommentar, den glemte jeg.

Skrevet

kjøper ofte ny dobørste, jeg sparer miljøet på andre måter :P

Skrevet

Hver gang jeg har brukt dobørsten så holder jeg den ned i do mens jeg trekker opp slik at den blir skyllt med dovann før jeg setter den i holderen som er fyllt med litt klor :) jeg kjøper ny ca en gang i året

Klorin skal ikke stå i åpne beholdere på et varmt toalett. Klorin er irriterende på luftveier og kan fremprovosere asta om du gjør dette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper 3-4 dobørster på Ikea til 9 kroner hver gang jeg er der.

Kastes hver 2. Mnd omtrent.

Klarer ikke å se store miljøkonskvenser av det... Det er mer plast rundt matvarer.

Anonymous poster hash: 74711...482

Skrevet

Tror jeg heller betaler en tier på ikea for en ny en med jevne mellomrom enn å klore and all that shit.

Anonymous poster hash: 4fbd1...fc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...