Gå til innhold

Resultatet på Holmgang igår..

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Noen som fikk med seg Holmgang igår??

"Bør muslimene få overta norske kirker?" var spørsmålet...Det var her snakk om de kirkene som kristne ikke trenger...Over 90% svarte nei!!

Jeg synest dette vitner om norsk egoisme....(Vil ha, vil ha...).

Hva syntes dere andre??

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns igrunn avstemningene på Holmgang sier mer om hvem som ser på programmet enn hva som faktisk er ett tverrsnitt av hva befolkningen mener.

Når det gjelder hva som burde skje med norske kirker må jeg innrømme at jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Noen som fikk med seg Holmgang igår??

"Bør muslimene få overta norske kirker?" var spørsmålet...Det var her snakk om de kirkene som kristne ikke trenger...Over 90% svarte nei!!  

Jeg synest dette vitner om norsk egoisme....(Vil ha, vil ha...).

Hva syntes dere andre??

Clea

Dette har nok mer med islamfrykten til innringere til slike program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så på det,er kristen selv om jeg ikke går i kirken hver søndag,men jeg må si at det skremmer meg litt at muslimer skal overta kirker,ikke vet jeg hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Avstemninge av typen Holmgang er alrdi troverdige ettersom det bare er de mest engasjerte i saken som ringer inn.

Men resultatet overrasket meg ikke. Jeg tror både kristne og ikke kristne har følelser for "sin" kirke. Den betyr noe for lokalsamfunnet. Kirken er mer enn et bygg og jeg tror det ligger masse sterke følelser knytta til det å la kirka bli moske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Egoistisk å ha sterke følelser for religiøse bygg??? :roll:

Om noen prøver å gjøre om min kirke, skal de få med meg å gjøre! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk
Avstemninge av typen Holmgang er alrdi troverdige ettersom det bare er de mest engasjerte i saken som ringer inn.

Men resultatet overrasket meg ikke. Jeg tror både kristne og ikke kristne har følelser for "sin" kirke. Den betyr noe for lokalsamfunnet. Kirken er mer enn et bygg og jeg tror det ligger masse sterke følelser knytta til det å la kirka bli moske.

Jeg tror heller ikke slike avstemninger er troverdige i det hele tatt!

Men Clea, du sier det er "norsk egoisme": Synes du at kirkene våre skal bli moskeer? Jeg synes ikke det!!!!! Synes faktisk det er ganske håreisende!

Hvis jeg flytter til Pakistan og foreslår å overta moskeen på hjørnet siden den ikke er hyppig brukt og lage et protestanisk kirkesamfunn..... - jeg tror jeg vet hva slags svar jeg ville fått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

Ja det tror jeg og. Vel, er vi egoistiske på mange områder, men her bunner det i noe annet. Jeg er ikke holmgang fordi det er et idiotisk program med en idiotisk telefonavstemning som ikke ligner grisen. Man kan ikke trekke noen konklusjoner ut fra et slikt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror heller ikke slike avstemninger er troverdige i det hele tatt!

Men Clea, du sier det er "norsk egoisme": Synes du at kirkene våre skal bli moskeer? Jeg synes ikke det!!!!! Synes faktisk det er ganske håreisende!

Jeg sier ikke at alle kirkene bør bli moskeer! Vi har, var det 150 kirker?, som ikke blir brukt eller blir lite brukt...Der de likevel er behov for en moskee, og tilfeldivis er en kirke som ikke er i bruk, der ser jeg ingenting galt med å la muslimene overta.

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot!

Ikke er jeg kristen, ikke er jeg preget av frykt for moskeer/Islam, ikke blir jeg oppfattet som spesielt egoistisk. Men kirkene er en del av vår kultur, arv og historie.

Skulle de brukes til noe annet enn kirker, burde det være noe som gjør at den vanlige mann i gata fremdeles får komme inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke er jeg kristen, ikke er jeg preget av frykt for moskeer/Islam, ikke blir jeg oppfattet som spesielt egoistisk. Men kirkene er en del av vår kultur, arv og historie.

Skulle de brukes til noe annet enn kirker, burde det være noe som gjør at den vanlige mann i gata fremdeles får komme inn der.

Nettopp! Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hvis jeg flytter til Pakistan og foreslår å overta moskeen på hjørnet siden den ikke er hyppig brukt og lage et protestanisk kirkesamfunn..... - jeg tror jeg vet hva slags svar jeg ville fått....

Hva slags svar ville du fått? Et tilsvarende svar som muslimer som vil overta norske tomme kirker får her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva slags svar ville du fått? Et tilsvarende svar som muslimer som vil overta norske tomme kirker får her i Norge?

Nettopp.. Og svaret er; bygg gjerne egne, men ikke ødelegg de vi har!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Egoistisk å ha sterke følelser for religiøse bygg???  :roll:  

Om noen prøver å gjøre om min kirke, skal de få med meg å gjøre!  :evil:

Det er her snakk om kirker som ingen bruker og som heller ikke har noen ansatte eller menighet. Finnes flere slike i Oslo, de står bare og råtner. Vil mao ikke ramme din kirke, for den er jo tydeligvis i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kirker som ikke er i bruk vil muligens bli revet eller brukt til hotell/nattklubb/restaurant. Er det så mye bedre enn å la de bli moske, når vi tross alt tror på samme gud og muslimene trenger egne hellige steder?

Slapp av: det er mange muslimer som ikke ønsker å bygge om kirker til moskeer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nettopp.. Og svaret er; bygg gjerne egne, men ikke ødelegg de vi har!!

1. Folk i Pakistan er mer religiøse enn vi nordmenn er.

2. Hvor mange ubrukte moskeer har de mon tro??

3. Hvis Pakistan hadde vært like lite religiøst som Norge er, og de hadde hatt flere ubrukte moskeer, først da kunne vi stillt det spørsmålet....

150 kirker er det snakk om...Jeg tror neppe man får brukt alle til noe fornuftig for mannen i gata....Alternativet? Jo, det ene som er diskutert er å rive de ned....

Hvorfor ikke heller la de bli brukt som moskeer?? (når vi likevel ikke har bruk for de...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Det er her snakk om kirker som ingen bruker og som heller ikke har noen ansatte eller menighet.

De kan jo ha vært i bruk.. mennesker har blitt døpt der, giftet seg der.. Folk de er glade i ligger på kirkegården der.. osv

Kirker som bare står å rotner bort kan gjerne brukes litt mer "alternativt" som samlingshus osv, men de bør fremdeles brukes i tilknyttning til kristendom el.

Mine forslag til alternativ bruk;

- bedehus

- museum

- søndagsskole

Å gjøre dem om til moske er jeg 100% i mot! Da vil jeg jo ikke en gang ha lov til å gå inn i deler av den som kvinne lengere.. :o

Det bør forbys å ha kjønnsdiskriminativ inngang i slike bygg, syenes jeg!! Det er en måte å presse på modernisering av islam (noe som trengs!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Kirker som ikke er i bruk vil muligens bli revet eller brukt til hotell/nattklubb/restaurant. Er det så mye bedre enn å la de bli moske, når vi tross alt tror på samme gud og muslimene trenger egne hellige steder?

Slapp av: det er mange muslimer som ikke ønsker å bygge om kirker til moskeer også.

Så ikke debatten igår, men synes temaet virket like tåpelig som alltid. For meg er en ubrukt kirke en ubrukt tomt som kan brukes til mye annet (mer eller mindre fornuftig). Der det viser seg at det er hensiktsmessig å bygge et eldresenter: gjør det. Der det er behov for nytt hotell: For all del, be mu guest. Og der det trengs en moské: hvorfor ikke? Personlig føler jeg ikke at dette bør være en enten eller diskusjon, men en både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

De kan jo ha vært i bruk.. mennesker har blitt døpt der, giftet seg der.. Folk de er glade i ligger på kirkegården der.. osv

Kirker som bare står å rotner bort kan gjerne brukes litt mer "alternativt" som samlingshus osv, men de bør fremdeles brukes i tilknyttning til kristendom el.

- bedehus

- museum

- søndagsskole

Å gjøre dem om til moske er jeg 100% i mot! Da vil jeg jo ikke en gang ha lov til å gå inn i deler av den som kvinne lengere.. :o

Det bør forbys å ha kjønnsdiskriminativ inngang i slike bygg, syenes jeg!! Det er en måte å presse på modernisering av islam (noe som trengs!!)

Alle kirker har ikke kirkegård...

En liten bygd (uten å nevne hvilken) har så mange som 7 gudshus, der 5 av de er kirker (2 resterende er jehovas vitner og noe annet)

1 Blir brukt (har jeg fått vite), med andre ord har vi 4 stk igjen... Det er jo begrenset hvor mange søndagsskoler og museum en bygd kan ha... (Bedehus har de nemlig fra før..)

Er veldig, veldig enig med tiltak mot kjønnsdiskriminering i de forskjellige religioner!!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- bedehus

- museum

- søndagsskole

Hvis det ikke er folk nok som bruker det som kirke, hva får deg til å tro at det er folk nok til bedehus og søndagsskole?

Som jeg sa før, har ikke satt meg helt inn i dette, men regner med at det ikke er snakk om bevaringsverdige bygg som er svært representative og skjeldne i vår kultur- og arkitekturhistorie. De kirkene blir nok tatt vare på, så det er heller ikke noe grunnlag for å gjøre dem om til museum.

At man en gang har vært nært knyttet til ett hus e.l. er ikke god nok grunn til at staten/kommunen må ta vare på det, spesielt når det rett og slett ikke brukes.

Og hvordan vil kirkegårdene evt. rammes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...