AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Når dere løper 5 km eller 1 mil, har dere med oppvarming og nedtrapping da? Er det regnet med i de 5 km eller utenom? Nå har jeg 5 min oppvarming, løper 30 min og 5 min nedtrapping. Siden jeg har nybegynner og fokuserer på teknikk fremfor fart foreløpig blir dette 5 km tilsammen. Målet er 5 km på 30 min. Hvordan regner dere andre? Eller varmer dere ikke opp?Anonymous poster hash: b6a02...be1
Pearl2.0 Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Nei, jeg varmer ikke opp hvis det er langkjøring, da bare gønner jeg på Trapper litt ned etter økta hvis jeg har tatt meg skikkelig ut. Før intervaller varmer jeg godt opp og trapper ned enda mer, det synes jeg er godt. Kjenner meg så stressa hvis jeg bare skal hoppe av mølla rett etter siste drag
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Varmer ikke opp. Starter mølla rett på, og løper 5km. Anonymous poster hash: 9768e...300
Gjest Nordavind Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 (endret) .. Endret 23. april 2015 av Nordavind
Anneline80 Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Jeg varmer opp og trapper ned med rask gange, så om jeg skal løpe 5 km, regner jeg fra når jeg setter opp farten og starter å løpe.
Gjest Runforit Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Kjører rett på både på 5 km og 10 km, men jogger og går meg ned etterpå(ca. 5 minutter)
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Takk for svar alle sammen Godt man ikke trenger oppvarmin. Ved intervaller er det nok lurt ja TS Anonymous poster hash: b6a02...be1
Dragonfly84 Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Jeg varmer alltid opp i ca fem minutter og går i fem minutter etterpå også jeg sliter litt med skader og syns det hjelper å varme opp
Frøken Smilla Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Jeg pleier alltid å "trappe opp" litt: jeg løper på litt lavere tempo de første 2-3 minuttene. Dersom jeg skal løpe en bestemt tid eller distanse beregner jeg dette inn i tiden/distansen. Jeg trapper også ned hvis jeg løper på mølle, hvis ikke blir jeg ofte dårlig. Nedtrappingen gjør jeg etter at planlagt tid/distanse er fullført.
mariatherese Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Lenge siden jeg har løpt på mølle nå, siden trenignssenteret er en dyr luksus for studentbudsjettet mitt Men, da jeg løp på mølle var det alltid langkjøring i omtrent en time. Da hadde jeg først mellom 5 og 10 min med oppvarming (rolig gange som gradvis økte litt i tempo) for så å løpe i 60 min sammenhengende. Og deretter gjerne 5-10 min nedtrapping/sakte gange, for å få ned pulsen igjen. Altså kunne jeg løpe 5 km på 30 min, men da også ha med kanskje 5 min oppvarming og 5 min nedtrappin = totalt 40 minutter, og noe mer enn 5 km. Hvis målet mitt var 5 km, så kom det utenom oppvarming og nedtrapping. Håper det ble forståelig! Dette var iallefall slik jeg gjorde det, og det syntes jeg var mest logisk og greit Lykke til med løpinga! Husk gode sko, vann, og variasjon i treningen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 Jeg går på ca 6,5km/t i 5 min, så begynner jeg med intervaller i 20min, før jeg går på 6-6,8km/t til jeg har nådd 5km. Kan ha et par løp/spurter på slutten. Er nå på ca 36min/5km Anonymous poster hash: 41050...fae
pepsiprinsessa Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 Begynner rolig, på 9-10, og trapper deretter opp til 12-13. Bruker ca. 10 min på dette.
-Jiinxs- Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Kanskje litt offtopic, men bruker dere tredemølle på treningsenter eller har dere en selv? Jeg er på jakt etter en men har null peiling på hva som er verd å kjøpe.
Pearl2.0 Skrevet 14. november 2013 #14 Skrevet 14. november 2013 Kanskje litt offtopic, men bruker dere tredemølle på treningsenter eller har dere en selv? Jeg er på jakt etter en men har null peiling på hva som er verd å kjøpe. Treningssenter her ja, men min store drøm er å eie egen Når vi kjøper hus SKAL jeg ha det Tror ikke det er så poppis i blokka for de i etasjen under Ikke at jeg har plass heller. Kan liksom ikke stå midt i stua eller ta opp halve soverommet.
-Jiinxs- Skrevet 14. november 2013 #15 Skrevet 14. november 2013 Treningssenter her ja, men min store drøm er å eie egen Når vi kjøper hus SKAL jeg ha det Tror ikke det er så poppis i blokka for de i etasjen under Ikke at jeg har plass heller. Kan liksom ikke stå midt i stua eller ta opp halve soverommet. Har du sett på noen du har lyst på? Link? Og jeg tipper at folka under dere ikke er en spesiell fan av at dere anskaffer dere en tredemølle
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #16 Skrevet 14. november 2013 Hvor lang regner dere en langkjøring i tid og km? Anonymous poster hash: 661bc...e7b
pepsiprinsessa Skrevet 14. november 2013 #17 Skrevet 14. november 2013 Hvor lang regner dere en langkjøring i tid og km? Anonymous poster hash: 661bc...e7b Mer enn en mil regner jeg som langkjøring Så 45 min + da, satt i tidsperspektiv.
Pearl2.0 Skrevet 14. november 2013 #18 Skrevet 14. november 2013 Har du sett på noen du har lyst på? Link? Og jeg tipper at folka under dere ikke er en spesiell fan av at dere anskaffer dere en tredemølle Hehe, nei ikke sant? Sportmaster har flere som frister, og så spørs det litt hvor mye penger man har tenkt å bruke. Det er jo en invesering, og jeg tenker at man må ut med hvertfall 15000 for å få en som er stødig nok. Denne http://www.sportsmaster.no/Kondisjon/Tredemolle/T75i.aspx og denne http://www.sportsmaster.no/Kondisjon/Tredemolle/T300.aspx
Gjest Ozelot Skrevet 14. november 2013 #19 Skrevet 14. november 2013 Har alltid brukt å varme opp i 5min ved at jeg går i rask gange(6km/h). Så løper jeg 9km/h i 25min. Tar pause ved at jeg drikker mens jeg fremdeles er i bevegelse(6km/h) i ca 3-5min. Deretter løper jeg igjen i 9km/h, tar pause, løper, tar pause osv resten av den siste halvtimen. Nedtrapping, eller cool down som mølla mi kaller det, varer i 5min og kommer etter de faste 60min. Men jeg er en sånn person som ser mer på kalorier og tid, enn hvor langt jeg har løpt. Passer alltid på at jeg forbrenner minst 300kalorier innen den første halvtimen, også kan det bli alt mellom 100-300kalorier etter den andre halvtimen. Avhengig av hvor sliten jeg er og hvor mye kalorier jeg forbrente den første halvtimen. Men det ideelle for meg er minst 600 kalorier på 1 time. Men nå har jeg begynt å trene 2 timer, og ikke bare 1.
Gjest Ozelot Skrevet 14. november 2013 #20 Skrevet 14. november 2013 Til dere som vurderer å kjøpe tredemølle istedet for å gå på treningssenter: Hva blir billigst da? Jeg tenker at mølla kanskje bruker en del strøm? Så da blir det ikke så mye billigere allikevel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå