AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Jeg har hatt struma i veldig mange år. De senere år har den vokst en del. Jeg tar blodprøver hver tredje mnd. Hverken for høy eller lavt stoffskifte. Jeg har vært sykemeldt pga store muskelsmerter. Har en fysisk tung jobb i tilegg. Jeg fryser og fryser. Selv i sommer med sol og varme sitter jeg og fryser. Må legge meg meg tøy på. Vokner om natten søkk våt av svette. I tilegg har jeg de klassiske tegnene for lavt stoffskifte. Glemsomhet osv. Problemer med vekt... Vet ikke hvor mange gang jeg hat tatt opp dette med fastlegen. Var inne og tok biopsi. Det blir operasjon,men legene vii vente. Struma er bare et tegn,og de vet ikke helt grunnen. Er det noen andre her med struma uten forhøyet-lavt stoffskifte? Anonymous poster hash: fa715...fc2
AnAngel Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Hei! Jeg har også struma uten forhøyet - lavt stoffskifte. Ble oppdaget for 10 år siden ved en tilfeldighet. De tok ultralyd og blodprøver, men fant ikke noe galt. Var til MR i februar i år (det var en sykehuslege som henviste meg, var innlagt for noe helt annet, men han likte ikke strumaen min), og da fant de noen knuter på strumaen, men fastlegen sier det ikke er noe galt. Føler det blir altfor dårlig fulgt opp. Har akkurat det samme som deg , jeg fryser hele tiden, selv på sommeren. Om natten er jeg gjennomvåt av svette.
Sugerøret Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Har knutestruma . 6 stk på høyre og 7 stk på venstre side. (tror jeg da..) Legene følger med men vil ikke operere før de må. Ifølge dem var det pga fare for skader bl.a på stemme,stemmebånd ,nerver osv . Jeg klarer ikke ha noe inntil halsen,det føles som jeg blir kvelt.Genser med hals = glem det. Går til sjekk på sykehuset hvert halvår nå. Blodprøvene sier ikke lavt/Høyt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Jeg har også struma, og har hatt denne kulen på halsen siden tenårene. Jeg har heller aldri hatt forhøyet eller lavt stoffskifte. Tenker ikke så mye på den lengre, men syntes strumaen var ganske sjenerende tidlige. Noen som vet om den kan opereres bort? Anonymous poster hash: 2052a...f34
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Ja, du kan operere, men det er derfor legene er tilbakeholden. Du må gå på medisin resten av livet om de fjernes Anonymous poster hash: fa715...fc2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Har struma jeg og, og sliter med det spesielt hvis jeg er syk. Da klemmer det så fælt. Men hvis den ligger på normalt, så gjør de vel ingenting med det? Jeg har også tatt masse prøver, men symptomene sitter der selv om det ikke er noe galt?! Anonymous poster hash: c5df1...8cf
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Jeg har struma. Fikk for høyt stoffskifte. Endte med operasjon. Siden jeg ikke lenger har skjoldbruskkjertel så må jeg ta Levaxin resten av livet.Anonymous poster hash: 8862f...bf5
AnAngel Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Men hvordan burde struma følges opp? Hos meg blir det jo ikke fulgt opp, har sjekket 2 ganger og begge gangene var det tilfeldigheter.. Hva har det si at det har kommet knuter på den? Hadde ikke det på første sjekk. Bør det følges nøyere med da eller? Fastlegen sier det ikke er noe å bry seg med, det er bare det at skjoldbuksskjertelen er forstørret. Har flere i familien med struma, en har operert 2 ganger, hun hadde for høyt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Det skal følges med da det kan være kreft i skjoldbrukskjertelen. Jeg har hatt både for høyt og for lavt og ble operert (åpen biopsi) fordi etter å ha knuter i flere år ble jeg sendt til sjekk og da fant de noe, men det viste se å bare være betennelsesforandringer, normalt når man har hashimotos. Anonymous poster hash: aacaa...eae
Sugerøret Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Fastlegen kan ta blodprøver ,mens en skal bli sjekket opp hos spesialist ,2 ganger i året , i alle fall blir jeg det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå