AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Har tre barn i alder barnehage, barneskole og ungdomsskole. I år vurderer jeg sterkt å kutte ut den vanlige pakkekalenderen og heller ha julestrømpe som de får julaften eller eventuelt lillejulaften (hva er vanlig?), og i tillegg bare få hver sine kalendergaver de tre lørdagene i advent. De andre dagene kan de ha hver sin sjokoladekalender... Sånn ferdigkjøpt "kjedelig"... Er det kjipt? Har egentlig ikke lyst til å pakke inn 72 pakker med godteri, eller småting som bare blir kastet etter en stund... Lørdagspakkene blir da heller litt større og inneholder for eksempel en dvd eller en litt mer kvalitetsleke... 72 pakker x 20 kroner (for eksempel) blir faktisk 1440,-. Og om ikke det blir noe billigere med lørdagsgaver, blir det i alle fall brukt på ting som blir mer brukt. Men er litt usikker for de elsker jo selvfølgelig pakkekalender slik jeg har laget årene før... "Opplevelseskalender" vil jeg helst ikke lage da hverdagene er fulle nok fra før av. Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: 0234a...aba 2
absinthia Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 Nei det er ikke spesielt kjipt. Det er bare den avsindige trenden i forbruk som forsøker å lure oss til å tro at vi ikke er gode nok om vi ikke lager pakkekalendere med verdier for mange hundre kroner. Ungene synes utrolig nok svært ofte at det er fantastisk å få en liten sjokoladebit når de står opp, det er vel egentlig forventningen som er gleden og ikke nødvendigvis masse småsaker som man kanskje ikke har bruk for. Alternativer kan jo være legokalender eller lignende om man er veldig redd for at de skal bli skuffet. 4
Gjest Sille4 Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Syntes forslaget ditt høres veldig bra ut! Her hjemme får vi en litt bedre gave (som f. eks dvd) på søndagene (advent), evt sjokolade/Flax kalender og julestrømpe. Nå er jo ikke jeg ett barn lengre, men får dette ennå av mine foreldre og har også gjort det i mange år. Veldig fornøyd med det Så syntes du skal gjøre det du vil!
Yesterday Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Syns at ditt forslag høres bra ut, hvem gidder å pakke inn 72 gaver? Jeg var oppvokst med å få en julestrømpe på morgenen på julaften, trur at det er det vanlige. 1
Gjest Doh Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Vi er delte pakkekalender, er tre søsken. Vi delte forsåvidt også sjokoladekalender. Så hver tredje dag fikk man ingen ting. Synes det fungerte kjempefint Men slik du skriver fungerer bra det også. Bare forbered ungene på det så de ikke blir kjempeskuffa 1. desember.
søstertusenfryd Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Mine unger er 9 og 11 år. Vi fikk en brodert igave da vår første ble født .jeg har aldri skjønt poenget men den type kalender, men den var jo så fin og jeg satt i gang.syntes det ble dyrt og unødvendig.da yngste var to lagde jeg 48 gaver, enda mer unødvendig. Jeg pakket vekk kalenderen og kjøpte sjokoladekalender,men den god forklaring så skjønte barna dette og var storfornøyd med kjøpekalender. første jul i nytt hus,pakket jeg opp den brodertekalenderen og hang på lapper om aktiviteter,var litt ambisiøs og fikk ikke fulgt opp alt.i år blir det en kombinasjon av innpakket smågaver som kjærlighet på pinne ,twist ,en femmer/tier etc. Og Noen aktiviteter.så bruker vi sjokoladekalender i tillegg. Altså ,hovedgrunnen til pakkekalenderen kommer opp er at den er fin og respekt for henne som har brukt timesvis med å lage den. Stusselig å henge den opp tom,derfor den løsningen jeg har nevnt over her. Ooops, dette ble langt... 2
Tussilago_2 Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 vi hadde sånn brodert kalender med twist, gledet meg til dager med "de beste godbitene" :-) synes at det blir litt voldsomt med pakkekalender i tillegg til julegaver (mange av forslagene fra butikkene er jo til og med så dyre at de for meg er en "vanlig julegave"... ) 2
Gjest *kokos* Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Vi har en gammel, nostalgisk hjemmelaget pakkekalender, og tre unger. Pakkene er noe så fancy som smågodt, en bit hver dag. Det blir jo en del biternå pakke inn i alu-folie, men det er så koselig å bruke den gamle kalenderen. Pakkekalender med faktiske gaver hadde jeg aldri gidda (ei heller hatt råd til). De får julestrømpe på juleaftensmorgenen, og sånåpner de pakker litt gjennom dagen.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Jeg hadde ikke gidda "store gaver" til lørdagspakkene heller - hvorfor skal ungene få gaver i hele desember? Eller hver helg i desember? Kjøp kalendere med god samvittighet Anonymous poster hash: edb3c...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Syns at ditt forslag høres bra ut, hvem gidder å pakke inn 72 gaver? Jeg var oppvokst med å få en julestrømpe på morgenen på julaften, trur at det er det vanlige. Vi hadde aldri en julestrømpe hjemme. Mannen er vant med det, men det er faktisk ikke alle som er vant med det. Vi er tre søsken i min familie, og vi fikk pakke tredjehver dag de årene vi hadde pakkekalender. Anonymous poster hash: fd9d8...eee
Lammelåret Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Må du gjøre alt selv? Kan det være en løsning at de to eldste lager kalender til minstemann slik at du slipper en del arbeid? Noen barn vokser aldri fra kalenderen, det er dumt å starte med det i det hele tatt, spør du meg.
Catlin Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 Jeg har bestemt å kutte ut adventskalendere. Ungene er selvsagt litt skuffet, men det er noe de overlever. Jeg er alene med 3 unger på full tid og har ikke all verden med penger. Ungene og jeg prøver å spare til å kunne dra til syden til sommer'n. Så for å vise dem hvor mye en kalender faktisk koster, så skal de få være med å putte pengene vi sparer på sommer-ferie-sparebøssa. Da blir det forhåpentligvis litt læring i det å prioritere + at de ser at sparebøssa vår blir litt fullere. Et skritt nærmere sydentur. Så kanskje det til blir litt positivt ut av det også 4
Kara W Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Jeg fikk aldri pakkekalender som barn og var kjempemisunnelig på de som fikk, så jeg koser meg med å lage pakkekalender til barna mine. Men innser også at det kommer til å komme år hvor jeg ikke orker, og håper barna forstår det den dagen det skjer. Det viktigste er at du forklarer barne hvorfor de ikke får, når de er vandt til å få fra tideligere år. En venninne av meg har avtalt med barna at adventskalenderen er selve hovedgaven, og at velger de den, så får de ingen andre store gaver fra dem. Da kan hun f.eks kjøpe en stor lego-eske hvor de får noen biter hver dag, eller en ridderborg hvor det dukker en ny ridder, hest, tårn o.l hver dag osv. Det synes jeg også er en grei løsning. 1
Yesterday Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Vi hadde aldri en julestrømpe hjemme. Mannen er vant med det, men det er faktisk ikke alle som er vant med det. Vi er tre søsken i min familie, og vi fikk pakke tredjehver dag de årene vi hadde pakkekalender. Anonymous poster hash: fd9d8...eee Det vanlige når man får julestrømpe er at man får de på julaften, ikke lillejulaften som ts lurte på. Har aldri sagt at alle får julestrømpe.
Gjest tuppesjura Skrevet 11. november 2013 #15 Skrevet 11. november 2013 Her blir det pakkekalender som vanlig. Gleder meg like mye som ungene til å henge den opp! Jeg begynner tidlig å finne ting til kalenderen slik at det ikke skal bli for dyrt. Blir litt godteri, blyant, små figurpakker med badeskum, tyggis, griseflax etc. Tror jeg bruker max 300kr pr kalender, antakelig mye mindre! Handlet mye på søstrene grene, og det er jo billig!! I vårt hus tror ungene at det er julenissen som henger pakker på kalenderen. Tror det hadde blitt veldig trist for dem om de plutselig ett år ikke skulle få kalender. De hadde nok overlevd, men jeg synes det er koselig. Julestrømpen henger de også opp på kvelden lillejulaften. Så kommer nissen og putter godteri i den når han pynter treet og putter gavene under! 2
Mafalda Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Her må barna dele på kalenderen, og det går veldig greit. På den måten blir det ikke så dyrt, og ikke så mye jobb å pakke inn, og i tillegg kan jeg legge litt mer omtanke i kalendergavene når jeg ikke MÅ finne på 24 ting til hver. En ekstrabonus er at de (krøss i taket!) gleder seg like mye når søsknene åpner gavene, som når de åpner sine egne. Det er litt søtt når alle samles for å se hva den ene får denne dagen 1
Løvefrøken Skrevet 11. november 2013 #17 Skrevet 11. november 2013 Jeg synes det er veldig bra med pakke lørdag/søndag/helg eller hva som enn passer. Forøvrig driver jeg og samler på gamle fyrstikkesker som jeg pakker pent inn, dermed blir kalenderen full av gaver hele desember, men pakkene er tomme. Kalenderen i seg selv er jo flott!
*Ariel* Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Mine to, på 14 og 17, har hatt gavekalender sånn ca. 3 hvert år, og da fått annenhver dag. Så de er ikke "vant" til det. I år blir det kun sjokoladekalender. Har aldri fått protester på ordningen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #19 Skrevet 13. november 2013 Har tre barn i alder barnehage, barneskole og ungdomsskole. I år vurderer jeg sterkt å kutte ut den vanlige pakkekalenderen og heller ha julestrømpe som de får julaften eller eventuelt lillejulaften (hva er vanlig?), og i tillegg bare få hver sine kalendergaver de tre lørdagene i advent. De andre dagene kan de ha hver sin sjokoladekalender... Sånn ferdigkjøpt "kjedelig"... Er det kjipt? Har egentlig ikke lyst til å pakke inn 72 pakker med godteri, eller småting som bare blir kastet etter en stund... Lørdagspakkene blir da heller litt større og inneholder for eksempel en dvd eller en litt mer kvalitetsleke... 72 pakker x 20 kroner (for eksempel) blir faktisk 1440,-. Og om ikke det blir noe billigere med lørdagsgaver, blir det i alle fall brukt på ting som blir mer brukt. Men er litt usikker for de elsker jo selvfølgelig pakkekalender slik jeg har laget årene før... "Opplevelseskalender" vil jeg helst ikke lage da hverdagene er fulle nok fra før av. Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: 0234a...aba helt enig med deg Anonymous poster hash: ee27b...25f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Jeg har to søsken. Da jeg var barn fikk vi presanger hver tredje dag de årene vi hadde pakkekalender. Det var ikke alle år vi hadde det. Har overlevd helt fint. Jeg lager pakkekalender til mitt barn, men vi har "bare" 1, og relativt god økonomi så for vår del går det fint å bruke noen hundrelapper på en slik kalender. Jeg koser meg med å planlegge den, og å pakke den inn. Passer likevel på at gavene ikke overskrider en viss størrelse slik at vi ikke tar helt av. Anonymous poster hash: fd9d8...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå