AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Hei alle sammen. Jeg er bare 16 år, men håper det er greit at jeg spør om råd her likevel. Jeg går første året på videregående, og trives veldig godt i klassen. Det eneste problemet er en i klassen fra Irak. Han er overbevist om at jeg er rasist. Grunnen at han tror det, er at jeg kranglet noe voldsomt med to gutter fra Pakistan og Iran da jeg gikk på ungdomsskolen. Dette er venner av ham, og de har overbevis ham om at jeg er rasistisk. Kranglene med disse guttene på ungdomsskolen gikk hovedsaklig ut på om norske jenter var horer og om det var ok å slå jenter. De kunne finne på å stryke meg mellom lårene i timen, holde meg fast og klå meg på brystene, og slå meg. De slo meg under hver krangel vi hadde. Som regel slo de meg i overarmen, med en teknikk som gjorde at det gjorde forferdelig vondt. Det var også et par ganger hvor de slo meg så hardt i mellomgulvet at jeg mistet pusten. I tillegg var det et tilfelle hvor de slo meg med et belte. Det var etter en stor krangel, og de overhørte meg si at "slikt pakk ikke burde vært sluppet inn i landet." Med det mente jeg folk som oppfører seg som dem. Ikke utlendinger generelt. Jeg prøvde å forklare dem dette, men de nektet å høre på meg. Istedenfor dyttet de meg over en pult, og mens han ene holdt meg nede slo han andre meg gjentatte ganger med beltet. Først holdt han i beltespennen, men så sa han andre at han heller burde bruke den til å slå med den. Så da gjorde han det. Så dere skjønner sikkert hvorfor jeg ikke liker disse guttene. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg misliker alle iranere og paktistanere. Nå har vi fått en ny iraker i klassen, som har blitt venn med han andre. Altså han som er overbevist om at jeg er rasist. Han driver og overbeviser ham om at jeg hater alle utlendinger, og det spiller ingen rolle hva jeg sier. Han får også han nye i klassen til å slå meg hver gang han mener jeg fortjener det. Nå blir jeg ikke slått like hardt og brutalt som før, ei heller like ofte som før. Likevel er det slitsomt. Det nytter heller ikke hvor mye jeg tigger og ber om at han ikke skal slå meg. Når jeg er alene med han nye irakeren, er han alltid veldig hyggelig mot meg. Kan det være en ide å få ham til å snakke med kompisen sin? Få ham til å forklare at jeg ikke er rasist? At jeg har venner fra Marokko, Thailand, Etiopia, Tunisia, Egypt m.m. hjelper tydeligvis ikke Så hvordan overbeviser jeg denne fyren i klassen min om at jeg ikke er rasist? Anonymous poster hash: 1d05f...75a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 De som er rasister. Anonymous poster hash: c1587...0f0 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #3 Skrevet 9. november 2013 Anmeld dem for vold. Anonymous poster hash: db61f...036 9
Rosewood Skrevet 9. november 2013 #4 Skrevet 9. november 2013 Rasisme går da begge veier. Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig med å overbevise dem, men jeg hadde gått til en lærer og forklart, kanskje fått han/hun til å snakke med dem 2
Bjørkeris Skrevet 9. november 2013 #5 Skrevet 9. november 2013 Spør ham når du er alene med ham hvorfor han slår deg. Fortell ham at det ikke er greit. Hvorfor er du opptatt av hva noen som slår deg mener om deg. Drit i dem, de er ikke verdt verdt oppmerksomheten. 2
Wolfmoon Skrevet 9. november 2013 #6 Skrevet 9. november 2013 Dette er noe som ikke skal skje på en skole, uavhengig av grunn. Vold hører ikke hjemme i skolen, på samme måte som det ikke gjør det ellers i samfunnet, og du bør ta dette opp med læreren din. Hvis du ikke vil gjøre dette selv, så kan du starte hos foreldrene dine eller helsesøster. 4
Gjest Houdini Skrevet 9. november 2013 #7 Skrevet 9. november 2013 (endret) Eh, hvorfor skal du bevise at du ikke er rasist? Det er de som først og fremst som gruppe som må bevise at de er bra mennesker. For noen fordomsfulle krek du har med å gjøre. Jeg holder meg langt unna disse såkalte nye landsmennene, så da er jeg vel rasist. Orker ikke å forholde meg til alle disse merkelige blikkene de sender meg. Nei, jeg vil ikke ha deg (random pakkis) selv om jeg tilfeldigvis møter blikket ditt. edit: jeg leste ikke innlegget ditt skikkelig, beklager om jeg ikke svarte på det du skrev om Endret 9. november 2013 av Houdini 3
Rosewood Skrevet 9. november 2013 #8 Skrevet 9. november 2013 Jammen ikke rart man blir oppfattet som rasist om det er slik de skal oppføre seg 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #9 Skrevet 9. november 2013 Spør ham når du er alene med ham hvorfor han slår deg. Fortell ham at det ikke er greit. Hvorfor er du opptatt av hva noen som slår deg mener om deg. Drit i dem, de er ikke verdt verdt oppmerksomheten. Hvordan spør jeg om det? Spør jeg bare rett ut "hvorfor slår du meg?" Han slår forresten aldri på eget initiativ. Kun når kompisen hans ber ham om det. Jeg mistenker at han ser veldig opp til kompisen (gudene vet hvorfor) og vil imponere ham på et vis. Ikke at jeg mener det er imponerende å slå noen, enten det er jenter eller gutter. Men uansett om det kun skjer når kompisen ber om det, så bør han jo la være når jeg sier ting som. "Nei, vær så snill..." "Ikke slå meg" "La være, please" "Faisal, kan du være så snill og ikke slå meg. Please, det gjør vondt. Ikke slå meg. Vær så snill." Og jeg vet ikke hvorfor jeg er opptatt av hva de mener om meg. Kanskje det er fordi jeg hater rasister selv, og vil ikke settes i samme bås som dem. Anonymous poster hash: 1d05f...75a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #10 Skrevet 9. november 2013 Anmeld de ! Ingen vits å overbevise de. Jeg har opplevd virkelig rasisme. (datteren min sin far er fra sør amerika så hun er brun) og når min datter kommer gråtende hjem fra barnehagen fordi noen har sagt at brunt er ikke pent,bare hvit som er fint. at krøller er ikke fint. Når hun ser på meg med sine fine brune øyne som tårer renner fra og sier hvorfor kan jeg ikke være like hvit som deg mamma. så er det virkelig vondt. Og jeg eier ikke respekt for mennesker som kaster rundt rasisme kortet så det ikke har noen betydning lengre. For det er faktisk helt grusomt når det faktisk er det som foregår. Anonymous poster hash: b88b7...05e 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #11 Skrevet 9. november 2013 Hvordan spør jeg om det? Spør jeg bare rett ut "hvorfor slår du meg?" Han slår forresten aldri på eget initiativ. Kun når kompisen hans ber ham om det. Jeg mistenker at han ser veldig opp til kompisen (gudene vet hvorfor) og vil imponere ham på et vis. Ikke at jeg mener det er imponerende å slå noen, enten det er jenter eller gutter. Men uansett om det kun skjer når kompisen ber om det, så bør han jo la være når jeg sier ting som. "Nei, vær så snill..." "Ikke slå meg" "La være, please" "Faisal, kan du være så snill og ikke slå meg. Please, det gjør vondt. Ikke slå meg. Vær så snill." Og jeg vet ikke hvorfor jeg er opptatt av hva de mener om meg. Kanskje det er fordi jeg hater rasister selv, og vil ikke settes i samme bås som dem. Anonymous poster hash: 1d05f...75a Navnet er oppdiktet forresten. Anonymous poster hash: 1d05f...75a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #12 Skrevet 9. november 2013 Jammen ikke rart man blir oppfattet som rasist om det er slik de skal oppføre seg Ingen av dem jeg går i klasse med nå klår på meg, og det er jo kanskje noe? Anonymous poster hash: 1d05f...75a
Bjørkeris Skrevet 9. november 2013 #13 Skrevet 9. november 2013 Hvordan spør jeg om det? Spør jeg bare rett ut "hvorfor slår du meg?" Han slår forresten aldri på eget initiativ. Kun når kompisen hans ber ham om det. Jeg mistenker at han ser veldig opp til kompisen (gudene vet hvorfor) og vil imponere ham på et vis. Ikke at jeg mener det er imponerende å slå noen, enten det er jenter eller gutter. Men uansett om det kun skjer når kompisen ber om det, så bør han jo la være når jeg sier ting som. "Nei, vær så snill..." "Ikke slå meg" "La være, please" "Faisal, kan du være så snill og ikke slå meg. Please, det gjør vondt. Ikke slå meg. Vær så snill." Og jeg vet ikke hvorfor jeg er opptatt av hva de mener om meg. Kanskje det er fordi jeg hater rasister selv, og vil ikke settes i samme bås som dem. Anonymous poster hash: 1d05f...75a Ja, jeg mener du skal spørre rett ut hvorfor han gjør det. Se han i øynene når du spør. Det vil få deg til å framstå som sterk. Har du skikkelig mot kan du i samme slengen legge til at han kommer aldri til å ha sjans på deg dersom han fortsetter å slå. Da har du gitt ham motivasjon til å slutte og samtidig vist ham at du ikke er rasist. Jeg vet det kan virke vanskelig, men i dette tilfellet er det best å ta tyren ved hornene.
Kira-delta Skrevet 9. november 2013 #14 Skrevet 9. november 2013 Ts dette er ikke bra. Og dette skal du ta alvorlig, ikke pga dem, men pga deg selv. Det handler kanskje ikke så myre om hva de kaller deg, men at du skal gå på skolen og være trygg. Dette hørtes ikke ut som en veldig koselig skolehverdag. Snakk med foreldrene dine, eller helsesøster på skolen.
Kira-delta Skrevet 9. november 2013 #15 Skrevet 9. november 2013 Og Ts, Har du snakket med noen om volden de utsatte deg for på ungdomsskolen? 1
Cordelia Skrevet 9. november 2013 #16 Skrevet 9. november 2013 Men herregud da jente, dette må du si ifra om! De skal da ikke drive på sånn! 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #17 Skrevet 9. november 2013 Og Ts, Har du snakket med noen om volden de utsatte deg for på ungdomsskolen? Nei, det har jeg ikke. Føler det er forsent.Anonymous poster hash: 1d05f...75a
Kira-delta Skrevet 9. november 2013 #18 Skrevet 9. november 2013 Nei, det har jeg ikke. Føler det er forsent.Anonymous poster hash: 1d05f...75a Hvis dette er noe som får deg til å føle deg uvel eller redd nå, så bør du kanskje fortelle det til noen. Det er ikke greit å bli slått eller pisket med belter. Men jeg må si du er tøff som sto opp mot disse gutta selv om de utsatte deg for vold 3
Kittykat Skrevet 9. november 2013 #19 Skrevet 9. november 2013 (endret) Jeg hadde tatt dette opp med lærer/rektor/helsesøster med en gang. Uansett hvem de er, så har de IKKE lov til å slå eller behandle deg som mindreverdig. Og det er jo det de gjør. Du må gjøre noe og det nå! Jeg hadde ikke giddet å ta meg bryet med å snakke med de en gang. Jeg hadde bare meldt i fra til skolen og latt skolen ta tak i det. Endret 9. november 2013 av Kittykat 1
Kittykat Skrevet 9. november 2013 #20 Skrevet 9. november 2013 Nei, det har jeg ikke. Føler det er forsent.Anonymous poster hash: 1d05f...75a Det er aldri for sent. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå