Gå til innhold

Jul/juleselskap med babyer/småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer julen og alle juleselskapene seg. Hvordan gjør dere det med de små som legger seg tidlig? Dette er jo ofte selskap som starter mellom 4-6, i vår familie. Babyen vår begynner å bli trøtt i 6-7 tida, og da er han "nattaklar".

Baby vil være 1 år rundt juletider.

Anonymous poster hash: 632f9...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ham sovne i vogn og trill hjem når selskapet er slutt?

• Liker 3
Skrevet

Når vi er hos foreldre/svigers så sover vi stort sett over, da legger vi bare ungen i reiseseng på gjesterommet. Om vi er andre steder har vi med vogn eller reiseseng og låner et soverom (spør såklart på forhånd, og det er stort sett familie eller nære venner, så det ikke er noe problem). Vår har alltid sovet godt da, så det blir sjelden noe tull. Hadde vi ikke hatt disse mulighetene, så hadde vi bare måttet dra når lille hadde fått nok.

Anonymous poster hash: 82392...197
  • Liker 3
Skrevet

Jenta vår er rett over ett år nå. Forrige jul var hun bare 2 måneder og sov seg gjennom hele moroa med litt mat og kos innimellom. I år blir det nok mer "moro" for henne med masse familie og spennende ting (les: juletre med pynt på og masse annet å "pille" på). Vi blir nok å legge inn en ekstra lur på ettermiddagen eller starte feiringen tidligere. Hun kommer ikke til å klare å sove når alle i sitter i stuen og skravler (der vi skal være er gjesterommet vegg i vegg med stuen), så hun blir nok å legge seg litt senere enn vanlig.

Nå er det heldigvis ikke noe problem for henne de gangene det blir litt senere, da hun bare tar det igjen morgenen etter. Og regner med hun skal ha ferie fra barnehagen hele julen, dermed har vi jo noen dager å snu døgnet tilbake på. :)

Skrevet

Du kjenner babyen din best og kan best avgjøre hva som fungerer. Noen barn er "enkle" og sover når som helst, hvor som helst. Andre er veldig avhengig av rutiner igjen.

Vi hadde ekstremvarianten av det siste. Han var 6mnd i jula i fjor. Fordi han var så avhengig av å sove i SIN seng til rett tid, inviterte vi alle hjem til oss.

Dessverre trodde de ikke på at det ville vært et problem med sovingen (på det tidspunktet var jeg sykemeldt fra permisjonen fordi soveproblemene til ungen hadde vart så lenge og vært såpass omfattende at jeg rett og slett ikke taklet hverdagen alene).

Vi feiret derfor jul hjemme, bare vi tre. Pussig nok ble det den første kvelden hvor babyen sov noen timer sammenhengende, og ble vel starten på den SVÆRT etterlengtede bedringen.

Men igjen, vi hadde et ekstremtilfelle. Han taklet avbrudd fra rutine såpass dårlig at det ble fullt kaos i over en uke etterpå. Andre igjen har babyer som bare tar igjen "det tapte" dagen etter.

Anonymous poster hash: 1a939...fd3

Skrevet

Minsten her her 13 mnd.

Når vi skal til foreldrene mine i jula, tar vi med reisesenga hans, og legger han på gjesterommet til nesten vanlig tid kl 19, kansje litt senere, men ikke mye for han blir så grinete når han er trøtt.

Svigerfamilien nekter å ha selskap før kl 18 på kvelden, så dit reiser vi rett og slett ikke på besøk med barna! Da vi må ta buss og det tar ganske lang tid, å komme hjem.

Alle andre inviterer vi heller hjem til oss, så vi først kan ha det koselig sammen med ungene, også kan vi voksne kose oss mer når ungene er i seng:)

Jeg kan dra ut leggetiden noe i spessielle situasjoner, men å legge minsten i vogna er nytteløst. Da sover han 15-20 min før han våkner og har fått akkurat nok søvn til å holde det gående noen timer.... Han MÅ sove i seng på ett mørkt rom. og kan ikke flyttes.

Så det blir enten overnattingsbesøk, eller å få besøk selv.

Anonymous poster hash: 78e65...334
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Her holder ungene alltid lenger om det er selskap og mye folk.

Om minsten (14mnd) blir trett legger vi han bare i vognen. Største på 5 holder lenge.

Endret av Magdalene
Skrevet

Inviterer selv med start 14-tiden. Middag ca. 16, slutt kl.19. Alle barn får lekt og kost seg.

Skrevet

Her legges barna senere. Kunne ikke falt meg inn å hatt middag før julen er ringt inn.

• Liker 7
Skrevet

Vi har en baby som må legges seinest åtte. Seinest! Bir det kluss i rutiner, får vi slite med det i en uke etterpå.

Om vi skal feire hos noen andre, må vi være hjeme åtte. Eller, vi har disse slternativene:

1: være hjemme åtte.

2: ha med vogn, være hos vertene til rundt ti-elleve, da våkner babyen i noen minutter og skal ha mat/smokk. Risikoen er at hun merker at "noe er annerledes" og gråter og blir vanskelig eller at hun ikke vil sove i vogna, og det blir hyling. Da er det gjort.

3: at én av oss drar hjem og er der til åtte.

4: at vi overnatter hos vertene. Risikoen da er at babyen ikke vil sove, siden det ikke er de kjente senga.

Valg 1 er det tryggeste valget, men mtp at middagen er rundt 4, blir det en knapp julefeiring og ikke noen sjans til å åpne pakkene. Skal vi ha tid til det, må det bli et av de andre valgene. Blir nok til at vi har med vogn og evt. en babycall.

Anonymous poster hash: 9a9d5...c89

Skrevet

Vi skal feire hos svigers i år.rDe har aldri mat før i 17-18 tiden. Vår lille frøken er avhengig av faste rutiner. Hun har leggetid kl 18/1815. Svigers bor 200m unna så veien er ikke utfordring. Det blir ca 20 stk på julaften. Nest yngste barn er 5, 5 år. Vi har ikke lyktes tidligere med å kegge henne i vogn til kvelden-kjøre hjem og fiytte i seng. Søvnen i vognen har blitt oppstykket og natten har vært tøff. Så dettr er ikke et alternativ. Vi vurderer å dra tul svigers på tidlig ettermiddag så hun fårmed seg litt sv lukter og syns inntrykk, men spiser nok julemiddagen hjemme i år. Om vi lar være å komme overhodet blir det oppfattet negativt. Snuppa er snaut 14 mnd til jul

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

alt mulig de lagar problemer av

Skrevet

alt mulig de lagar problemer av

No shit. Når putesyingen begynner allerede før ungene har tatt sine første steg, så er det ille.

• Liker 11
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

No shit. Når putesyingen begynner allerede før ungene har tatt sine første steg, så er det ille.

KG i eit nøtteskall!

Skrevet

Nå må du gi deg gitt. Når skal "jeg er så tøff"-fasaden din slutte å være så viktig å vise frem? ;)

Når valg du tar mtp baby og søvn kan få konsekvenser i ukesvis eller månedsvis etterpå skal man ikke le av foreldre som planlegger og tar hensyn til barnet, og seg selv.

• Liker 2
Skrevet

På grunn av slike problemer som nevnt over her har vi jobbet med slike ting fra hun ble født, fordi vi skulle ikke ha barn som begrenser så mye. Vi har sovet både hjemme, hos besteforeldre og hos venner. Hun har sovet både i vogn og seng, hun sov på stuen på dagtid så hun ikke skulle vær avhengig av mørkt og stille rom.

Å ikke kunne spise en senere middag med en unge på 1.5 år er jo utrolig. Da vår var så gammel fikk hun heller skive i middagstider og julemiddagen til kvelds. Men jeg fikk svigers til å ha middagen kl17 istedet for kl18, siden den gjerne drøyer litt på;)

Anonymous poster hash: 4d4e7...afd

• Liker 3
Skrevet

Nå må du gi deg gitt. Når skal "jeg er så tøff"-fasaden din slutte å være så viktig å vise frem? ;)

Når valg du tar mtp baby og søvn kan få konsekvenser i ukesvis eller månedsvis etterpå skal man ikke le av foreldre som planlegger og tar hensyn til barnet, og seg selv.

Innse det; er det slik hos dere har du failet som forelder.

• Liker 3
Skrevet

Innse det; er det slik hos dere har du failet som forelder.

For noen barn er faktisk rutiner veldig viktig... Om ditt barn kan være våken til midnatt bare fordi det er jul også gå tilbake til de gamle rutinene etterpå så er det kjempe fint for deg, men sånn er det ikke for alle. Respekter det.

Her legger vi til normal tid uansett hva slags tall som vises på kalenderen. Barnet vårt er helt avhengig av rutiner og å bryte de fordi VI syns det er koselig med julemiddag sent blir som omsorgssvikt. Barnets behov går først her i hus iallefall.

Anonymous poster hash: c474d...070

• Liker 4
Skrevet

Mine eldste var vant med rutiner og sov ikke i vogn på kvelden. Det løste vi med å starte egen julefeiring fra eldste var født. Alle som ville kunne komme til oss. Vi var hjemme så ungene fikk legge seg til normal tid.

Jeg vil ikke si det er putesying. Derimot fornuftige valg for vår familie. Og de har ikke tatt skade av dette for de er kjekke ungdommer i dag.

• Liker 1
Skrevet

I fjor jul var sønnen min 1 år, og vi overnattet enten hos de vi var i middag hos eller vi tøyde legging, evt. ved å legge inn en ekstra blund på ettermiddagen. Vi har alltid vært opptatt av at rutinene skal kunne endres, men så har vi også hatt et barn det har gått an å gjøre det med også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...