Gjest tuppesjura Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Kjenner jeg blir skikkelig frustrert! Blir jo sot overalt når man brenner stearinlys! I dag så jeg at den hvite skjenken min ikke ser ut! Heldigvis høyglans og lett å vaske! Kan det være varmepumpa som sender lufta rundt slik at soten spres? Det er ikke et alternativ å slutte å brenne lys, men jeg reduserer det! Trodde forøvrig at små stearinlys skulle være bedre enn kubbelys, men ser ikke sånn ut!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 Er ikke heksesot da? Kommer ikke av lys det, men noe som skjer med maling i huset. Anonymous poster hash: 304d0...fed
Gjest tuppesjura Skrevet 9. november 2013 #3 Skrevet 9. november 2013 Nei, det er nok vanlig sot fra noen lys. Kommet siden i går, og jeg har brent mye lys de siste dagene.
Lutetium 71 Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Kjenner jeg blir skikkelig frustrert! Blir jo sot overalt når man brenner stearinlys! I dag så jeg at den hvite skjenken min ikke ser ut! Heldigvis høyglans og lett å vaske! Kan det være varmepumpa som sender lufta rundt slik at soten spres? Det er ikke et alternativ å slutte å brenne lys, men jeg reduserer det! Trodde forøvrig at små stearinlys skulle være bedre enn kubbelys, men ser ikke sånn ut! Du er inne på noe der, tror jeg. Om lysene blafrer, produserer de mye mer sot. Så juster vifta så den ikke blåser så mye bort på lysene, eller bare slå den av den stunden du brenner lys. Eller slutt med stearinlys? De er jo brannfare til tusen. 1
*Pixie* Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Hvis du kutter vekene på lysene så korte som mulig før hver gang du brenner dem så blafrer de mindre, og lager derfor mindre sot. Ikke kutt de for korte, for da fåt du ikke tent lyset. 3
Gjest tuppesjura Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Ja, det er kanskje et triks! Skal forsøke det neste gang!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Kjøp bedre kvalitet på lysene du bruker. Billige lys især er iblanda masse urenheter for å gjøre lysene billige, og det gir sot. Lys som er i 100 % stearin er dyrere, men har både lengre brenntid (så pris per time trenger ikke bli særlig dyrere) og gir mindre sot i lufta. Vi begynte å kjøpe dem pga astmatikere i familien, vanlige lys kan vi ikke bruke pga det gir plager i luftveiene og astmaanfall., men etter den første vinteren merka vi stor forskjell på at vegger/tak/osv var mye mindre skitne da vi tok rundvask på våren. Anonymous poster hash: 20341...20d 1
Lutetium 71 Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Kjøp bedre kvalitet på lysene du bruker. Billige lys især er iblanda masse urenheter for å gjøre lysene billige, og det gir sot. Hvorfor kaller du parafinvoks for urenheter? Man bruker parafinvoks i kosmetikk også, og til forsegling av syltetøyglass, så det blir litt feil å se på det som "urenheter". Om det er parafinvoks eller "organisk voks" har lite å si for hvor mye det soter. Lyset soter på grunn av lengden på veken og trekk. Lys som er i 100 % stearin er dyrere,Snodig, da må det vel være en biprodukt av kjøttproduksjon? Kjøtt er jo dyrt. Stearin kan man også få fra palmeolje, men det har sine egne miljøproblemer. men har både lengre brenntid (så pris per time trenger ikke bli særlig dyrere) og gir mindre sot i lufta. Vi begynte å kjøpe dem pga astmatikere i familien, vanlige lys kan vi ikke bruke pga det gir plager i luftveiene og astmaanfall., men etter den første vinteren merka vi stor forskjell på at vegger/tak/osv var mye mindre skitne da vi tok rundvask på våren.Anonymous poster hash: 20341...20d http://www.candles.org/about_faq.html Are candles made with "natural" ingredients or essential oils safer?A natural ingredient, as opposed to a manufactured or synthesized ingredient, is not necessarily any safer. In fact, scores of natural ingredients are known to be extremely toxic to humans in very small amounts. NCA members are committed to manufacturing candles that use ingredients known to be safe and approved for use in candles, whether "natural" or synthesized.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Hvorfor kaller du parafinvoks for urenheter? Man bruker parafinvoks i kosmetikk også, og til forsegling av syltetøyglass, så det blir litt feil å se på det som "urenheter". Om det er parafinvoks eller "organisk voks" har lite å si for hvor mye det soter. Lyset soter på grunn av lengden på veken og trekk. Snodig, da må det vel være en biprodukt av kjøttproduksjon? Kjøtt er jo dyrt. Stearin kan man også få fra palmeolje, men det har sine egne miljøproblemer. http://www.candles.org/about_faq.html Ja? Det sitatet sier ingenting om hvordan astmatikere reagerer på os fra lys. Det er da ingen hemmelighet at det finnes giftstoffer i naturen også? Og nei, for astmatikere er det helt tydelig forskjell på lys laget av parafinvoks og ren 100 % stearin. Men jeg uttalte meg kanskje for skråsikkert om grunnen til det, men vår erfaring er at det blir mindre sot på vegger og astmatikerene i familien kan oppholde seg i rommet uten å få anfall. Du bør heller lete etter sitater som sier noe om asmatikere og stearinlys: Mange av billiglysene brenner fort og avgir partikler som folk ikke tåler. Hvis flammen er stor er ofte kvaliteten dårlig. Dyrere lys brenner ofte dobbelt så lenge og har penere, renere flamme- Sammensetningen av stearin og voks har mye å si. Desto mer stearin, desto renere brenner det, sier Haugbråten. http://www.aftenposten.no/helse/article2311194.ece Anonymous poster hash: 20341...20d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Hvis du kutter vekene på lysene så korte som mulig før hver gang du brenner dem så blafrer de mindre, og lager derfor mindre sot. Ikke kutt de for korte, for da fåt du ikke tent lyset. Signerer denne. Etter jeg begynte med dette for 2 år siden, så har ikke det blitt noe sot hos meg, genialt.Anonymous poster hash: 6710f...d82
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Lys er ikke bare lys. Spesielt i juletiden er det mye rart på markedet. Kjenner en om hadde kjøpt noen julelys både på nett og en butikk. Det endte med forikringssak,og hele huset måtte vaskes ned. Det var sot overalt. Lysene ble inndradd etterpå. Og det er ikke førte gang det har skjedd. Kjøp kvalitetslys Anonymous poster hash: 3ccbe...c9a
Gjest tuppesjura Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Jeg kjøper kun kvalitetslys, så det kan ikke ha noe med det å gjøre. Har brent meg tidligere på å kjøpe lys fra Nille, obs etc. Det gjør jeg aldri mer. Kan være at det har blitt mye lysbrenning da jeg hadde et perfect home party her om dagen. Da ble det voldsomt mye lysbrenning.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Men hva er kvalitets lys da? Tips om merke/butikkAnonymous poster hash: 35615...dc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå