Gå til innhold

Mammaperm og arbeidsfordeling i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 5 mndr som jeg går hjemme med. Det blir lite søvn om dagen og Ila en natt er jeg våken med henne alt fra en til tre timer. Hun våkner mellom 4 og 6 om morgenen, så jeg har fått med sambo på å ta annenhver morgen (morgen betyr de to første timene). Dvs at jeg sover mellom 3 og 6 timer per natt. Mens han sover mellom 5 og 9 timer. Ila en uke lager han middag en gang og vasker opp to, henger opp klær og støvsuger en gang innimellom (annenhver uke?). Han slapper av etter at hun har lagt seg kl.18-19 frem til stengetid 21-22 for det meste. Jeg gjør resten og han har ikke tatt henne en hel morgen/formiddag sånn at jeg kan sove ut heller. Han mener han er snill utenom det vanlige fordi han står opp annenhver dag virker det som, siden han er i jobb.

Er det urimelig av meg å forvente litt mer innimellom?

Anonymous poster hash: 7a9e2...da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må dere jo finne ut av selv,men vi har gjort det sånn at vi har delt på alt med babyen fra første stund.. Dvs vi har skiftet og stelt og bært på babyen 50% hver ca - dvs at jeg har "kastet" ungen i hendene hans når han kom inn døra når jeg var i permisjon sånn at jeg skulle få dusjet/vasket/ryddet, så har vi lagt babyen ca annenhver dag (har ikke ammet etter de første 3 mnd så pappaen kunne gi flaske) og vi har også rutine med å sove lenge (til ca 9) annenhver dag i helgene... Vi har nå to barn og har fulgt denne oppskriften med begge.. Jeg har nok tatt hovedansvar for hus og hjem men har også "satt han i arbeid" når det trengs - mannen min er dessverre blind for rot og må ha presise instrukser for å rydde sånn at det blir HELT ryddig... I og med at han har hjulpet mye med ungene har det frigitt tid til å få tatt husarbeid om ettermiddagene sånn at BEGGE kan slappe av om kvelden når ungene er i seng... Det skal også sies at mannen min nok har hovedansvar for alt som skal gjøres utendørs av skifting av dekk,klipping av plen osv... Dette er en ordning som har fungert greit for oss - om det kan være en løsning for dere får jo dere finne ut...

Anonymous poster hash: cfdc0...f64
  • Liker 2
Skrevet

Snu det på hodet: hva ville du forventet dersom du var i jobb? Hva ville han gjort da?

Ammer du? I så fall er det jo du som har den enkleste veien til å roe barnet. Han kan kanskje stå opp, men det er allikevel du som må gjøre jobben...

Nei, jeg har ikke noe klart svar. Hos oss deler vi det sånn at jeg (mamma) tar det første året, og så tar han nattevåken senere. Det lever vi greit med, men andre kan jo føle det annerledes.

Anonymous poster hash: a3460...d3b
  • Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Her har den som har vært hjemme i perm tatt alt av nattevåk, og husarbeid.

Deilig for den av oss som er på jobb å begynne med husarbeid eller matlaging når en kommer hjem.

I helgene tar vi en natt hver, og deler ellers på alt som har med barna å gjøre.

Skrevet

Snu det på hodet: hva ville du forventet dersom du var i jobb? Hva ville han gjort da?

Ammer du? I så fall er det jo du som har den enkleste veien til å roe barnet. Han kan kanskje stå opp, men det er allikevel du som må gjøre jobben...

Nei, jeg har ikke noe klart svar. Hos oss deler vi det sånn at jeg (mamma) tar det første året, og så tar han nattevåken senere. Det lever vi greit med, men andre kan jo føle det annerledes.

I utgangspunktet hadde jeg regnet med å trå til litt når jeg skal jobbe, men jeg satser på at han gjør som han sier, og jeg trenger ikke tenke på noe annet enn jobb og tidlig opp annenhver dag:) blir deilig å komme hjem til middag på bordet og å kunne sove gjennom nettene hehe

TS

• Liker 1
Skrevet

Det å ikke få sove ut natt etter natt, i flere mnd er forferdelig! Jeg hadde det sånn i ett år, trodde jeg skulle besvime av trøtthet manger ganger. Jeg var grinete som få, sovnet på do og på besøk hos andre. Det var mildt sagt jævlig. Vi delte nemlig ikke på nattevåken fordi han skulle på jobb og mente han trengte søvnen, det var visst ikke så farlig med meg.

Når det gjaldt husarbeidet så falt det meste på meg der også, men til slutt så begynte jeg å kreve at han måtte hjelpe til med enten husarbeid eller barna (tvillinger), tiden for å legge seg på sofaen etter jobb er over når man har fått barn. Det er søren meg ikke ferie å være hjemme med baby(er).

Anonymous poster hash: 5e3f7...02b
  • Liker 1
Skrevet

Det å ikke få sove ut natt etter natt, i flere mnd er forferdelig! Jeg hadde det sånn i ett år, trodde jeg skulle besvime av trøtthet manger ganger. Jeg var grinete som få, sovnet på do og på besøk hos andre. Det var mildt sagt jævlig. Vi delte nemlig ikke på nattevåken fordi han skulle på jobb og mente han trengte søvnen, det var visst ikke så farlig med meg.

Når det gjaldt husarbeidet så falt det meste på meg der også, men til slutt så begynte jeg å kreve at han måtte hjelpe til med enten husarbeid eller barna (tvillinger), tiden for å legge seg på sofaen etter jobb er over når man har fått barn. Det er søren meg ikke ferie å være hjemme med baby(er).

Hehe! Akkurat sånn jeg føler det. Jeg har også prøvd å si at det er naturlig med mindre sofatid. Vi driver fortsatt og pusser opp, så det er litt irriterende at han bare drar frem malekosten i en time hver tiende dag. Jeg vil bli ferdig med det som skal gjøres før neste millenium, men da er det visst min skyld at jeg sliter meg ut med å jobbe så mye. Han setter nemlig helsa si først. hehe (måtte bare få ut litt frustrasjon)

• Liker 1
Skrevet

Vi har en datter på 5 mndr som jeg går hjemme med. Det blir lite søvn om dagen og Ila en natt er jeg våken med henne alt fra en til tre timer. Hun våkner mellom 4 og 6 om morgenen, så jeg har fått med sambo på å ta annenhver morgen (morgen betyr de to første timene). Dvs at jeg sover mellom 3 og 6 timer per natt. Mens han sover mellom 5 og 9 timer. Ila en uke lager han middag en gang og vasker opp to, henger opp klær og støvsuger en gang innimellom (annenhver uke?). Han slapper av etter at hun har lagt seg kl.18-19 frem til stengetid 21-22 for det meste. Jeg gjør resten og han har ikke tatt henne en hel morgen/formiddag sånn at jeg kan sove ut heller. Han mener han er snill utenom det vanlige fordi han står opp annenhver dag virker det som, siden han er i jobb.

Er det urimelig av meg å forvente litt mer innimellom?Anonymous poster hash: 7a9e2...da3

Jeg må si at jeg synes du er heldig siden han tar annenhver morgen selv om han jobber... Her tar jeg netter og morgenen siden mannen skal på jobb. Vi har kolikkbaby så er på 4 måneden med maks 4 timers søvn, men det går seg til. Vi tar en morgen hver i helga og er jeg veldig sliten legger jeg meg noen timer når han kommer fra jobb. Ellers synes jeg det er mest rettferdig at den som er hjemme gjør mest hjemme.

Anonymous poster hash: de34d...e00

• Liker 1
Skrevet

Det er forferdelig ja, men også ganske påregnelig når man får en baby... ;)

Nå skjønner jeg at du hadde tvillinger, og det er sikkert mye mer slitsomt. Men jeg blir litt overrasket over alle de som synes det er helt forferdelig, grusomt slitsomt å ha en baby. Lurer på hva de hadde sett for seg, egentlig. At babyen som hele natta og lå stille og rolig på dagtid og underholdt seg selv?

• Liker 1
Skrevet

Min mening er at den som er hjemme tar seg av nattevåk, morgener og barnepass mens den andre er på jobb. Etter jobb, bør man dele 50-50 - i mange tilfeller er det mer slitsomt å være hjemme med baby enn å jobbe. I helgene deler man 50-50. Hvis det blir mye nattevåk og den som er hjemme trenger avlastning, bør den andre trå til.

Husarbeid synes jeg også skal deles 50-50, med mindre dere har en veldig enkel baby og masse dødtid der man kan gjøre husarbeid.

Det er, som en skriver, ikke ferie å være hjemme med en baby, det kan være knallhardt arbeid. I mitt tilfelle var det det, og jeg var så misunnelig på mannen som kunne dra på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det avhenher av babyens rytme, og hvordan søvnmønsteret blir hos den som er hjemme - samt hvor mye babyen krever på dagtid.

Er man stort sett opptatt med å trøste en gråtende baby, og sover lite om nettene må den som er i jobb(uansett om det er far eller mor) trå til, så man får fordelt søvnmangel likt.

Jeg forventer at far trår til når jeg er i permisjon, og jeg trår til når han er i permisjon. Langt mer enn i helgene.

Jeg ser for meg at han/jeg tar endel husarbeid når vi kommer hjem fra jobb, eller andre sentrale oppgaver som må ordnes(om man har flere barn e.l).

Man klarer seg ikke uten søvn i 1 år, og jeg forventer at vi deler på søvnmangelen totalt sett.

Det at man er hjemme betyr ikke at man har ledig tid til hverken hvile eller søvn; men for endel gjør det jo det.

Det er totalbilder som gjelder.

Det er overhodet ikke det samme å stå opp en sjelden gang med en 3 åring som sover litt dårlig som å våke natt og dag med et kolikkbarn eksempelvis, så det kommer mye an på barnets tilstand og behov.

Anonymous poster hash: 23ede...b76
  • Liker 1
Skrevet

Nå skjønner jeg at du hadde tvillinger, og det er sikkert mye mer slitsomt. Men jeg blir litt overrasket over alle de som synes det er helt forferdelig, grusomt slitsomt å ha en baby. Lurer på hva de hadde sett for seg, egentlig. At babyen som hele natta og lå stille og rolig på dagtid og underholdt seg selv?

Husk at før man får baby, aner man ikke hva ekstrem søvnmangel er, eller å ikke få et minutts tid for seg selv. Det er umulig å forestille seg dette, før man faktisk opplever det.

Skrevet

Min mening er at den som er hjemme tar seg av nattevåk, morgener og barnepass mens den andre er på jobb. Etter jobb, bør man dele 50-50 - i mange tilfeller er det mer slitsomt å være hjemme med baby enn å jobbe. I helgene deler man 50-50. Hvis det blir mye nattevåk og den som er hjemme trenger avlastning, bør den andre trå til.

Husarbeid synes jeg også skal deles 50-50, med mindre dere har en veldig enkel baby og masse dødtid der man kan gjøre husarbeid.

Det er, som en skriver, ikke ferie å være hjemme med en baby, det kan være knallhardt arbeid. I mitt tilfelle var det det, og jeg var så misunnelig på mannen som kunne dra på jobb.

Jeg personlig har tatt dette opp med mannen lenge før vi fikk barn, og sa klart ifra at jeg ikke fikk barn med noen som hadde denne innstillingen.

Jeg klarer meg nemlig ikke uten søvn :)

Skrevet

Jeg personlig har tatt dette opp med mannen lenge før vi fikk barn, og sa klart ifra at jeg ikke fikk barn med noen som hadde denne innstillingen.

Jeg klarer meg nemlig ikke uten søvn :)

Og jeg personlig ville aldri fått barn med en som sidestilte det å være hjemme med det å jobbe fulltid. Litt sånn "du har jo lunsjpause uten baby, så du er jo egentlig den heldige her, du aner ikke hvor slitsomt jeg har det!"-retorikk. Jeg synes det er selvsagt at den hjemmeværende parten fikser det meste, med mindre babyen har spesielle behov, er syk eller lignende.

Så en ting er sikkert: det lønner seg å diskutere dette grundig før man får barn, for det er virkelig mange forskjellige synspunkter på det samme temaet :)

Skrevet

Selv om man vet hva man går til, må det da være lov å synes at det til tider er forferdelig? Det betyr jo ikke at man ikke har tenkt gjennom hva det innebærer, ei heller at man ikke er forberedt på det. betyr bare at det faktisk er ganske slitsomt..

• Liker 1
Skrevet

hva som er vanlig eller hva man kan forvente aner jeg ikke, men med begge våre har jeg måttet ta all nattevåk, også i helgene. Begge fikk kun MME, så mannen kunne tatt det hvis han bare gadd...

Alt av husarbeid, klesvask, rydding, handling og matlaging, ble også mitt ansvar, mens han satt foran pcn fra han kom hjem fra jobb.

Denne fordelinga fortsatte dessverre når han hadde pappaperm og jeg jobba. Han gjør ikke en dritt i huset, handler bare hvis han MÅ, og middag kan jeg bare glemme. Takk gud for at ungene stort sett sover hele natta, for det er jeg som må ta det også, selv om han sitter oppe etter at jeg har lagt meg, er det jeg som må stå opp hvis det er noe, han sitter på kontoret og later som han ikke hører.

Så jeg synes vel egentlig du er heldig, som i hvertfall får litt avlastning...

For hadde jeg fått litt avlasting i huset, hadde det vært ferie å bare gå på jobben!

Anonymous poster hash: 6fc86...184
Skrevet

hva som er vanlig eller hva man kan forvente aner jeg ikke, men med begge våre har jeg måttet ta all nattevåk, også i helgene. Begge fikk kun MME, så mannen kunne tatt det hvis han bare gadd...

Alt av husarbeid, klesvask, rydding, handling og matlaging, ble også mitt ansvar, mens han satt foran pcn fra han kom hjem fra jobb.

Denne fordelinga fortsatte dessverre når han hadde pappaperm og jeg jobba. Han gjør ikke en dritt i huset, handler bare hvis han MÅ, og middag kan jeg bare glemme. Takk gud for at ungene stort sett sover hele natta, for det er jeg som må ta det også, selv om han sitter oppe etter at jeg har lagt meg, er det jeg som må stå opp hvis det er noe, han sitter på kontoret og later som han ikke hører.

For hadde jeg fått litt avlasting i huset, hadde det vært ferie å bare gå på jobben!

Hørtes kjipt ut, tror jeg hadde klikka totalt!

Skrevet

Stakkars stakkars han hadde det vært min mann!!

Mannen min jobber ute to uker og er hjemme fire. De første to ukene han er hjemme tar han nattevåk (han får en flaske om natta), de to siste tar vi annen hver natt :)

Skrevet

Vi hadde det sånn at den som var i perm tok natta, en del klesvask på dagtid og middagslaging på hverdagene. Den som skulle på jobb/skole tok morgenen, om mulig. De første månedene var vi begge hjemme og da tok jeg meg av trøblete amming og mannen tok bleieskift og klesvask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...