Hedda-78 Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Dere som bruker en betalt barnevakt, sørger dere for at barnevakten kommer seg hjem om kvelden/natten? Kjører dere han/henne hjem, betaler dere for taxi? Og hva om det egentlig er gangavstand, men barnevakten ikke liker/gidder å gå, betaler dere taxi da? Og hva om det overhode ikke er gangavstand? Jeg synes det er helt uproblematisk å kjøre barnevakten hjem, dersom en av oss er "kjørbare" når vi kommer hjem. Men jeg gidder ikke å holde meg edru på fest, bare for å kunne kjøre barnevakten hjem. Og jeg synes det er litt drøyt å betale for taxi? Barnevakten har jo selv sagt at det er greit å sitte barnevakt til kl 2, så da kan vel hun/han ta høyde for å komme seg hjem selv?
Sugar&Spice Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 Dere som bruker en betalt barnevakt, sørger dere for at barnevakten kommer seg hjem om kvelden/natten? Kjører dere han/henne hjem, betaler dere for taxi? Og hva om det egentlig er gangavstand, men barnevakten ikke liker/gidder å gå, betaler dere taxi da? Og hva om det overhode ikke er gangavstand? Jeg synes det er helt uproblematisk å kjøre barnevakten hjem, dersom en av oss er "kjørbare" når vi kommer hjem. Men jeg gidder ikke å holde meg edru på fest, bare for å kunne kjøre barnevakten hjem. Og jeg synes det er litt drøyt å betale for taxi? Barnevakten har jo selv sagt at det er greit å sitte barnevakt til kl 2, så da kan vel hun/han ta høyde for å komme seg hjem selv? Jeg tenker at det kommer litt an på alderen til barnevakten. Om det er en 14-åring ville jeg skaffet henne skyss hjem om det er litt for langt å gå. Om barnevakten er 17+++ vil jeg tro det er mulig å komme seg hjem selv. Er det ikke mulig for barnevakten å sove over? Det gjorde jeg mange ganger hos onkel og tante da jeg satt barnevakt og de bodde på den andre siden av byen... Fikk penger for kvelden, inkl. alt snop i skapet jeg ønsket og en god frokost dagen etterpå. Funket fjell! Det var superhyggelig. 2
Hedda-78 Skrevet 9. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2013 Det blir en litt annen situasjon, da det var din familie. Dette er en "ukjent" barnevakt, som vi altså ikke har noen som helst relasjon til utenom.
Sugar&Spice Skrevet 9. november 2013 #4 Skrevet 9. november 2013 Det blir en litt annen situasjon, da det var din familie. Dette er en "ukjent" barnevakt, som vi altså ikke har noen som helst relasjon til utenom. Kan vel være hyggelig at hun sover over allikevel? Tenker for hennes sikkerhet, pluss at barna blir jo bedre kjent med henne også (og det blir jo dere også, og det er sikkert ikke så dumt siden hun er "ukjent"?) 9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #5 Skrevet 9. november 2013 Da jeg satt barnevakt brukte jeg nesten alltid å få taxi hjem fra jeg startet i 12-årsalderen til jeg ble 15-16 år, selv om det bare tok ti minutter å gå hjem. Etter det fikk jeg taxi når det var veldig dårlig vær om vinteren, selv om jeg insisterte på at det gikk greit å gå. Da jeg var under 16 år hendte det veldig ofte at jeg lå over og tok ungene på morgenen også, så ruslet jeg hjem utpå formiddagen når foreldrene stod opp. Jeg har aldri vært barnevakt for famile, kun "fremmede". Anonymous poster hash: 68a8d...6ce 6
Lea2 Skrevet 9. november 2013 #6 Skrevet 9. november 2013 Jeg fikk nesten alltid taxi hjem når jeg satt barnevakt. Ofte ble det sånn at foreldrene avtale og betalte taxien de selv tok hjem, slik at den kjørte meg hjem (ventet i noen minutter på meg utenfor). Ellers sov jeg over om det var veldig sent, men det var enten hos familie eller folk jeg kjente godt... og som bodde lengre enn noen kilometer fra der jeg bodde selv. 1
snøfrisk Skrevet 9. november 2013 #7 Skrevet 9. november 2013 Jeg har alltid overnattet hos de jeg har sittet barnevakt for
Gjest Marmot Skrevet 9. november 2013 #8 Skrevet 9. november 2013 Det spørs hvor dere bor også. Jeg bodde før i en liten småby, da hadde jeg ingen problemer med å la noen gå alene hjem på natten. Nå bor jeg i Oslo og da er det ganske uaktuelt å la ei ung jente gå alene hjem i 2-tiden, litt avhengig av hvor i Oslo er det er snakk om. 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #9 Skrevet 9. november 2013 Jeg har alltid bare dratt hjem. Jeg vill ikke sove over, for da er jeg ikke hjemme, selv om jeg ikke får betalt for nattetn. Mye bedre å ha "fri" med en gang etter jeg stod opp, enn på besøk uten å få betalt for morgenen (siden jeg ikke skulle ta meg av ungene på morningen). Anonymous poster hash: 1b78c...091
Jade Skrevet 9. november 2013 #10 Skrevet 9. november 2013 Vi kjører barnevakten hjem om hun ikke har skyss (det er ikke gåavstand). Kommer vi hjem om natten, så overnatter hun. Vi kan jo ikke forlange at hun skal holde seg våken til f.eks. 4 om natten. Dessuten, hvis vi ikke er edru når vi kommer hjem, så trenger vi jo fortsatt barnevakt selv om vi er hjemme. Hadde vi vært edru nok til å passe barna selv (knapt drukket, men likevel ikke kjørbar), og barnevakten hadde nektet å overnatte, så hadde hun måtte skaffet skyss selv. Hadde det blitt problematisk, hadde jeg skaffet en annen barnevakt neste gang. Jeg hadde ikke bestilt taxi til henne midt på natten. 2
Gjest chiki Skrevet 9. november 2013 #11 Skrevet 9. november 2013 Fikk taxi hjem eller overnattet. Tok som regel taxien de hadde tatt hjem, videre em til meg selv. Hadde ikk hatt samvittighet selv heller til å la en ung jente gå alene hjem på natta, hva om noe skjer?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #12 Skrevet 9. november 2013 Frem til jeg var gammel nok til å kjøre bil så fikk jeg alltid taxi. Som regel ventet taxien foreldrene selv hadde tatt hjem, og så hadde de betalt for at den skulle kjøre meg også. Dersom de var i nabolaget bestilte de og betalte taxi til meg når jeg skulle hjem. Hvordan i all verden forventer du at en 15 åring i ikke-gåavstand skal komme seg hjem kl 02 om natten? Anonymous poster hash: b9bd5...0c0
frøkenkoz Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Jeg mener at vi har ansvaret for å få henne hjem.etter at hun har vært barnevakt. Mulig med overnatting ? Eller taxi ? Til meg har mine to barnevakter overnattet.hun ble også hentet av og til av kjæresten.
Lea2 Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Jeg mener at man ikke nødvendigvis har ansvaret for at barnevakten kommer seg hjem, men man har et ansvar for å gi alternativer og avklare dette på forhånd. -Tilby overnatting -Spørre om hun/han kommer seg hjem på egenhånd -Kjøre ham/henne hjem -Tilby taxi Om man tar taxi hjem selv, så er det sjelden at det koster mye å få den til å slippe av barnevakten på veien tilbake. Avtal f.eks å ringe barnevakten når man er noen minutter unna og be ham/henne gjøre seg klar, slik at dere møtes i døra. Det er fortsatt steder der folk kan gå ute alene på kvelden/natta. På hjemstedet mitt hadde jeg ikke hatt problemer med det et par kilometer. Evt. bruke sykkel/moped.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå