Gå til innhold

kaker i julen-1åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg jul, og jeg lurer på om det greit for en 1åring uten allergier og smake på julens herligheter. ..pepperkaker og andre kaker, surkål og julemat...

Anonymous poster hash: c6fe5...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smake litt går fint. Selv ville jeg aldri ha gitt pinnekjøtt som er så altfor salt, etter min mening. Ville helst gitt smakeprøver på mandariner, dadler, andre frukter og ikke så mye kaker med hvitt sukker og kunstige ferdig kaker. mye grønnsaker kan jo være bra. Gulrot-, kålrabistappe uten så mye salt.

Skrevet

Vi lot vår smake i fjor. Men var med måtehold. :)

Skrevet

Angående pepperkaker, andre kaker og julegodt:

Hvis barnet maser om det, kan det få smake litt.

Hvis barnet ikke maser om å få smake, så er det ingen grunn til å fore en ettåring med sånt.

Anonymous poster hash: 3afd5...b35
  • Liker 6
Skrevet

Jeg ville ikke gitt han den salteste maten.

Men ville latt barnet smake på det meste av det andre så lenge det ikke har noen form for matallergi.

Ville latt det smake på det søte også, som dessert og selvfølgelig ikke dyttet innpå med det.min mening er at det er ikke skadelig med sukker sålenge det bare spises en gang i blant, ved spesielle anledninger som jul:)

derimot tror jeg heller at om man er hysterisk mot sukker kan det virke mot sin hensikt ' for hva er egentlig et " sunt" forhold til mat?

Her har vi most all ren mat til barnet med stavmikser siden det var 4-5 mndr( alt av frukt grønnsaker, finhaggede frø og nøtter til pulver, egg og rent kjøtt og fisk, han har også fått smakebiter av søte ting innimellom.

Barnet er snart to år, liker alt av mat , spiser mye og sitter lenge ved bordet og koser seg og det

Foretrekker skikkelig mat fremfor dessert og kaker, og vann fremfor brus, selv om det har fått smake på alt.

Så etter min erfaring med mitt barn har det bare vært positivt å la det smake på alt :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnet ikke maser om å få smake, så er det ingen grunn til å fore en ettåring med sånt.

Enig! Helt unødvendig å gi ungen sånt "bare fordi", men også unødvendig å nekte dersom barnet viser interesse. Vi lot bare være å gi det ungen var allergisk mot, pinnekjøtt har vi ikke, men resten fikk hun smake om hun ba om det.

Anonymous poster hash: 725b0...728

Skrevet

Sønnen min smakte litt pinnekjøtt i fjor. Når de er ett år så går det helt fint å la de smake på noe som er ganske salt så lenge det ikke er snakk om store mengder. Forutsatt at barnet ikke har problemer med nyrene så klart. ;)

Det tåler de helt fint.

Skrevet

Nemlig!

Opplevde selv at flere i barselsgruppa mi ga ungen sin sjokoladekalender når barna våre var rundt året... Hva er vitsen?

Anonymous poster hash: c2ba2...ad9

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, med måte. Vår minste på snart 10 mnd får smake på f.eks. pepperkaker allerede. Pinnekjøtt eller annen mat med mye salt ville jeg nok unngått, men det spiser vi ikke uansett.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her vil minstemann på ett år ha det samme som storesøster, så her går pepperkaker og andre ting ned på høykant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...