Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer det seg snart en solid etablering av en mannsbevegelse?

Jeg ønsker først og fremst å si at jeg ikke er en bitter liten mann. Jeg er veldig glad i dere damer, og visst ville jeg ikke levd i en verden uten dere! :D

Jeg er heller mye mer bekymret over det synet på mannen kvinnebevegelser har klart å etablere i det norske samfunn. Jeg heier virkelig på dere damer, jeg ønsker dere alt godt. Men jeg har vokst opp i en generasjon hvor feminisme og kvinnekamp er et stort spørsmålstegn for meg. Det skulle dreie seg om likestilling, men det er vel ikke alltid det som er agendaen?

Vi menn lar dette flyte av gårde fordi vi ikke tørr å ta opp kampen:

Denne sykelige generaliseringen som "Menn voldtar", menn er voldelige, menn tenker bare på en ting (sex).

Menn er ekle horebukker når de kjøper sex. Kvinner ønsker bare kjærlighet når de gjør det samme osv osv.

Jeg kjenner meg veldig lite igjen, men som mann havner jeg inn i denne kategorien.

Damer er redd for å gå alene om natten. Hadde en en dame møtt på meg ute i natten, så hadde hun ikke hatt noe å frykte - men frykt føler hun alikevek :S

Hvorfor er ikke damer da livredd hele tiden? Kometer kan treffe jorden når som helst. En innbrudstyv gir ikke beskjed før han/hun kommer. En svindler gjør heller ikke det. En drapsmann/kvinne gir deg ikke noe forsprang. Alt kan skje med hvem som helst når som helst. Jeg skjønner frykten som kommer av å gå alene i mørket, men det er ikke mannen du frykter! Det er mørket, og nettopp det at du er alene.

Jeg synes det er på høy tid at menn gjør en innsats for å snu denne elendige trenden. Damer synes så lite om oss, de aksepterer ikke mannen for det kjønnet han er. Menn og kvinner kommer aldri til å bli like. Vi tenker forskjellig, vi har andre drifter m.m. Men likestilling mellom kjønnene er for meg en selvfølge!

Ooops, skrevet i fylla etter en frustrerende prat med en av motsatte kjønn :P

God natt ;)

Anonymous poster hash: 02baa...900
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Menn vil ha sex, kvinner vil ha kjærlighet" og lignende er basert på gamle kjønnsroller som fortsatt henger igjen. Samme gjelder "menn kan ikke voldtas," mange menn takler fortsatt ikke tanken på at menn kan være "feminine" eller "svake" i samme grad som kvinner, derfor latterliggjør de homofile, emosjonelle menn, menn som vil ha faste forhold, menn som føler og kler seg som kvinner, menn som blir voldtatt etc.

Anonymous poster hash: d599a...02f
  • Liker 2
Skrevet

:fnise:

Anonymous poster hash: 88656...626
  • Liker 1
Skrevet

Dessuten er kvinner redde for å bli voldtatt fordi 1) tabloide tulleaviser som VG og Dagbladet hyler om overfallsvoldtekter slik at det virker som om de skjer mye oftere enn de faktisk gjør (samtidig som de tier ihjel relasjonsvoldtekter, til tross for at det antakelig er flere av dem), og 2) både norsk, britisk og amerikansk kultur i varierende legger skyld på offeret - hva hadde hun på seg, hadde hun drukket, hva gjorde hun ute/der (osv)?

Når vi får signaler om at det er vårt ansvar å hindre andres bruk av fysisk makt/tvang og dermed vår skyld om det likevel skjer, og i tillegg at vi en hvilken som helst kveld kan bli angrepet av en hvilken som helst fremmed mann... Nei, det er ikke mørket noen kvinner ender opp med å frykte.

Anonymous poster hash: d599a...02f
  • Liker 2
Skrevet

Jo, det er absolutt mannen jeg frykter når jeg går i mørket, og det er jeg også nødt til å gjøre, for hvis ikke blir voldtekten min skyld, siden jeg ikke "passet på meg selv".

Anonymous poster hash: 5d64a...353
  • Liker 2
Skrevet

Etter å ha lest innlegget ditt, virker det som om en mannsbevegelse kunne ha vært greit dersom formålet var å endre holdninger blant menn.

Mye av det du peker på, er at det generaliseres omkring menn som voldtektsmann, voldsmenn og horebukker. De aller, aller færreste kvinner ønsker å ha en slik oppfatning av menn. Når slike generaliseringer likevel finnes, er det blant annet på grunn av en utstrakt bruk av såkalt «victim blaming». Kvinner som blir utsatt for overgrep får høre - direkte eller indirekte - at det var deres egen feil. Dermed legges ansvaret for å beskytte seg også på dem, noe som gjør at de er nødt til å bli mer skeptiske og se potensielle farer over alt.

Forskjellen på dette og på kometer, innbruddstyver, svindlere og drapsmenn er at dette er noe som vil ramme uavhengig av kjønn, og det er ikke en like utstrakt victim blaming for ofrene av slike hendelser. «Det var din skyld, du burde ha visst at den kometen skulle lande akkurat der!»

Det du etterspør i innlegget ditt kan først oppstå når man tar et oppgjør med victim blaming i samfunnet generelt og kanskje blant menn spesielt. Hvordan gjør man dette? Jo, ved å slutte å lage unnskyldninger for overgripere ved å skyve fokuset over på kvinnen. Overgrep kan ikke aksepteres. Det skal ikke være slik at hvis en kvinne blir voldtatt, så er det første spørsmålet «hva hadde hun på seg?» Hvorfor ikke? Fordi det ikke burde hatt noe å si. Kvinnen kunne ha vært naken, og likevel hadde det ikke vært hennes feil om hun ble voldtatt.

Merk at jeg ikke på noen måte sier at menn ikke blir utsatt for overgrep. Svaret baserer seg på temaet i første innlegg i tråden. Prøver for øvrig et tankeeksperiment. Om en mann hadde blitt voldtatt, hadde da første spørsmål vært hva han hadde på seg?

Likestilling oppnås når overgrep ikke aksepterese og ofre ikke blir pålagt skyld uavhengig av hvilken kjønn de har. Dersom en mannebevegelse kunne ha jobbet for å endre innstillingen blant menn slik at dette forsvinner, så ville den nok ha blitt ønsket velkommen. Hvis den derimot hadde støttet opp under victim blaming, da vil den jobbe mot alt det du faktisk ønsker å forandre på.

• Liker 3
Skrevet

Hmm, Victim blaming :/ Sålangt i debatter om voldtekt har jeg enda til gode å høre at man faktisk legge skylden på damen. Alt som er blitt sagt i slike diskusjoner er at voldtekt må regnes som enhver annen kriminaltiet - og for vi alle tar våre forhåndsregler for å forhindre at kriminelle handlinger skal skje med deg.

Det er aldri snakk om at kvinnen har skyld i voldtekt, men desverre må det være lov å spørre hvilke forhåndsregler som kan tas! Eller ikke? Låser du bilden når du forlater den? Hvorfor gjør du det? Det er det samme prinsippet. Om du blir frastjålet bilen uten å ha låst bildøren, så er du blitt utsatt for en kriminell handling som du kanskje kunne forhindret?

Det er også helt normalt at vi i en voldtektsdiskusjon derfor spørr hva vi kan gjøre for å minimere risikoen for å bli voldtatt. Men det er denne diskusjonen kvinner misforstår fullstendig. De føler det som et angrep på seg selv på bakgrunn av helt irrasjonelle tanker og ideer. Vi må ha holdningsendring hos menn?!? Er det løsningen!?!? Så enkelt!?! Nærmest alle menn her i landet har allerede den gode holdningen fra før av. En kriminell vil gjøre handlingen om han/hun ønsker - Det handler om å unngå å bli utsatt for denne handlingen.

Anonymous poster hash: 02baa...900
Skrevet

Jeg tror mye av det du nevner er menns egen feil. Det er menn som sier at menn ikke kan bli voldtatt, det et menn som rakker ned på homofile (kom akkurat ut statestikk som viser til dette) Det er menn som tviholder på denne "Menn må være tøffe" holdningen og ler av de som våger å være annerledes.

Derimot denne generaliseringen om "ALLE menn voldtar" osv. er en annen ting. Det er jo vitenskapelig bevist at menn voldtar, dreper (Eks. flere seriemordere som er menn), yter vold og utfører vinningskriminalitet i større grad enn kvinner, tror egentlig veldig få mener at "ALLE" menn er slik. De som gjør det bør vel egentlig kjøre en personlig holdningskampanje.

Syntes samfunnet generelt kan slutte å spille på kjønnsroller så mye som de gjør, det kan eventuelt få menn til å slippe de gammeldagse holdningene nevnt i første del. Men (tatt fra ulike debattforum) legger jeg merke til at hver slik kampanje blir sett ned på av mange menn som mener at samfunnet prøver å bli kvitt maskulinitet og de tråkker ned på den åpenheten om at menn kan være mer enn bare maskuline sterke tøffe osv.

Konkluderer med at menn bør kjøre en holdningskampanje seg i mellom. (Håper ingen tar dette innlegget som et angrep mot menn, jeg bare uttrykker min opplevelse av situasjonen). :)

Det med å gå alene i mørket. Er selv jente og blir alltid skeptisk når jeg ser enn mann gå mot meg, da går jeg alltid en annen vei eller leker at jeg snakker i tlf. Synd at det er sånn, men når man først er i en slik situasjon vet jo ikke jeg om du er farlig eller snill, uansett om du kanskje er en herlig fyr. Da må jeg bare ta sjansen på å generalisere og "play safe" enn å slutte å generelisere og kanskje brenne meg.

Anonymous poster hash: c3464...048
  • Liker 6
Skrevet

Mannen min nekter å la meg gå ute alene om kvelden fordi han er redd for at noen skal overfalle meg. Selv er jeg ikke redd i det hele tatt. Det er ikke sånn at kvinner tror de kommer til å bli voldtatt, det er både menn og kvinner.

Svært ofte her inne kommer innlegg fra menn som skylder på kvinner som går ute alene når de blir overfallsvoldtatt, fordi de ikke burde gått ute alene.

Anonymous poster hash: 1c4c1...348
  • Liker 3
Skrevet

En mannsbevegelse vil være svært viktig da likestilling bør skje like mye på menns premisser som på kvinners. Når det er slik at det ensidig er kvinner og feminister som setter dagsorden, vil det aldri bli likestilling mellom kjønnene.

I dag er det slik at det meste handler om myten om den undertrykkede kvinnen. Det er en myte og et svært unyansert syn. Problemet er at det fører til en politikk som alltid prioriterer kvinners dagsorden. Det er åpenbart urettferdig da det finnes mange områder menn diskrimineres på og det finnes mange saker som er viktige for menn, men som aldri når opp i de politiske prioriteringene.

Det skaper en grunnleggende mistillit til likestillingen, spesielt blant menn. Og da blir fokuset kjønnskamp istedenfor samarbeid.

Det paradoksale er at det virker som om de aller fleste kvinner og menn egentlig har et ideal som er like rettigheter og muligheter for begge kjønn. Men svært mange menn har liten grunn til å stole på at feminismen er en nøytral politisk kraft som ønsker like rettigheter og muligheter for begge kjønn. Og grunnen til det er åpenbar: Historikken viser at de sakene som er viktige for menn er saker feminismen bare fnyser av. Og så feies de under teppet, nærmest med hjemmel i likestillingsloven.

Hvis man skal unngå en ytterligere tilspisset kjønnskamp, trenger vi nå et konkret signal med substans fra feministene som kan gi håp om at man tenker å gjøre som man sier at man gjør. Altså arbeide for likestilling for menn. Enn så lenge er menn prisgitt feministene da de totalt dominerer arenaene med makt og innflytelse i likestillingspolitikken. Menn stenges ute fra de arenaer likestillingspolitikk blir til, spesielt i fagdepartement, likestillingsombud og i arbeidslivet.

Man kunne begynne med å foreslå at likestillingsliven endre og blir 100% kjønnsnøytral. Signaleffekten ville bli formidabel og da kunne det vært håp. Og så bør feminismen snart begynne å ta de sakene som er viktige for menn på alvor. Problemet er at feminismen vil ha monopol på å sette dagsordenen.

Igjen: Det vil aldri bli likestilling så lenge likestilling kun skal skje på kvinners premisser. Så ett retorisk spørsmål kunne man jo stille: Synes kvinner generelt og feminister spesielt at det er OK at menn diskrimineres?

Skrevet

Vi må bli kvitt radikale feminister og radikale MRA menn,først da kan vi prate.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...