Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #1 Del Skrevet 6. mai 2004 I dag har jeg så lyst på å lage noe i steikeovnen, men hvordan gjør jeg dette... skjærer poteter i båter,(med skall på??) løk, gulrøtter, brokkoli? hva mer, og krydder? hvor lenge skal d stekes? 200 grader halv time, eller time? kanskje jeg skal ha i noe pølse og..? noen som har oppskrift på noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. mai 2004 #2 Del Skrevet 6. mai 2004 Ta olje på potetene, då blir dei gode! Må sikkert stå ein time... Har ikkje oppskrift liggande her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 6. mai 2004 #3 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg skjærer potetene i båter. Koker dem først i 20 minutter før jeg slenger de på en stekeplate. Pensler olje på og krydrer godt. En sikker vinner her i huset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 6. mai 2004 #4 Del Skrevet 6. mai 2004 Kok potetene - skrell og skjær de så i skiver. Legg skivene i en ildfastform og ha over litt olje og krydder (urter, paprika, hvitløk etter smak) og dekk med ost. Gratiner i ovnen ved 200 grader i ca 30 min - Kjempe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. mai 2004 #5 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg la rå potetbåter med masse olje og krydder på i langpanna i oven i rundt 30 minutter, da var de fine. Tror jeg hadde 200 grader?? Fikk tips om det i en tråd her jeg, så hvis du søker litt finner du nok mer om det. En time hørtes i alle fall mye ut, men det kommer jo såklart ann på hvor mye ovnen står på også da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. mai 2004 #6 Del Skrevet 6. mai 2004 Hele hvitløksfedd er også nydelig i. Fennikel og purre liker jeg godt også. Vend inn olje tilsatt krydder. Eller hell i fløte eller buljong istedet. Du kan godt ha kjøtt i selve formen, men du kan også brune det først og så legge det oppå og ettersteke med formen de siste 5-10 minuttene (avhengig av hva slags kjøtt det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #7 Del Skrevet 6. mai 2004 takk for alle svar! gleder meg til middag!! :-) så jeg bør koke potetene litt før jeg har de i stekeovnen? hva med gulrøttene, . Har dere forresten skallet på potetene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. mai 2004 #8 Del Skrevet 6. mai 2004 Du trenger ikke koke noen av grønnsakene før de stekes, men da må de stekes litt lengre (1 times tid). Bare husk å skjære grønnsakene i like store biter slik at alle blir jevnt stekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 6. mai 2004 #9 Del Skrevet 6. mai 2004 Lagde noe a la dette tidligere i uka... Poteter i båter (vasket, med skall på), en bunt vårløk i chunky biter , paprika i strimler, squash skjært med ostehøvel på langs, finhakket hvitløk i ildfast form. Litt olivenolje over, salt, pepper, div krydderier (tok det jeg fant på sparket - denne gangen ble det en del hot beauty spice, sitronpepper, litt paprika...) - vendes godt, inn i forvarmet ovn ca 225 gr. Sto sikkert 10 min (vender litt på grønnsakene innimellom), strødde cherrytomater over - laksekoteletter på toppen av grønnsakene (fisken fikk litt ekstra krydder). Skrudde ned varmen litt og stod til fisken var gjennomstekt (gikk fort!). Rømmeklatt på toppen, hvitløksbrød til..... Var så GODT! Sambisen som ikke er spesiellt glad i verken 'turnips' ( ) eller fisk sa at dette skulle vi snart ha igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 6. mai 2004 #10 Del Skrevet 6. mai 2004 Har dere forresten skallet på potetene? Ja, krallet er på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #11 Del Skrevet 6. mai 2004 okei, hør på dette, kan det bli godt? Jeg skjærer potetene i båter, gulerøtter, løk, vårløk, purre, brokkoli, squash skjærer jeg i like store biter og har over olje og krydder(salt, pepper, paprika, sitron) steker v ca 200 grader i 45 min, ved slutten av steketiden har jeg i ferdiggrillet kylling i biter. eller..? litt grønn på kjøkkenet jeg, men må jo prøve meg frem.. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 6. mai 2004 #12 Del Skrevet 6. mai 2004 Høres godt ut det gjest - om jeg var deg ville jeg kjent litt på grønnsakene innimellom med en spiss kniv eller lignende. Ikke sikkert du trenger 45 min, blir grønnsaker overkokt/stekt kan det lett bli litt 'møljete'.... Lykke til!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. mai 2004 #13 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg kokte ikke potetene først, bare skar dem i båter og stekte dem rundt 30 minutter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 6. mai 2004 #14 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er veldig godt med paprikapulver og rødløk i :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. mai 2004 #15 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg pleier å lage ovnstekte poteter når vi griller. De lager seg selv i løpet av en times tid: Del opp rå poteter (med skall) i ganske tykke båter. Skyll dem i vann (la dem gjeren ligge i vann en liten stund). La vannet renne godt av båtene. Legg dem i en stekepose og hell litt olivenolje i posen. Rist posen godt, slik at oljen fordeles på potetbåtene. Åpne posen igjen og ha i krydder etter ønske. Lukk posen med klipsene som følger med stekeposene og rist mer, slik at krydderet fordeles. Legg posen i stekeovnen på ca 200 grader og la dem ligge i ca en time. Da er de gyldne og "oppblåste". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 7. mai 2004 #16 Del Skrevet 7. mai 2004 Små, nye poteter (mallorca poteter?) vaskes godt, og vendes i olje. Legg dem på en plate med bakepapir og strø dem med masse havsalt. Inn i ovnen på 200 til 225 grader, og bak dem gyldne og møre. Ca 20 min. Rist platen underveis, sånn at de blir jevnt stekt. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #17 Del Skrevet 11. mai 2004 Denne er veldig god, enten som hovedrett eller tilbehør. OVNSSTEKTE GRØNNSAKER 4-6 porsjoner 400 g små poteter, delt i to 1 nett sjalottløk 1 rødløk i båter 2-4 gulrøtter delt på langs 1 rød paprika i strimler 1 gul paprika i strimler 1 squash i skiver 1 liten aubergine i skiver 200 g små tomater 1 liten sellerirot i terninger 1 hvitløk delt i to på tvers 4-6 ss flytende melange 1 ts salt 1 ts timian noen grener rosmarin litt persillerot Vask opp og del opp alle grønnsakene og legg dem i en liten langpanne. Ha på krydder og den flytende margarinen. Stek ved 225 grader i ca 35 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå