Gå til innhold

Jeg trenger desperat hjelp nå! Det brøt inn en katt istad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne katten har fulgt oss hjem i dag, siden klokken 17:00. Og jeg sitter på rommet mitt, plutselig banker det på vinduet og der står katten. Jeg ble selvfølgelig livredd, men vi bestemte oss for å slippe katten in.
Jeg ønsker ikke å kaste han ut ikveld, det er jo så kaldt ute.
Men hva i huleste gjør jeg med katten?? Jeg kan jo ingenting om katter.
Hva betyr det når han tar klørne ut hver gang jeg stryker på han. Hva betyr det at han ser seg rundt hele tiden. Hva betyr det når han vifter på halen. Hva annet enn melk og kylling kan jeg mate den med. hvordan skal jeg få den til å sove. Ja, rett og slett hva gjør man med en katt?

Skal selvfølgelig finne eieren i morgen. Jeg vet noenlunde hvilket nabolag katten er fra, så blir vel å banke på et par dør i det nabolaget. Men jeg har bare ikke hjerte til å tvinge den ut når den har fulgt meg hele veien hjem.

Setter virkelig stor pris på svar!

Anonymous poster hash: dbc06...406
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trenger ikke desperat hjelp. Dessuten eksisterer både google og tre millioner KG-tråder, noen av disse handler nok om kattehold.

Anonymous poster hash: f0bfe...e33
  • Liker 7
Skrevet

Nei, du trenger ikke desperat hjelp. Dessuten eksisterer både google og tre millioner KG-tråder, noen av disse handler nok om kattehold.

Anonymous poster hash: f0bfe...e33

Hvis du faktisk ikke har noe nyttig å komme med som kan hjelpe meg, så syns jeg ikke du skal kommentere heller. Dette fordi jeg er livredd for katter og den oppfører seg så merkelig at jeg blir faktisk litt redd. Jeg kan ikke ha katten i huset, men jeg kan ikke kaste den ut heller. Og jeg vil ikke behandle den feil heller.

• Liker 1
Skrevet

ikke gi den melk!

Anonymous poster hash: a8867...dbc
  • Liker 10
Skrevet

Banket katten på vinduet?

Anonymous poster hash: 7962d...29b
  • Liker 2
Skrevet

Må innrømme jeg ble litt usikker på om dette er en tulletråd eller ikke, men i tilfelle det er genuint skal jeg svare likevel. ;)

- Først og fremst: IKKE gi katten melk! Veldig mange katter tåler ikke laktose. Gi katten vann istedet. Kan godt hende den blir dårlig i magen av melken den har fått og dere får en liten overaskelse på nærmeste teppe, sofapute eller seng. Vær forberedt på det.

- Når man koser med katter tar de ofte ut klørne for å vise at de koser seg. Se på det som om katten synes det er sååå godt at den ikke klarer å la være. Sånn som i denne videon, ca. 0:35.

- Han ser seg rundt mest sannsynlig fordi han er på et nytt sted og er kanskje litt smånervøs. Bare ignorer det.

- Katter vifter med halen av og til, og som oftest har det ikke så spesiell betydning. Men om du gjør noe som kanskje er plagsomt for han, f.eks. holder fast i poten hans e.l., og katten vifter veldig med halen, betyr det at den er irritert og vil at du skal slutte. Hvis ikke kan den bli sint.

- Du kan ikke få en katt til å sove. En katt er litt som et voksent menneske. La den gå rundt som den vil, og den vil etterhvert legge seg ned å sove der den synes virker som en fin plass. F.eks. på sofaen, på gulvet, på et bord, i et vindu... Katten min liker å hoppe opp i en hylle og ligge der, f.eks. Men uansett: la den gå sånn som den vil. Den legger seg ned for å sove når den blir trøtt nok.

• Liker 14
Skrevet

Banket katten på vinduet?

Anonymous poster hash: 7962d...29b

Hehe, med lille søte potten liksom :)

Skrevet

Må innrømme jeg ble litt usikker på om dette er en tulletråd eller ikke, men i tilfelle det er genuint skal jeg svare likevel. ;)

- Først og fremst: IKKE gi katten melk! Veldig mange katter tåler ikke laktose. Gi katten vann istedet. Kan godt hende den blir dårlig i magen av melken den har fått og dere får en liten overaskelse på nærmeste teppe, sofapute eller seng. Vær forberedt på det.

- Når man koser med katter tar de ofte ut klørne for å vise at de koser seg. Se på det som om katten synes det er sååå godt at den ikke klarer å la være. Sånn som i denne videon, ca. 0:35.

- Han ser seg rundt mest sannsynlig fordi han er på et nytt sted og er kanskje litt smånervøs. Bare ignorer det.

- Katter vifter med halen av og til, og som oftest har det ikke så spesiell betydning. Men om du gjør noe som kanskje er plagsomt for han, f.eks. holder fast i poten hans e.l., og katten vifter veldig med halen, betyr det at den er irritert og vil at du skal slutte. Hvis ikke kan den bli sint.

- Du kan ikke få en katt til å sove. En katt er litt som et voksent menneske. La den gå rundt som den vil, og den vil etterhvert legge seg ned å sove der den synes virker som en fin plass. F.eks. på sofaen, på gulvet, på et bord, i et vindu... Katten min liker å hoppe opp i en hylle og ligge der, f.eks. Men uansett: la den gå sånn som den vil. Den legger seg ned for å sove når den blir trøtt nok.

Hehe, da har katten og jeg noe til felles. heldigvis har vi laktoseredusert melk her hjemme. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe. Men dette er faktisk helt seriøst. Jeg er ikke så flink med dyr, og jeg fikk helt panikk og visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre med den. Aldri hatt noe kjæledyr i livet før. Men søt er han! Kunne overvunnet frykten, faktisk. Men det får bli til en annen gang :)

• Liker 2
Skrevet

Hehe, med lille søte potten liksom :)

Katten min hun skraper og banker på dører etc

• Liker 1
Skrevet

Hoho, håper du ikke har gitt katten melk.. Kan risikere at du våkner opp til illeluktene diarè kattebæsj senere i dag. :fnise:

Har du leverpostei? Katter elsker leverpostei (iallefall de kattene jeg har matet de siste årene, slikker boksen ren de). Og de fleste elsker kos. Ser seg nok rundt fordi han/hun er på et nytt sted. Den finner nok roen etterhvert og legger seg for å sove, eventuelt kommer den sikker til å utforske litt i løpet av natten. Den er sikkert glad for å komme inn i varmen. :)

Skrevet

Katter liker vann og proteiner. Kjøtt eller fisk er perfekt, men ikke sterkt krydret. Mye av det vi spiser er veldig salt.

Så fint at du tar vare på den.

En katt som kommer til deg er ikke farlig. Katter angriper kun dersom de er presset opp i et hjørne. At den tar ut klørne når du koser med den er helt vanlig, det er et tegn på at den liker det. Dersom den presser fotene rytmisk mot deg er det hengivenhet, noe som henger igjen fra den var kattunge. Den gjorde det på kattemora. Den gjorde det på kattemora når den ammet. Det er ikke uvanlig at de har klørne ute når de gjør det.

For å bli venner med en katt gjør du dette:

Se på den med smale øyne og se litt vekk. Det betyr jeg elsker deg. Det er derfor katter elsker allergikere, lol, de sier hele tiden til katten at de elsker den. Ikke stirr på den med store øyne, det betyr jeg hater deg og vil drepe deg. La den finne seg til rette selv, ikke press den. Den vil prøve å finne en plass å være trygg, bare la den gjøre det.

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Jaja, nå har du sluppet den inn en gang. Da kommer den nok igjen for litt oppvarting. Hater folk som tror de redder livet til en robust utekatt når de slipper den inn og mater den...

• Liker 5
Skrevet

Slipp den ut. Den tilhører noen, helt garantert om den er så kjælen. Slipp den ut og ikke se på den/klapp eller ha kontakt med den igjen.

Om den følger etter deg - ikke snu deg å se på den, ignorerer den slik den har sjangse å komme hjem til eieren.

Anonymous poster hash: 48f9b...e2a
  • Liker 1
Skrevet

Jaja, nå har du sluppet den inn en gang. Da kommer den nok igjen for litt oppvarting. Hater folk som tror de redder livet til en robust utekatt når de slipper den inn og mater den...

Du har rett i at man ikke skal ta inn andres katter og fore dem, men en "robust utekatt" som trives ute vil være opptatt med å jakte og styre rundt. Dersom den følger etter folk og gjerne vil inn til fremmede tviler jeg på at den er så robust at den faktisk trives ute i kulda.

Jeg ville ikke ha gitt katten mat men jeg hadde sett an katten og eventuelt sluppet den litt inn. Og samtidig prøvd å finne eieren. Først sjekker man de nærmeste naboene, så begynner man å henge opp plakater og søke på internett. Først når man er helt sikker på at en katt er hjemløs og sulten skal man gi mat. Man må også huske at så snart man tar til seg katten og gir den mat er man etter loven juridisk ansvarlig for den. Det betyr at man enten tar på seg ansvaret for katten selv eller tar ansvar for å finne den et nytt hjem.

Som katteeier selv vil jeg selvfølgelig helst ha meg frabedt at folk forer på den allerede småtjukke matvrak-katten min som jeg prøver å få ned i vekt. Jeg tar vare på katten min og tvinger den ikke til å gå ut i kulda heller, men hadde jeg latt katten gått sulten og kastet den ut i kulda når den egentlig vil være inne, så hadde det vært til pass for meg om noen hadde forbarmet seg over katten.

Anonymous poster hash: 248cd...d48

• Liker 4
Skrevet

Hadde vært veldig fint om trådstarten kunne ha oppdatert oss. Funnet eieren enda? Hvordan går det med katten? Er den fortsatt inne hos deg eller har du slippet den ut?

Skrevet

Hvordan går det?

• Liker 1
Skrevet

Er litt nyskjerrig, jeg. Funnet ut noe mer om hvem som evnt. eier katten? ;)

Skrevet

Katten hadde med seg brekkjern og brøt seg inn. Hvorpå han nå har tatt trådstarter som gissel. Herregud kan noen hjelpe henne!!!!!!

Anonymous poster hash: 32678...0ab

• Liker 5
Skrevet

forstår ikke hvorfor du har sluppet den inn i det hele tatt jeg. de fleste katter finner faktisk veien hjem selv. du skal IKKE gi katten melk. skjønner ikke hvorfor folk føler at de hjelper de "stakkars" kattene. hadde noen tatt inn min katt i nabolaget her så hadde helvette brutt ut!!

Anonymous poster hash: ea9ab...356
  • Liker 1
Skrevet

Himmel og hav. Dere som er hysterisk aggressive mot folk som slipper inn katter som ser sultne og selskapssyke ut, får kle på kattene deres halsbånd med telefonnummer, så kan folk ringe og spørre og slipper å bekymre seg for om kattene er hjemløse/forvillede eller ei. Mange katter er selskapssyke og vil være med inn til fremmede selv om de har det supert hjemme, mens andre er selskapssyke og vil være med inn til fremmede fordi de har gått seg bort og ikke har vært hjemme på uker/måneder... Det legges ukentlig ut nye "Savnet"-annonser på den lokale Dyrebeskyttelsen. Bedre at en katt for mye blir tatt inn i varmen, enn en katt for lite...

TS, sjekk facebook/internettsidene til din lokale Dyrebeskyttelse/etc og se om det er savnet en katt som ligner på den du har. Om ikke kan du kanskje slippe katten ut igjen på dagtid og se om den går hjem igjen, men fortsetter den å henge rundt huset og se ut som den ikke vet hvor den bor, så ringer du Dyrebeskyttelsen og hører om de har krisehjem til den.

Heng eventuelt opp en lapp på en lyktestolpe der du fant katten, skriv opp telefonnummeret ditt og be om at den som eventuelt eier denne katten ringer, så du får vite om den har kontroll på hjemmet sitt eller ei.

Og ikke gi den melk, vann og rent (usaltet) kjøtt/fisk er fint.

Anonymous poster hash: e9d1b...5a3
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...