jenta92 Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Jeg er ei jente som er plaget med atopisk eksem. Jeg har lest på nettet at det å spise riktig kan ha noe å si på utbrudd på eksemet. Mat som man kan reagere på er * Egg * Melk * Fisk/skalldyr * Nøtter * Erter *Citrus frukter * Jordebær * Tomat. * Rødt kjøtt * Sterke krydder Jeg spiser så si alt dette her. Jeg har tenkt å teste ut litt å se om jeg blir bedre om jeg kutter ut mat som kan fårutsake eksem utbrudd. Hva kan jeg spise dersom jeg ikke skal spise noe av det jeg har skrevet opp, har dere noe gode vegitar retter ?
belle_ Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 Jeg hadde atopisk eksem da jeg var lite, heldigvis har jeg vokst det av meg med årene, for det var ikke godt. Grunnen til jeg hadde det vær vel primært fordi jeg var allergisk mot egg og nøtter, spiste aldri nøtter, men egg er jo i nesten alt. Synes du skal gå til legen for å finne ut om du reagerer på noen av disse matvarene, ikke vits å kutte alt om du bare reagerer på noen av de. Dra til legen så kan du sikkert få noe kortisonsalve eller tilsvarende i tillegg og fortell om problemet, så tar du allergitester i samme slengen
jenta92 Skrevet 9. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2013 Jeg hadde atopisk eksem da jeg var lite, heldigvis har jeg vokst det av meg med årene, for det var ikke godt. Grunnen til jeg hadde det vær vel primært fordi jeg var allergisk mot egg og nøtter, spiste aldri nøtter, men egg er jo i nesten alt. Synes du skal gå til legen for å finne ut om du reagerer på noen av disse matvarene, ikke vits å kutte alt om du bare reagerer på noen av de. Dra til legen så kan du sikkert få noe kortisonsalve eller tilsvarende i tillegg og fortell om problemet, så tar du allergitester i samme slengen Var hos legen får 2 uker siden ca. Fikk Hydro kortison 1%. Skulle bruke den i 2 uker til sammen. 1 uke smøre morgen og kveld. 1 uke kunn smøre på kvelden. Alt forsvant, borsett fra rundt øyene får turte ikke å bruke det der. Etter jeg slutta med kremen så kom alt tilbake igjen. Ringte legen i går å bestilte time. Fikk ikke time før om 2 uker. Ringte lege vakta og spurte de om jeg kunne bruke kremen til jeg skulle til fastlegen, de sa jeg kunne gjøre det. Er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre snart. Går veldig utover selvbildet, føler meg helt forferdelig har ikke lyst til å gå ut døra. Sover nesten ikke om natta fordi det klør, svir. Gruer meg til å stå opp på morgen for da er ansiktet utørka. For to år siden da jeg hadde eksem utbruddet tokk de blodprøve for å se om jeg hadde alergier. Jeg hadde ikke det. Eneste hudlegen og fastlegen sa jeg skulle holde meg unna vaskemiddel med parfyme. Bruke Shampo og all såpe uten parfyme.Har gjort alt det. Men står jo på nette att atopisk eksem er som regel aldri alene att det følger med som regel noen alergier. Hvordan finner de ut om det er noe mat jeg ikke tåler ?
belle_ Skrevet 9. november 2013 #4 Skrevet 9. november 2013 Var hos legen får 2 uker siden ca. Fikk Hydro kortison 1%. Skulle bruke den i 2 uker til sammen. 1 uke smøre morgen og kveld. 1 uke kunn smøre på kvelden. Alt forsvant, borsett fra rundt øyene får turte ikke å bruke det der. Etter jeg slutta med kremen så kom alt tilbake igjen. Ringte legen i går å bestilte time. Fikk ikke time før om 2 uker. Ringte lege vakta og spurte de om jeg kunne bruke kremen til jeg skulle til fastlegen, de sa jeg kunne gjøre det. Er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre snart. Går veldig utover selvbildet, føler meg helt forferdelig har ikke lyst til å gå ut døra. Sover nesten ikke om natta fordi det klør, svir. Gruer meg til å stå opp på morgen for da er ansiktet utørka. For to år siden da jeg hadde eksem utbruddet tokk de blodprøve for å se om jeg hadde alergier. Jeg hadde ikke det. Eneste hudlegen og fastlegen sa jeg skulle holde meg unna vaskemiddel med parfyme. Bruke Shampo og all såpe uten parfyme.Har gjort alt det. Men står jo på nette att atopisk eksem er som regel aldri alene att det følger med som regel noen alergier. Hvordan finner de ut om det er noe mat jeg ikke tåler ? De tar blodprøver eller stikkprøver(tror det heter det), vet ikke om de gjør det på vanlige legesentre, men her i Oslo har vi f. eks KAL klinikken(google det), de er eksperter på allergier. Fastlegen din kan henvise deg dit. Så kan du få sjekket opp alle allergier, de stikker deg med en sånn liten nålting(ikke vondt i det hele tatt, blodprøve er verre, man kjenner det ikke). Så heller de på de forskjellige stoffene som er i de tingene du vil sjekke deg for. De tingene du reagerer mest på vil bli rød og komme en stor boble på, jo større den er jo verre er allergien. De boblene og rødheten går bort etter en liten time eller noe og her helt ufarlig Hør med legen din hvor du kan få sjekket sånt der du bor, evt gjør de det nok på sykehuset!
jenta92 Skrevet 9. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2013 ok;) da skal jeg spørre legen da jeg skal dit;)
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #6 Skrevet 9. november 2013 Prøvd å kutte ut korn og andre ting som kan trigge autoimmune plager? Anonymous poster hash: 5b4e1...506 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #7 Skrevet 9. november 2013 Prøv å reduser på gluten. Ei jeg kjenner ble helt fri eksemen ved å spise glutenfritt (var andre årsaker til endringen i kosten, så dette kom som en bonus). God bedring!Anonymous poster hash: 006db...a32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå