Gå til innhold

om å adoptere en voksen katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har erfaringer med å adoptere en voksen inne katt?

Skal muligens adoptere en som er på 2 år eller en på 3 år.

Hvordan blir tiden når den kommer hjem til oss.. vil den forsøke å rømme ''hjem''?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom også gjerne med tips til hvordan vi kan tilrettelegge for at den kan trives best mulig.

Skrevet

Jeg og sambo leide et hus, hvor tidligere huseier ikke kunne ha katten lenger, så da overtok vi han. Da var han en hannkatt på ca. 8 år. Vi trengte derfor ikke å venne han til ny plass, noe som sikkert gjorde det lettere. Han vente seg fort til oss, og virka som at han tilpassa seg nye eiere veldig fort. Ulempen med å overta eldre katter er at de ofte kan ha opplevd skremmende situasjoner, hvor de reagerer anderledes enn trygge katter. Pusen vår var f.eks kjemperedd om det kom "fremmede" til huset, og nektet å være i samme rom. Han gikk og gjemte seg til det var trygt igjen, livredd for å kjøre bil og dra fremmede plasser.. Men fantastisk fin pus som jeg er kjempeglad for å ha :)

Anonymous poster hash: 72492...e58
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ha den inne i minst 4 uker. Lær den å kjenne, kos masse med den. Jg adopterte en katt på såvidt under ett år, gikk bra.

Skrevet

Jeg fikk ei 2 år gammel katt for et par uker siden. Hun som eier henne sa hun er ganske sky, men det begynner sakte men sikkert å nærme seg. Så mitt råd er å ta tiden til hjelp, så får du en trygg og god katt. Jeg vet om ei som hadde ei katt, den var så livredd at den lå under sofaen i 6 mnd. Da måtte hun også få mat og vann under der. Folk trodde aldri hun skulle bli trygg, men hun ble det pga hun fikk ta den tiden hun trengte.

Skrevet

Jeg adopterte en voksen katt som jeg ikke aner noenting om fortiden på. Vet heller ikke hvor gammel hun er, men dyrlegen estimerte rundt halvannet år da hun ble kastrert. Hun hadde bodd på gaten i et par måneder før jeg fikk henne, så jeg var redd for at hun skulle vandre avgårde når hun var ute, og ikke finne veien hjem igjen. Jeg holdt henne inne i vel tre uker (da hadde jeg fått henne chippet og kastrert) før jeg begynte å gå turer med henne i bånd. Etter ei ukes tid med slike turer tok vi av båndet, men jeg var fortsatt med på de første turene uten bånd. Deretter gikk det kjempefint, hun kom hjem når jeg ropte henne inn fra dag 1 hun var ute alene.

Jeg tror at det går kjempefint å adoptere voksne katter så lenge det ikke er ekstreme enmannskatter. Jeg visste at frøkna mi var kjempesosial og glad i mennesker, så jeg var ikke redd for at hun ikke skulle se på meg som den nye familien sin. Vi hadde litt problemer i starten, men det kommer nok mer av at hun har bodd ute, enn av at hun var voksen da hun kom til meg. Etter erfaringen med henne vil jeg gjerne, og faktisk kanskje helst, adoptere en voksen katt til hvis jeg skal ha flere. Kattunger er søte de, men hjelpes så godt det er å slippe den verste kattungeperioden! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...