Gå til innhold

Klær til jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju om en liten uke og trenger seriøst hjelp til hva jeg skal ha på meg. Dette er en jobb hvor jeg skal presentere firmaet utad, blant annet.

Selv er jeg noen år over 40, høy og slank.

Jeg har behov for å føle meg mer "voksen" i stilen på dette intervjuet. Liker klassiske klær og går ikke med nagler eller hodeskaller på plaggene.

Vet det er mange her inne som er flinke!

Anonymous poster hash: cb633...d75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for noe veldig klassisk. Knelangt skjørt, bluse/skjorte og en matchende jakke kanskje (typisk drakt). Eller en feminin dress kanskje. Nøytral farge (svart, grått og hvitt), kanskje med et skjerf eller smykke i en annen farge. Vet aldri hvor konservative de som intervjuer er..

Et mer avslappet stil er kanskje dressbukse, skjorte og en genser eller cardigan utenpå.

Skrevet

Jeg ville gått for noe veldig klassisk. Knelangt skjørt, bluse/skjorte og en matchende jakke kanskje (typisk drakt). Eller en feminin dress kanskje. Nøytral farge (svart, grått og hvitt), kanskje med et skjerf eller smykke i en annen farge. Vet aldri hvor konservative de som intervjuer er..

Et mer avslappet stil er kanskje dressbukse, skjorte og en genser eller cardigan utenpå.

Takk for svar. Er pologenser også et greit plagg?

Blusene jeg har er i veldig "romantisk" stil.

Skrevet

En pologenser inni en dress/drakt er helt fint, men det har lett for å se litt stramt ut synes jeg. Så kanskje enda viktigere å løse det litt opp med skjerf eller tilbehør. Det er like feil å se for "stram" ut som å se for hverdagslig ut i mange bransjer.

Skrevet

En pologenser inni en dress/drakt er helt fint, men det har lett for å se litt stramt ut synes jeg. Så kanskje enda viktigere å løse det litt opp med skjerf eller tilbehør. Det er like feil å se for "stram" ut som å se for hverdagslig ut i mange bransjer.

Da er bukse med topp og cardigan i samme farge som buksen, en bedre greie?

(Her snakker vi selvstendig kvinne i sin beste alder, hehe.)

Skrevet

Dersom du har sjansen til det, så kan du gjøre litt research og se hvordan andre i firmaet går kledd, spesielt de som har samme rolle som den du søker på. Da kan man prøve å finne noe tilsvarende. Prøv også å finne noe som du klarer å være deg selv i, slik at ikke klærne føles ubehagelige å ha på. Da kan det være vanskelig å slappe av i en intervjusituasjon.

Skrevet

Dersom du har sjansen til det, så kan du gjøre litt research og se hvordan andre i firmaet går kledd, spesielt de som har samme rolle som den du søker på. Da kan man prøve å finne noe tilsvarende. Prøv også å finne noe som du klarer å være deg selv i, slik at ikke klærne føles ubehagelige å ha på. Da kan det være vanskelig å slappe av i en intervjusituasjon.

Det er et firma der mennene i lederstillinger går i skjorte og bukse. Damene typisk i genser og digre skjerf. Jeg bruker ikke skjerf. Jeg har veldig stort hår, så skjerf ser veldig feil ut på meg. Jeg blir liksom bare skjerf og hår.

Skal sette opp håret intervjudagen, hehe.

Skrevet (endret)

Det er et firma der mennene i lederstillinger går i skjorte og bukse. Damene typisk i genser og digre skjerf. Jeg bruker ikke skjerf. Jeg har veldig stort hår, så skjerf ser veldig feil ut på meg. Jeg blir liksom bare skjerf og hår.

Skal sette opp håret intervjudagen, hehe.

Det er jo ikke nødvendig å kopiere akkurat det andre går med. Men hvis damene ikke typisk går med drakt, så kan det være litt overkill å stille i drakt. Da kan det være greiere å stille i en pen genser og bukse uavhengig av om du vil ha skjerf til eller ikke. Det som er fint, er å kunne vise at man behersker den kleskoden som forventes.

Endret av Erazor
Skrevet

Jeg er ingen påkledningsekspert i det hele tatt.. men du skal jo vise litt personlighet. Så ta på deg noe som du føler deg vel i, men som er nøytralt. Det som er litt vanskelig er at du som regel ikke vet hvem som skal intervjue deg..

-"Sjefen sjøl" som i noen tilfeller kan være en eldre, konservativ mann/kvinne

-En kvinne som ikke ønsker en tilsynelatende sterkere/vakker kvinne i firmaet

-En hipp og fresk 24 åring

-En avdelingsleder som er livredd for at noen skal ta jobben hans/hennes

Man vet aldri.. så derfor pleier jeg å kjøre helt nøytralt. Gjerne svart/grått/hvitt og noe som ikke er provoserende (ikke noe kløft, for korte skjørt eller noe utagerende.

Skrevet

Og jeg er enig i at drakt kan være overkill! Det er i grunnen det jeg mente med at polo under kan bli litt stramt (selv om det ikke er spesielt pyntet/formelt). En drakt kan godt være casual. Og du kan ha en casual topp inni eller noe som er "deg". Kanskje droppe matchende jakke og gå for en cardigan i stedet om det blir for formelt.

Skrevet

Jeg er ingen påkledningsekspert i det hele tatt.. men du skal jo vise litt personlighet. Så ta på deg noe som du føler deg vel i, men som er nøytralt. Det som er litt vanskelig er at du som regel ikke vet hvem som skal intervjue deg..

-"Sjefen sjøl" som i noen tilfeller kan være en eldre, konservativ mann/kvinne

-En kvinne som ikke ønsker en tilsynelatende sterkere/vakker kvinne i firmaet

-En hipp og fresk 24 åring

-En avdelingsleder som er livredd for at noen skal ta jobben hans/hennes

Man vet aldri.. så derfor pleier jeg å kjøre helt nøytralt. Gjerne svart/grått/hvitt og noe som ikke er provoserende (ikke noe kløft, for korte skjørt eller noe utagerende.

Direktøren skal være med på intervjuet. Han er dresskledd og rundt 50.

Hahaha. Null kløft. Null høye heler. Sminke meg rent og pent.

Skrevet

Jeg har ikke drakt. Ikke dressjakke heller. Jeg har i dag en jobb der det ikke er nødvendig, men jeg tror at det kan bli påkrevd i enkelte sammenhenger i denne jobben.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hva har du i skapet fra før? :)

Og ut i fra hva skapet inneholder; Hva kan du tenke deg skulle passe?

Du vet... et intervju er en ting, og kommer man sierende ut av hele intervjuprosessen og får tilbud... så kommer en hverdag i detet firmaet... en hverdag hvor man også skal føle seg hjemme.

'

Akkurat nå vet jeg hva jeg snakker om, - fordi jeg er 'annerledes' enn min norske kolleger... og tas ofte for å tilhøre et annet lands foretningsverden. Senest denne uken kom påstanden, fra en asiatisk besøkende; "You're US, Lady?"

Endret av Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for noe klassisk og elegant - og pent og pyntelig uten noe tull :) Da tenker jeg knelengde, dekkede skulderparti og en begrenset utringning - men uten på noen måte å være snerpete. Ville egentlig lagt ut bilde av den, men kan ikke helt finne ut hvordan jeg gjør det... Men du kan finne kjolen jeg snakker om helt nederst i innlegget på denne siden:

http://www.moteland.com/mote/den-lille-sorte-2013/. Jeg ønsker meg den selv til jul!

Lykke til med intervjuet!

Endret av Trinemor84
Skrevet

Hva har du i skapet fra før? :)

Og ut i fra hva skapet inneholder; Hva kan du tenke deg skulle passe?

Du vet... et intervju er en ting, og kommer man sierende ut av hele intervjuprosessen og får tilbud... så kommer en hverdag i detet firmaet... en hverdag hvor man også skal føle seg hjemme.

'

Akkurat nå vet jeg hva jeg snakker om, - fordi jeg er 'annerledes' enn min norske kolleger... og tas ofte for å tilhøre et annet lands foretningsverden. Senest denne uken kom påstanden, fra en asiatisk besøkende; "You're US, Lady?"

Jeg har en salig blanding:

- pencilskjørt

- sorte og grå skjørt som når ca 10 cm over knærne

- litt "kulere" skjørt fra merker som Skunkfunk ol

- "penbukser"

- jeans

- pologensere

- langermede topper i forskjellige varianter

- kortermede topper i forskjellige varianter

- kjoler, både strikkede, ladylike og hverdags ala Noa Noa

- bluser, for det meste i litt romantisk blondestil

- cardigans i forskjellige varianter

Jeg føler meg hjemme i alle plaggene mine, alt etter som hva jeg skal. Tror jeg går for den grå penbuksen, med en sort eller grå topp til. For å føle meg eksklusiv og verdifull, tar jeg på meg de ellevilt dyre øredobbene?

Skrevet

Jeg ville gått for noe klassisk og elegant - og pent og pyntelig uten noe tull :) Da tenker jeg knelengde, dekkede skulderparti og en begrenset utringning - men uten på noen måte å være snerpete. Ville egentlig lagt ut bilde av den, men kan ikke helt finne ut hvordan jeg gjør det... Men du kan finne kjolen jeg snakker om helt nederst i innlegget på denne siden:

http://www.moteland.com/mot

e/den-lille-sorte-2013/

. Jeg ønsker meg den selv til jul!

Lykke til med intervjuet!

Takk! Det er evigheter siden sis jeg var på intervju, så jeg synes det er ulidelig spennende!

Skrevet

Hva med et nøytralt skjørt (knelangt) en litt leken, men ikke utfordrende topp og en nøytral cardigan? Noe både moren og datteren din kunne syntes var pent, uten at det trenger å være moderne.

Skrevet

ikke for mye tilbehør eller mørk sminke. Løs skjorte og jeans/bukse eller et skjørt som når rett over klærne.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har en salig blanding:

- pencilskjørt

- sorte og grå skjørt som når ca 10 cm over knærne

- litt "kulere" skjørt fra merker som Skunkfunk ol

- "penbukser"

- jeans

- pologensere

- langermede topper i forskjellige varianter

- kortermede topper i forskjellige varianter

- kjoler, både strikkede, ladylike og hverdags ala Noa Noa

- bluser, for det meste i litt romantisk blondestil

- cardigans i forskjellige varianter

Jeg føler meg hjemme i alle plaggene mine, alt etter som hva jeg skal. Tror jeg går for den grå penbuksen, med en sort eller grå topp til. For å føle meg eksklusiv og verdifull, tar jeg på meg de ellevilt dyre øredobbene?

Nøytralt og pent.

Jeg ville prøvd med sort topp til grå penbukser (sjekk i speilet). Dette fordi jeg tror grått fra topp til tå kan bli litt usynlig og ensformig.

Øredobbene vil fungere fint dersom toppen er 'ren' i stilen og øredobbene ikke er altfor prangende :)

Med andre ord at ikke effektene slåss om oppmerksomheten.

Klassisk og rent -> seriøst.

Skrevet

Hva med et nøytralt skjørt (knelangt) en litt leken, men ikke utfordrende topp og en nøytral cardigan? Noe både moren og datteren din kunne syntes var pent, uten at det trenger å være moderne.

De toppene jeg har i den kategorien er veldig partyparty. Tanken på noe både mamma og datteren min synes er akseptabelt tar jeg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...