AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Jeg forstår det ikke, jeg regnet ut kaloriinntaket mitt for en uke, bare for å få en oversikt og da regnet jeg ut at jeg spiste 3000+ kcal hver dag... Men likevel går jeg ned i vekt!! Hvorfor?? Anonymous poster hash: 710e6...dcd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Sikker på at du har regnet riktig? Hva slags mat spiser du? (Altså forholdet mellom karbs, proteiner og fett) Ellers begynner jeg å tro at det faktisk ikke handler om kalorier inn vs kalorier ut, lengre... Det virker for enkelt, og det stemmer ikke overens med hva mange opplever. Bare se på noen av trådene her inne, hvor folk spiser så lite som 1000 kalorier pr dag uten å gå ned i vekt.. Kroppen er kanskje litt for komplisert til at vi vet alt om den enda. Anonymous poster hash: eeefa...70f 8
Bjørn82 Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Det kommer jo litt an på hvilke kilder du tar disse kaloriene ifra.. Spiser du 3000kcal om dagen, levert av freia så vil jeg tro du vil se et annet resultat. Derimot er kalori inntaket ditt basert på et sunt og næringsrikt inntak er det enklere å forklare hvorfor du fortsatt klarer å gå ned i vekt med dette inntaket. Det er også viktig å se på hvilke aktiviteter du daglig driver. Ta dem med i regnestykket også. Så kan det såklart hende at du har klart å slå på din egen "skinny switch".. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Joa, jeg er sunn, og spiser mye kjøtt og grønnsaker, men også mye skinkeost+philadelphia osv. Jeg trener flere ganger i uken. Men ja, det blir jo en del kalorier... Neste uke har jeg et nytt prosjekt, nemlig å spise kun usunt! Så skal vi se om vektnedgangen stopper. Anonymous poster hash: 710e6...dcd 1
Bjørn82 Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Joa, jeg er sunn, og spiser mye kjøtt og grønnsaker, men også mye skinkeost+philadelphia osv. Jeg trener flere ganger i uken. Men ja, det blir jo en del kalorier... Neste uke har jeg et nytt prosjekt, nemlig å spise kun usunt! Så skal vi se om vektnedgangen stopper. Anonymous poster hash: 710e6...dcd Hehe.. Ja, det du beskriver forklarer litt om vektnedgangen du i hovedinnlegget ditt beskrev. Kroppen trenger også litt tid på å omstille seg ifra en type kosthold, til et annet. Ikke vær sikker på at du får resultat med en gang. Ikke glem at kroppen er har behov for karbohydrater i det daglige matinntaket.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Kroppen har overhodet ikke behov for karbohydrater, for noe tull. Karbs kan være nyttige om man bedriver høyintensitets kondisjonstrening over lengre tid, men utover dette klarer kroppen seg 100% på fett. Men, når det er sagt, om man vil opp i vekt eller hindre vektnedgang, har karbohydrater sin funksjon. De trigger nemlig fettlagring, og oppmuntrer kroppen til å forbrenne glukose istedet for fett. Å spise usunt er forøvrig selvsagt aldri lurt, uansett hva målet er. Men det vet du sikkert selv. Anonymous poster hash: eeefa...70f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Kroppen har overhodet ikke behov for karbohydrater, for noe tull. Karbs kan være nyttige om man bedriver høyintensitets kondisjonstrening over lengre tid, men utover dette klarer kroppen seg 100% på fett. Men, når det er sagt, om man vil opp i vekt eller hindre vektnedgang, har karbohydrater sin funksjon. De trigger nemlig fettlagring, og oppmuntrer kroppen til å forbrenne glukose istedet for fett. Å spise usunt er forøvrig selvsagt aldri lurt, uansett hva målet er. Men det vet du sikkert selv. Anonymous poster hash: eeefa...70f Sånn apropos "for noe tull"... Kroppen klarer seg 100% på fett? Hvor i all verden tar du et så idiotisk utsagn fra? Det optimale er inntak av karbohydrater, proteiner og fett i hvert måltid. Lite karbohydrater, moderat mengde SUNT fett, og størst mengde proteiner. Hvor lenge tror du man lever, om man lever 100% på fett? Anonymous poster hash: 2ea61...a69 9
Elanore Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Kan du be om hjelp fra legen din? Kan være flere grunner til at du går ned i vekt, men uansett hva det er, vil en lege være bedre rustet til å hjelpe deg med det. Du bør kanskje utelukke eventuell sykdom eller stoffskifteproblemer først, og så kan du eventuelt få råd om kostholdet ditt når det første er unnagjort.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Sånn apropos "for noe tull"... Kroppen klarer seg 100% på fett? Hvor i all verden tar du et så idiotisk utsagn fra? Det optimale er inntak av karbohydrater, proteiner og fett i hvert måltid. Lite karbohydrater, moderat mengde SUNT fett, og størst mengde proteiner. Hvor lenge tror du man lever, om man lever 100% på fett? Anonymous poster hash: 2ea61...a69 100 % på fett som i forholdet mellom fett og karbohydrater. Selvsagt bør man spise proteiner og grønnsaker også, i tillegg til masse mettet fett. Du kan jo høre med inuittene, hvor lenge de levde. Nå dauer de som fluer av kreft de også, etter at de begynte å spise som oss, men før dette, da de levde hovedsaklig på fett, trodde man de var immune mot både kreft og hjertesykdommer. Anonymous poster hash: eeefa...70f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Ta en blodprøve hos legen for å utelate høyt stoffskifteAnonymous poster hash: 71211...956
MajorasMaske Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Jeg forstår det ikke, jeg regnet ut kaloriinntaket mitt for en uke, bare for å få en oversikt og da regnet jeg ut at jeg spiste 3000+ kcal hver dag... Men likevel går jeg ned i vekt!! Hvorfor?? Du har ikke tilfeldigvis fettdiare?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 100 % på fett som i forholdet mellom fett og karbohydrater. Selvsagt bør man spise proteiner og grønnsaker også, i tillegg til masse mettet fett. Du kan jo høre med inuittene, hvor lenge de levde. Nå dauer de som fluer av kreft de også, etter at de begynte å spise som oss, men før dette, da de levde hovedsaklig på fett, trodde man de var immune mot både kreft og hjertesykdommer. Anonymous poster hash: eeefa...70f Det kom ikke akkurat klart frem i det første innlegget ditt Men altså... mettet fett?!? Jeg blir litt skremt når noen prøver å gi inntrykk av å vite masse om kosthold, og samtidig snakker om at man skal spise masse mettet fett..?? Nå er mettet fett det verste fettet man kan spise da. Det er flerumettet fett man bør forsøke å få i seg mest av, og minst mulig av mettet fett. Ang inuittene; hvor langt tilbake snakker du egentlig om? For f.eks denne artikkelen sier jo i grunnen noe annet, nemlig at inuittene har langt lavere forventet levealder enn nordmenn (og samer), ifølge forskning! http://www.forskning.no/artikler/2010/april/249051 Anonymous poster hash: 2ea61...a69
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #15 Skrevet 8. november 2013 Du kan jo høre med inuittene, hvor lenge de levde. Nå dauer de som fluer av kreft de også, etter at de begynte å spise som oss, men før dette, da de levde hovedsaklig på fett, trodde man de var immune mot både kreft og hjertesykdommer. Anonymous poster hash: eeefa...70f Et lite innspill til ang disse inuittene. Fant også dette på nettet:Angående inuitter: Et studie av inuitter på sekstitallet viser at de levde av et kosthold som bestod av 44% proteiner, 33 % karbohydrater og 23% fett (Kemp, W.B. 1971. The flow of energy in a hunting society. Scientific American 225:104-115). Inuittene har dessuten stort inntak av sukker de forhandler med andre. De lever altså på ingen måte på utelukkende sel, fisk og vilt. Siden jeg har endel studiepoeng innen antropologi og er ganske godt kjent med de få (om det i det hele tatt fortsatt eksisterer noen rene jeger/sanker-samfunn pr. dags dato) jeger/sankersamfunnene som fortsatt eksisterer, så kunne det vært greit å se hvilke du mener. Det er ingenting som tyder på at de sykdomsfrie, dessuten er dødeligheten meget høy og forventet levealder meget lav. Barnedødligheten er også høy. Og jeg er helt sikker på at om jeg fortsetter å søke på nettet så finner jeg bare mer av samme informasjon. Eller kan du diske opp med kilder som støtter dine påstander om at A) Inuitter levde hovedsakelig på fett, og B) at de hadde lengre levealder Anonymous poster hash: 2ea61...a69 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #16 Skrevet 8. november 2013 Det kom ikke akkurat klart frem i det første innlegget ditt Men altså... mettet fett?!? Jeg blir litt skremt når noen prøver å gi inntrykk av å vite masse om kosthold, og samtidig snakker om at man skal spise masse mettet fett..?? Nå er mettet fett det verste fettet man kan spise da. Det er flerumettet fett man bør forsøke å få i seg mest av, og minst mulig av mettet fett. Ang inuittene; hvor langt tilbake snakker du egentlig om? For f.eks denne artikkelen sier jo i grunnen noe annet, nemlig at inuittene har langt lavere forventet levealder enn nordmenn (og samer), ifølge forskning!http://www.forskning.no/artikler/2010/april/249051 Anonymous poster hash: 2ea61...a69 Les nyere forskning. At mettet fett er farlig er en idé man konstruerte rundt midten av forrige århundre, basert på tvilsom forskning. Kun de resultatene som sammenfalt med det resultatet man ønsket ble publisert. Et lite innspill til ang disse inuittene. Fant også dette på nettet:Angående inuitter: Et studie av inuitter på sekstitallet viser at de levde av et kosthold som bestod av 44% proteiner, 33 % karbohydrater og 23% fett (Kemp, W.B. 1971. The flow of energy in a hunting society. Scientific American 225:104-115). Inuittene har dessuten stort inntak av sukker de forhandler med andre. De lever altså på ingen måte på utelukkende sel, fisk og vilt. Siden jeg har endel studiepoeng innen antropologi og er ganske godt kjent med de få (om det i det hele tatt fortsatt eksisterer noen rene jeger/sanker-samfunn pr. dags dato) jeger/sankersamfunnene som fortsatt eksisterer, så kunne det vært greit å se hvilke du mener. Det er ingenting som tyder på at de sykdomsfrie, dessuten er dødeligheten meget høy og forventet levealder meget lav. Barnedødligheten er også høy. Og jeg er helt sikker på at om jeg fortsetter å søke på nettet så finner jeg bare mer av samme informasjon. Eller kan du diske opp med kilder som støtter dine påstander om at A) Inuitter levde hovedsakelig på fett, og B) at de hadde lengre levealder Anonymous poster hash: 2ea61...a69 Om du leser innlegget mitt én gang til, ser du at jeg referer til naturlige kosthold. Altså slik inuittene spiste før de kom i kontakt med europeere. De spiste åpenbart ikke sukker da. Anonymous poster hash: eeefa...70f 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 Jeg forstår det ikke, jeg regnet ut kaloriinntaket mitt for en uke, bare for å få en oversikt og da regnet jeg ut at jeg spiste 3000+ kcal hver dag... Men likevel går jeg ned i vekt!! Hvorfor?? Anonymous poster hash: 710e6...dcd Du må ha regnet feil. Du har ikke sett på kilojoule istedet for kcal når du har sett på næringsinnholdet? Det kommer jo litt an på hvilke kilder du tar disse kaloriene ifra.. Spiser du 3000kcal om dagen, levert av freia så vil jeg tro du vil se et annet resultat. Derimot er kalori inntaket ditt basert på et sunt og næringsrikt inntak er det enklere å forklare hvorfor du fortsatt klarer å gå ned i vekt med dette inntaket. Det er også viktig å se på hvilke aktiviteter du daglig driver. Ta dem med i regnestykket også. Så kan det såklart hende at du har klart å slå på din egen "skinny switch".. Det stemmer at noen matvarer bruker mer kalorier på å bli brutt ned enn andre, men det er forsvinnende lite. I det store og det hele sier man at kalorier er kalorier så det stemmer ikke det du sier. Anonymous poster hash: 0faef...3f9
ee:) Skrevet 9. november 2013 #18 Skrevet 9. november 2013 Jeg hadde et kjempeinntak av mat og gikk ned i vekt. Viste seg at jeg hadde cøliaki.
Bjørn82 Skrevet 9. november 2013 #19 Skrevet 9. november 2013 Du må ha regnet feil. Du har ikke sett på kilojoule istedet for kcal når du har sett på næringsinnholdet? Det stemmer at noen matvarer bruker mer kalorier på å bli brutt ned enn andre, men det er forsvinnende lite. I det store og det hele sier man at kalorier er kalorier så det stemmer ikke det du sier. Anonymous poster hash: 0faef...3f9 Hovedsaklig tenker jeg på om man spiser 3000 kalorier om dagen basert kun på karbohydrater eller om man spiser 3000 kalorier om dagen basert på proteiner. 1
Bjørn82 Skrevet 9. november 2013 #20 Skrevet 9. november 2013 Kroppen har overhodet ikke behov for karbohydrater, for noe tull. Karbs kan være nyttige om man bedriver høyintensitets kondisjonstrening over lengre tid, men utover dette klarer kroppen seg 100% på fett. Men, når det er sagt, om man vil opp i vekt eller hindre vektnedgang, har karbohydrater sin funksjon. De trigger nemlig fettlagring, og oppmuntrer kroppen til å forbrenne glukose istedet for fett. Å spise usunt er forøvrig selvsagt aldri lurt, uansett hva målet er. Men det vet du sikkert selv. Anonymous poster hash: eeefa...70f Jo kroppen har behov for karbohydrater. Hvordan tror du din insulinproduksjon vil fungere fremover uten å gi kroppen de næringsstoffene den trenger. Aminosyrer, mineraler, vitaminer, proteiner, karbohydrater etc. etc......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå