Gå til innhold

Smålig å ta med rullegardiner når man flytter ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte rullegardiner og persienner til leiligheten min for et par måneder siden til ca 1000-1500 kr. Nå skal jeg flytte, og disse er jo skrudd opp i vinduet og passer perfekt her, og jeg kan ikke bruke dem i neste leilighet, men kanskje i et senere hjem.

Er det mest normale å bare la dem henge til nestemann, eller er det superpinlig om jeg tar dem med meg og enten selger dem på finn eller bruker senere en gang? Og det er gjerne ikke så bra for vinduene om det kommer nye folk og henger opp greier og tar ned hele tiden. :vetikke:

Edit: leier leiligheten. Det er ikke snakk om kjøp/salg.

Endret av Snop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot det henge når vi flyttet sist.

Vi leide bare, men det ble 6 skruehull om vi tok de ned og det så vi ikke vitsen med da det sikkert ville blitt hengt opp av nestemann også. .

• Liker 1
Skrevet

Det som er skrudd fast skal man ikke røre, slik er reglene.

Anonymous poster hash: 8116e...ead

• Liker 4
Skrevet

Åh, søren. Okei :)

Skrevet

Du kan nok ikke ta med deg rullegardiner, persienner, gardinoppheng osv uten å ha avtalt dette med kjøper/leietaker på forhånd. Men du kan jo spørre ny kjøper/leietaker om det er greit å ta de med :) Kanskje de nye ikke ønsker å ha persienner, man vet aldri :) Spør du!

Gjest suphadupha
Skrevet

Det som er skrudd fast skal man ikke røre, slik er reglene.

Anonymous poster hash: 8116e...ead

Men det er jo TS som har kjøpt og hengt opp, altså hang det ikke rullgardiner der før.

Jeg ville tatt de med.

• Liker 10
Skrevet

Men det er jo TS som har kjøpt og hengt opp, altså hang det ikke rullgardiner der før.

Jeg ville tatt de med.

Det har ikke noe med hvem som har hengt det opp, men hva som fantes av fastmonterte persienner etc på visning.

Hvis det er noe av dette som ikke skal følge med ved salg skal det egentlig opplyses om i prospekt/salgspapirer: http://www.nef.no/xp/pub/topp/kjop_og_salg/481475

• Liker 5
Skrevet

Da vi overtok en leilighet, var det med persienner på alle vinduer, samt en rullgardin inne på det ene soverommet. Det andre soverommet bestilte vi til selv.

Vi fikk også med en del taklamper, samt et skap.

Synes det er smålig å ta med seg persienner og rullgardiner ja. Særlig hvis det ikke passer vinduene du bor ved nå - da er det bedre at de nye eierne har glede av det, enn at de ligger og støver hos deg "i tilfelle".

Vi fikk også en del kroker i veggene som de hadde brukt til bilder, mens noe hadde dem malt over.

Anonymous poster hash: 4b329...634
  • Liker 7
Skrevet

Stemmer som de over her sier - at alt som er naglefast, dvs skrudd, limt, eller spikret fast, skal følge med boligen, dersom ikke annet er avtalt på forhånd, eller definert i salgsoppgaven.

Det finnes klare regler for hva som skal være med, og ikke. Kan i grunnen skjønne hvorfor :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke forhøre deg med eier av leiligheten om å få tilbake litt av pengene du la ut til rullegardinene da? Jeg leier her jeg bor nå, og skrudde opp noen persienner istedenfor det som var. De persiennene skal jeg la henge igjen, akter ikke få problemer med utleier pga enda flere skruehull. Nå er det bare ca 400 kr det dreier seg om her da men. Jeg ville ha forhørt meg med eieren jeg.

Anonymous poster hash: 15242...97a
  • Liker 1
Skrevet

Det har ikke noe med hvem som har hengt det opp, men hva som fantes av fastmonterte persienner etc på visning.

Hvis det er noe av dette som ikke skal følge med ved salg skal det egentlig opplyses om i prospekt/salgspapirer: http://www.nef.no/xp/pub/topp/kjop_og_salg/481475

Det er snakk om leie og ikke salg, altså :)

• Liker 2
Skrevet

Du kjøpte de - du tar de med deg.

Enkelt :) alle taklamper som er dine skal du også ta med. Men ikke ting som var der fra før logisk nok.

Anonymous poster hash: a86ca...10f

• Liker 7
Skrevet

Enkelt :) alle taklamper som er dine skal du også ta med. Men ikke ting som var der fra før logisk nok.Anonymous poster hash: a86ca...10f

Dette er helt feil, spiller ingen rolle hvem som har kjøpt hva. Loven sier at det som er fastmontert skal følge boligen, men mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven eller avtalt på forhånd. Jeg ville ikke tatt det ned uansett. Skulle de tilfeldigvis passe i en bolig du kjøper om fem år så er det ikke sikkert du synes de er fine engang, og i mellomtida tar de bare opp plass.

• Liker 1
Skrevet

Enkelt :) alle taklamper som er dine skal du også ta med. Men ikke ting som var der fra før logisk nok.

Anonymous poster hash: a86ca...10f

Så hvis jeg kjøpte et oppussingsobjekt og byttet alle dører i boligen, så kunne jeg tatt med de og mener du? Det var jo jeg som satt de opp. Kjøkkenskapene og dusjkabinettet samtidig :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Dette er helt feil, spiller ingen rolle hvem som har kjøpt hva. Loven sier at det som er fastmontert skal følge boligen, men mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven eller avtalt på forhånd. Jeg ville ikke tatt det ned uansett. Skulle de tilfeldigvis passe i en bolig du kjøper om fem år så er det ikke sikkert du synes de er fine engang, og i mellomtida tar de bare opp plass.

Men gjelder denne loven ved utleie?

• Liker 3
Skrevet

Men gjelder denne loven ved utleie?

Dersom du absolutt vil ha de med deg er det ingen som kommer til å reagere om du gjør det. De merker det sikkert ikke at du har tatt de en gang. Ihvertfall visst de ikke har vært der enda.

Personlig syns jeg det er smålig, men det er nå en annen sak.

Anonymous poster hash: d3072...1cd

Skrevet

Kjøper kan kreve de,om du ikke har avtalt noe annet på forhånd. Jeg viste ikke om reglene da jeg flyttet,og det gjorde ikke kjøper heller. Så jeg fikk de til å betale for alle persienner og rullgardiner.

Er flau i dag av det

Anonymous poster hash: b6c03...18e
Gjest Funky Punk
Skrevet

ALT som festes må ikke stå igjen.

Jeg kan f.eks ta med meg våpenskapet mitt. Ja og bokhylla som er festet til veggen.

Blit jo bare idioti å måyte la dette stå igjen fordi det er påbudt å bolte våpenskap og en trygghet å feste bokhylla.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte rullegardiner og persienner til leiligheten min for et par måneder siden til ca 1000-1500 kr. Nå skal jeg flytte, og disse er jo skrudd opp i vinduet og passer perfekt her, og jeg kan ikke bruke dem i neste leilighet, men kanskje i et senere hjem.

Er det mest normale å bare la dem henge til nestemann, eller er det superpinlig om jeg tar dem med meg og enten selger dem på finn eller bruker senere en gang? Og det er gjerne ikke så bra for vinduene om det kommer nye folk og henger opp greier og tar ned hele tiden. :vetikke:

Hvis du selger leiligheten, er regelen sånn at alt som er skrudd fast skal henge igjen, leier du er det ditt, da tar du det med.

Anonymous poster hash: 77c92...b97

• Liker 1
Skrevet

Siden du flytter ut av en leilighet du leier kan du ta med alt du har tilført leiligheten.

Der er ikke smålig i det hele tatt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...