Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klare å leve med en narsissist?

Mitt forhold er mild sagt på dørken, jeg er samboer med en narsissist.

Vi har tre barn sammen og samlivsbrudd er ikke en løsning for meg.

Typiske trekk for narsissistiske personer er:

De overfører alle sine feil og mangler på andre, og fremstiller seg selv som feilfri.

De oppfatter seg selv som meget spesiell og enestående.

De manipulerer alle rundt seg.

De tyr ofte til vold

Lav frustrasjonsterskel

De buker ytre objekter til bekreftelse på egen tilkortkommenhet. Dette må ikke forveksles med å være stolt av et ytre objekt, som alle kan være. Som: se så fine klær mitt barn har, min mann har en meget godt betalt jobb, osv...

De har ikke utviklet en normal evne til å vise empati.

De tillærer seg en akseptabel atferd, som de spiller ut blant folk.

Oftest er det partner eller "det ytre objekt" som opplever den avvikende adferd, fordi omgivelsene kun ser skuespillet.

Dette lever jeg i, i min hverdag. Det er gode stunder og dårlige stunder. Men som sagt er ikke løsningen å forlate min samboer. Jeg ønsker bare å få noen råd på hvbordan man kan lære seg å leve med en narsissist.

Anonymous poster hash: 4a29b...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har levd lenge nok med ham til å få 3 barn, og først nå trenger du råd? Hva har du gjort så langt i forholdet? Det finnes vel ingen råd utover "deal with it". Så vidt jeg har forstått er terapi så å si ubrukelig på narsissister, for de bruker bare terapien som nok et "ytre objekt" e.l.

Lykke til i hvertfall.

• Liker 3
Skrevet

Du har levd lenge nok med ham til å få 3 barn, og først nå trenger du råd? Hva har du gjort så langt i forholdet? Det finnes vel ingen råd utover "deal with it". Så vidt jeg har forstått er terapi så å si ubrukelig på narsissister, for de bruker bare terapien som nok et "ytre objekt" e.l.

Lykke til i hvertfall.

Jeg bodde i utlandet, og jobbet litt med å få solgt huset før vi kunne flytte sammen. Vårt eldste barn var da 2 1/2 år, når det skjedde. De to andre kom sammen til verden...

Og det er ikke en ham...

• Liker 1
Skrevet

Er dette selvdiagnostikk? eller en reel diagnose hun har?

Skrevet

Du lister opp en haug med negative egenskaper, blant annet manglende empati. Istedet for å spørre om HVORDAN du skal leve med ham, så er vel det mer interessant å spørre; hva er det med DEG som gjør at du velger å leve med en slik mann? Det var ikke dette du spurte om-du vil fortsette å leve med denne mannen, så da er vel svaret som over, deal with it - du kan ikke "fikse" ham på noen måte.

Skrevet

Er dette selvdiagnostikk? eller en reel diagnose hun har?

Hun har brukt masse tid på å komme til denne diagnosen. Og den er ikke satt av oss. Hun er meget klar over det, og prøver til en begrenset insatst å gjøre noe med det.

Skrevet

Du lister opp en haug med negative egenskaper, blant annet manglende empati. Istedet for å spørre om HVORDAN du skal leve med ham, så er vel det mer interessant å spørre; hva er det med DEG som gjør at du velger å leve med en slik mann? Det var ikke dette du spurte om-du vil fortsette å leve med denne mannen, så da er vel svaret som over, deal with it - du kan ikke "fikse" ham på noen måte.

Men det er jo nettopp de dårlige egenskapene jeg trenger råd til å takle på en bedre måte. Ingen trenger vel råd om hvordan man lever sammen med en person med bare gode egenskaper.

Og gjøre henne "frisk" er heller ikke det jeg spurte om. Men råd til hvordan man kan takle slike personer på best mulig måte.

Skrevet

Du bør kanskje skrive hvorfor samlivsbrudd ikke er et alternativ?

Skrevet

Kanskje familieterapi kunne være noe for dere?

Skrevet

Narcissister blir ikke friske, og de er notorisk vanskelig å behandle over tid.

For barnas skyld burde du avslutte samlivet og kjempe veldig hardt for full omsorg. En narcissist skal ikke oppdra barn.

Skrevet

Akseptere situasjonen. Akseptere at hun er sånn og virkelig gå inn for det. De fleste situasjoner blir mye lettere så fort man fullt og helt aksepterer den. Men det krever vel litt arbeid fra din side:p

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil at barna dine skal vokse opp med et sånt menneske? Har du overhode tenk over hvilke konsekvenser dette vil ha for barna dine i det lange løp? Eller tenker du at du må holde sammen med ham pga barna? I tilfelle så synes jeg du har gjort en alvorlig feil vurdering på vegne av dine barn. De fortjener ikke å leve sånn.

Gjest Elseby13
Skrevet

Til ts:

Jeg forsto ikke helt hva som "feiler" din kone i hverdagen. Du har listet opp endel symptomer på narsissisme, men du sier lite om hvordan det utarter seg i hverdagslivet.

Hvordan er hun rundt barna? Hva tenker hun selv om dette?

Skrevet

Aner ikke hva jeg skal skrive.

Er litt redd jeg er narsissist selv. :(

Vær glad, ikke lag problemer ut av ingenting.

Er vel kanskje noe av det beste jeg kan si..

Tror det beste er at begge parter er klar over det og sammarbeider så godt dere kan. Ros hverandre mye osv

Anonymous poster hash: 0d60b...2d4

Skrevet

Du vet at en narsissist er nesten akkurat det samme som en psykopat eller sosiopat? Det kommer til å være veldig slitsomt for deg å skulle fortsette med dette.

Forresten så tror jeg ikke det er noe typisk kjennetegn for narsissister å være voldelige?

Aner ikke hva jeg skal skrive.

Er litt redd jeg er narsissist selv. :(

Vær glad, ikke lag problemer ut av ingenting.
Er vel kanskje noe av det beste jeg kan si..

Tror det beste er at begge parter er klar over det og sammarbeider så godt dere kan. Ros hverandre mye osv

Anonymous poster hash: 0d60b...2d4

Du er ikke narsissist, om du virkelig er redd for det så får du dra til legen å få en diagnose/behandling. Det er vanlig å kjenne seg igjen i symptomer og sitte å diagnostisere seg selv over hva man leser, men mange kan kjenne seg igjen i visse punkter for narsisissme siden alle er til en grad narsissister selv.

En narsissist vil heller ikke tenke slik, og ikke tro at en selv har psykiske problemer, og ikke dele ihvertfall. Det var det første som slo meg som ikke får meg til å tro at du er det ihvertfall.

Anonymous poster hash: 0c263...0d0
Skrevet

Sånn som du beskriver det, så tviler jeg på at det finnes en annen realistisk løsning en å forlate mannen din.

Hvis det stemmer at han har disse personlighetstrekkene, så kan han umulig være en god rollemodell for barna dine og han er åpenbart en sikkerhetsrisko for deg og barna dine.

Tror mange kvinner har gått i fella, der de tror de kan forandre en slik person...

Skrevet

Sånn som du beskriver det, så tviler jeg på at det finnes en annen realistisk løsning en å forlate mannen din.

Hvis det stemmer at han har disse personlighetstrekkene, så kan han umulig være en god rollemodell for barna dine og han er åpenbart en sikkerhetsrisko for deg og barna dine.

Tror mange kvinner har gått i fella, der de tror de kan forandre en slik person...

Hehe, mange menn også tydligvis, siden ts er en mann

Skrevet

TS er MANN. Narcissisten er DAMA hans.

Anonymous poster hash: cf663...e37

• Liker 1
Skrevet

Hehe, mange menn også tydligvis, siden ts er en mann

Oh! my bad, så fordommer kan man ha.. :blush:

Men det endrer jo egentlig ingen ting, bortsett fra dette med å få foreldrerett for barna er vanskligere for en mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...