Gå til innhold

Hvorfor mister godt trente damer timeglassfiguren sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir damer som trener mye seende maskuline ut i mage/midjeområdet? Og jeg snakker ikke bare om de bola testosteronbombene man ser i fitnesskonkuranser, men godt trente damer generelt.

De har tydelig mindre timeglassfigur enn damer med mindre muskler. Hvorfor? Det kan jo umulig være hoftenes bredde som krymper siden denne jo bestemmes av skjelletet, så det må vel nødvendigvis være midjen som blir bredere?

Mange av de har riktignok veldig bred overkropp/skuldre, noe som også bidrar til et mannlig utseende, men felles for alle er at de mister den innsvingte midjen. Kroppen går liksom bare rett ned, fra ribbeina og ned til hoftene.

Hva skyldes dette? Er det slik at visse styrkeøvelser øker muskelmassen i midjeområdet?

(Merk at jeg vet at jeg snakker om veldig godt trente damer, og at jeg ikke har noen illusjoner om at dette er et resultat av den type styrke folk flest driver med. Før noen anklager meg for å svartmale styrketrening... ;) )

Anonymous poster hash: 0e163...835
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mindre fettprosent.

Endret av MajorasMaske
  • Liker 2
Skrevet

Mindre fettprosent.

Dette forklarer jo ingenting.

Når jeg, som er langt fra topptrent, går ned i fettprosent, blir tvertimot midjen min mer markert. Hoftene krymper jo ikke, da de som kjent består av bein. Mens i midjen er det mer rom for å gå ned flere centimeter i omkrets. Med mindre man har fylt den ut med muskler, da (?).

• Liker 2
Skrevet

Når de bukmusklene blir bedre trent kan det hos noen gi en bredere midje sett foran fra. Får det selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kommer an på kroppsfasong og skjelett går jeg utifra.

Jeg har en tydelig forskjell mellom hofter og midje helt ned til benet. Dvs. at selv om jeg er slank vil det fortsatt være en tydeligvis forskjell. Hvis jeg legger på meg går det selvsagt noe til hofter og rumpe, men uansett hvor mye jeg slanker meg vil ikke hoftene komme ned på samme omkrets som midjen.

Det er mulig at noen kvinner har en tendens til å legge på seg fett på hoftene selv om de har naturlig smale hofter. Og at dersom fettprosenten går ned får de en rettere fasong. Enkelte Hollywoodkvinner som trener mye i 50årene får også en mer og mer gutteaktiv fasong. Henger også sammen med at østrogennivået går nedover.

Endret av Marie90
  • Liker 4
Skrevet

Dette forklarer jo ingenting.

Når jeg, som er langt fra topptrent, går ned i fettprosent, blir tvertimot midjen min mer markert. Hoftene krymper jo ikke, da de som kjent består av bein. Mens i midjen er det mer rom for å gå ned flere centimeter i omkrets. Med mindre man har fylt den ut med muskler, da (?).

Omkrets kan gå ned selv om den ser "rettere" ut sett foran fra. Google Oblique Abdominals og se for deg hvilke utseendemessige konsekvenser det vil få når disse blir sterkere.

Skrevet

Rumpa til fitnessdamer blir kanskje høy og hard, men midjen blir bred av muskler. Alt har sine fordeler og ulemper.

Anonymous poster hash: ab6dc...c1b
Skrevet

Fascinerende!

Hvordan unngår man at disse musklene bygges opp da?

Skrevet

Jeg blir bredere pga muskler, men det synes jeg egentlig er veldig fint. Klager ikke.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg blir bare en fastere versjon av timeglassfasongen når jeg trener mye styrke. Min kroppsbygning er lang og smal, men jeg har likevel markert smalere midje enn hofter.

Mulig jeg kunne blitt bredere rundt midjen dersom jeg gikk aktivt inn for å trene muskulaturen der, men innbiller meg at jeg ville sett grotesk ut da.

Skrevet

Jeg blir bredere pga muskler, men det synes jeg egentlig er veldig fint. Klager ikke.

Kan jeg spørre hvordan du trener?

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du trener?

Styrke med frivekter.

Markløft, benkpress, hip thrust med ekstra vekt, chins, knebøy, sideplanke med ekstra vekt og andre småøvelser alt etter hva jeg har lyst til og fokuserer på.

Skrevet

De har lav fettprosent og smale hofter(skjelett). Er ikke alle som får en slik figur selv om de trener. Det kommer helt an på beinbygning. Jeg har fortsatt timeglassfigur selv om jeg er trent, og jeg vil mest sannsynlig alltid ha det siden hoftekammen min er bred slik som dette.

Man bør unngå å trene de skrå magemusklene hvis man vil ha en smal midje, for de vil da vokse og gjøre midjen bredere.

Anonymous poster hash: a765e...a00

• Liker 1
Skrevet

Fascinerende! Hvordan unngår man at disse musklene bygges opp da? Anonymous poster hash: 0e163...835

Lar være å trene dem.

Anonymous poster hash: 01cb3...cad

Skrevet

Kroppsfasong og skjelett er forskjellig.

Jeg får aldri smalere hofter eller bredere midje. Er selvsagt glad for det, men er ulemper med min fasong også (får f.eks. årene aldri så smale som jeg vil ha dem).

• Liker 1
Skrevet

Timeglassfigur? Synd norske jenter og kvinner generelt ikke har timeglassfigur,jeg. Trent eller utrent, mange har fortsatt brede skuldre og små hofter, men dette blir enda tidligere på de som trener mye (da særlig styrketrening)

• Liker 3
Skrevet

Timeglassfigur? Synd norske jenter og kvinner generelt ikke har timeglassfigur,jeg. Trent eller utrent, mange har fortsatt brede skuldre og små hofter, men dette blir enda tidligere på de som trener mye (da særlig styrketrening)

Javel..? :klo: Ser massevis av kvinner/jenter med timeglassfigur jeg. Enda vanligere er det med "pærefasong", men motsatt fasong (altså brede skuldre og smale hofter) ser ikke ut til å være så utbredt.

• Liker 5
Skrevet

Det er faktiskt motsatt. De fleste norske kvinner har relativt store hofter og har ikke brede skuldre, i motsetning til mange syd-europeere, som kan ha brede skuldre, store bryster og veldig smale hofter.

Anonymous poster hash: 93db4...47c

• Liker 1
Skrevet

Det er faktiskt motsatt. De fleste norske kvinner har relativt store hofter og har ikke brede skuldre, i motsetning til mange syd-europeere, som kan ha brede skuldre, store bryster og veldig smale hofter.

Anonymous poster hash: 93db4...47c

Mens jeg synes at jeg stort sett ser lettere overvektige damer med store mager, men som pga kroppsform likevel har flotte pupper og lekre ben. Men ingen rumpe eller midje da, det kan jeg med min normaøvektige pæreform trøste meg med...!

Skrevet (endret)

De har lav fettprosent og smale hofter(skjelett). Er ikke alle som får en slik figur selv om de trener. Det kommer helt an på beinbygning. Jeg har fortsatt timeglassfigur selv om jeg er trent, og jeg vil mest sannsynlig alltid ha det siden hoftekammen min er bred slik som dette.

Irrellevant da obliques faktisk fester på hoftekammen.

M. transversus abdominis kan derimot gi smalere midje.

Edit: For de som gidder! Jeg håper imidlertid de fleste trener mage/rygg for helseeffekten og ikke utseende. Å la være å trene mage for at midjen skal holde seg slank er sikkert fint, men kom ikke til meg når dere får ryggproblemer.

Endret av zen
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...