AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Hei, Vi har et problem med eldste jenta vår. De siste ukene har vi nesten daglig funnet matrester i matboksen. Det er ikke slik at det er 1 brødskive av de 5 vi har skåret opp som ligger der. Det kan være 3 brødskiver som ligger igjen. Frukt har hun ikke hatt lyst på de siste ukene heller. I tillegg så er hun litt plaget med blodsukkeret, så når hun spiser lite går det ut over energien og dermed også humøret. Så de siste ukene har vi hatt en del støy i huset enkelte dager. Hvordan få henne til å spise mer? Brød ligger jo alltid igjen, og frukt er liksom ikke nok til å holde henne mett. Hun er heller ikke overbegeistret for kokt egg. Tanken har slått meg at hun kan få det, men hun liker ikke kokt eggeplomme så da blir det også liggende igjen. Så hvis noen har noen super-triks for å få mat i en matlei jente så vær så snill, DEL!! På forhånd takk Anonymous poster hash: c698e...494
Topplue Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Spiser hun ikke fordi brødskivene ikke smaker godt, eller fordi hun ikke har tid på skolen? Spiser hun tregt?
Erica❤ Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Grove rundstykker? Pastasalat? Grove Pizzasnurrer? Kan noe sånt friste. Funker på dattera mi på 13. Hun var så lei av brødskiver att hun bare spist ett eple på skolen. Hun trener flere timer vær dag men da hun spiste så lite orket hun ikke noe. Må lager vi mat sammen hvær dag:) 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Sånn var jeg som barn og, mamma prøvde alt. Fikk nystekte rundtstykker med smeltet ost, som var min favoritt, men jeg kastet det bare. Følte meg ikke komfertabel med å spise foran andre, og når jeg gikk for å spise alene et sted så fulgte alltid folk etter. Noen ganger spiste jeg på toalettet,men ble litt merklig det og. Så jeg har ingen tips desverre,men plutselig går det over da, heldigvis. Anonymous poster hash: c22ac...a27
Orchideae Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Ta henne med deg i butikken og la henne velge ut noen påleggsslag selv. 2
Helen Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Hvis hun spiser greit ellers i løpet av dagen, er ikke 2 brødskiver så lite på skolen. Siden hun ikke liker egg så skjønner jeg ikke hvorfor hun har det på nista si, det finnes masse annet pålegg som hun sikkert liker. La henne velge pålegg selv. Alle barn har perioder de spiser mindre, uten at det er noen fare for det 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Mulig jeg er teit her, men hvor lang er skoledagen til jenta di? For jeg synes at å smøre 5 brødskiver er noe drøyt i løpet av en skoledag for en 8-åring:P Men det er kanskje SFO eller noe i bildet? Har aldri hatt med mer enn 2 brødskvier på vanlig skoledag selv. Anonymous poster hash: 2b677...999 2
minister-mio Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Er matpakka ment for flere enn ett måltider? Hvis hun er på skolen f. eks 5 timer holder det jo med ett måltid, og 2 brødskiver er vel ett måltid?
Eliza Doalot Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 5 skiver!!!?? Det var min tanke også. Det er like mye som voksne meg spiser til frokost, lunsj og kveldsmat - tilsammen!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 oi! Syns fem skiver var veldig i overkant. Husker jeg spiste en halv skive på barneskolen . Pappa måtte skjære en halv skive av brødet om gangen (skjærte inn et søkk på langs i brødet) ellers ble resten kasta. Anonymous poster hash: e5cc1...9ae
skruf Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 5 skiver høres ikke mye ut hvis barnet går på Sfo. Da mine gikk på Sfo smurte jeg alltid skiver som skulle holde til spisepausen på skolen, og til Sfo. Ts; Du kan prøve å variere med noe annet enn grovbrød. Rundstykker, horn (bak opp mange og frys ned), grove polarbrød…. Det er ikke sikkert det er type mat som er årsaken heller. Ofte har barna dårlig tid når de skal spise, for de er ivrige etter å komme seg ut for å leke. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Er det så nøye, da? Da jeg gikk på vgs spiste jeg ingenting før middag hjemme kl 16. Gikk helt fint. Anonymous poster hash: 4ba0e...c73
Lou Salome Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 At hun ikke spiser opp fem skiver, er ikke et problem. To brødskiver er da mer vanlig? Har hun lange dager, får dere sende med tre eller fire, og bare godta at en ligger igjen. Jeg, som voksen, spiser sjelden mer enn to skiver til lunsj.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #15 Skrevet 8. november 2013 Til nødløsning får du vel prøve søtere pålegg eller lysere brød... Det er foreløpig det eneste jeg greier å spise når det kommer til brødmat, og jeg er 19. Foreldrene mine tok aldri mine kresne matveisproblemer seriøst på barneskolen, så når jeg var 9 år endte jeg opp med ekstreme magesmerter som følge av at jeg verken spiste frokost, lunsj eller kvelds siden alt var brødmat, selv om jeg gjorde alle normale aktiviteter for et barn. Jeg kunne så inderlig ønske at jeg bare kunne fått litt mer smakfull mat, ivertfall litt forståelse eller hjelp... Foreldrene mine nektet å gi etter på den fronten, så jeg gikk ca 2-3 år der jeg snek maten bort, og nå har jeg et svært problematisk forhold til brødmat Poenget mitt er altså å ta det seriøst, og snakk med datteren din om hva som kan hjelpe! Anonymous poster hash: 9990d...14f
Løvefrøken Skrevet 8. november 2013 #16 Skrevet 8. november 2013 Jeg spiste sjelden mer enn to skiver i løpet av skoledagen, ofte var det noe igjen av disse også, så jeg tenker ikke at datteren din spiser lite... Så lenge hun har mer mat tilgjengelig (i matpakka) så kan hun jo spise om hun skulle bli mer sulten
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 At hun ikke spiser opp fem skiver, er ikke et problem. To brødskiver er da mer vanlig? Har hun lange dager, får dere sende med tre eller fire, og bare godta at en ligger igjen. Jeg, som voksen, spiser sjelden mer enn to skiver til lunsj. Og et barn på 8 år har et langt høyere energibehov enn en voksen! Et barn på 8 år, med en vekt på 25 kg, vil ha et daglig energibehov på 1800 -1900 kcal pr dag. Høyere vekt, høyere energibehov. http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/energi-og-neringsstoff/neringsstoffanbefalinger/Documents/referanseverdier-energiinntak-barn.pdf Anonymous poster hash: 1be43...6d9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 5 skiver er mye mat! Synes ikke det høres urovekkende ut når hun spiser to av dem. Men jeg er kanskje ikke den riktige til å svare da jeg aldri spiser mer enn 1 skive og ett eple fra frokost og frem til middag i 16-tiden. Anonymous poster hash: 3ed82...fd0
Marsipan Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 Mine skolebarn har med seg to skiver i tillegg til frukt og/eller grønnsaker, og spiser som regel nesten alt i matpakka, men den er sjelden helt tom. Dette bekymrer meg ikke i det hele tatt! Hvis det er sånn at disse fem skivene er laget for to måltider, så lag heller to matpakker. Kan du tenke deg selv, å ta opp igjen en halvspist matpakke og fortsette på den? Er nok mer fristende å ha en ny matpakke til hvert måltid.
Gjest Naria Skrevet 8. november 2013 #20 Skrevet 8. november 2013 Synes to brødskiver høres ut som en normal lunsj jeg. Da jeg var barn spiste jeg ofte mindre enn det. Har aldri vært noe glad i brødmat og det er lite som er mer stusslig enn brødskiver som har ligget ferdig påsmurt i en sekk halve dagen. Enda verre er det med de som smører maten kvelden før..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå