Kreps1 Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Hei! Jeg har nå blitt invitert til "italiensk aften" hos en venninne. Jeg blir fort litt ukomfortabel i sosiale situasjoner og liker meg best alene, i tillegg er jeg lite glad i rødvin og spesielle oster. Hun spurte tidligere i dag om jeg hadde noen spesielle planer for helgen, og sa at jeg ikke hadde det. På kvelden kom da en invitasjon til denne kvelden, og jeg lurer hvordan jeg kan takke pent nei til denne. Jeg føler folk ser ned på meg om jeg sier at jeg helst vil være litt alene og at de tar det personlig, men må samtidig ha med en begrunnelse syns jeg. Litt hjelp settes stor pris på!
Juvel Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Er dere gode venninner? Kan du ikke bare si det som det er? Det hadde jeg satt pris på om jeg var vertinnen. Ikke alle trives i sosiale lag, og det er noe man bør ha forståelse for. 1
Fuglen Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Hmm.. hva med å bare si at du ikke føler for å være så veldig sosial i kveld? Jeg har brukt den "unnskyldningen" selv før, og det har ikke vært noe problem.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Synes du skal gå! Jeg er litt som deg, og trives best hjemme særlig på fredager. Men når jeg går (litt motvillig) på en fest eller i et selskap har jeg det alltid fint og er glad for at jeg gikk etterpå. Vi introverte trenger å utfordre oss selv! Gå og se at du sikkert kommer til å ha det fint! Anonymous poster hash: cd5c8...1f3 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Siden dere faktisk er venninner så forstår jeg ikke at det er vanskelig å forklare dette for henne. Forklar at du gjerne ønsker noe annet å drikke enn vin (foreslå at du kan ta med selv), og spør om det er noen av de andre som skal komme som har felles interesser som deg. Kanskje du da kan prøve å komme i kontakt med disse? Om du takker nei til alle innbydelser du får ender du snart opp med å aldri få noen. Selv om man er introvert så kan det være hyggelig med en venn eller to, men man må også ta initiativ til å pleie relasjonen man har.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Hva med å heller bare gå? Du har godt av det. Anonymous poster hash: 83a07...a19
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Hei! Jeg har nå blitt invitert til "italiensk aften" hos en venninne. Jeg blir fort litt ukomfortabel i sosiale situasjoner og liker meg best alene, i tillegg er jeg lite glad i rødvin og spesielle oster. Hun spurte tidligere i dag om jeg hadde noen spesielle planer for helgen, og sa at jeg ikke hadde det. På kvelden kom da en invitasjon til denne kvelden, og jeg lurer hvordan jeg kan takke pent nei til denne. Jeg føler folk ser ned på meg om jeg sier at jeg helst vil være litt alene og at de tar det personlig, men må samtidig ha med en begrunnelse syns jeg. Litt hjelp settes stor pris på! Du trenger ingen unnskyldning, bare takk pent nei. Jeg får heller ingenting ut av sånne sammenkomster. Før pleide jeg finne på unnskyldninger om at jeg ikke kunne osv, men da hendte det at folk utsatte ting bare for å få meg med. Så nå takker jeg bare høflig nei. Ingen grunn til at man skal behøve å "utfordre seg selv" som en skriver bare fordi en er lite sosial. Det er ingenting galt med å være introvert. Anonymous poster hash: 88c1a...461
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Si "Tusen takk for invitasjonen, men jeg vil helst slappe av hjemme i kveld. :)" Tror ikke noen hadde tatt det negativt, ivertfall ikke jeg. Anonymous poster hash: c5904...be3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Jeg liker meg heller ikke i sosiale settinger. Jeg er så pinglette der at jeg hadde nok skyldt på at jeg hadde blitt syk. Omgangsyken er grei unnskyldning, for da blir du fort frisk igjen sånn at det ikke er rart at du er tilbake på jobb på mandag. Men så det jo dårlig gjort og late som man kommer og så ringe og si at man blir syk. Vertinnen kan bli veldig skuffet siden hun har plannlagt og lagt til rette for at det skal komme så så mange.. Men min sterke sosiale angst hadde nok gjort at jeg hadde ringt og sagt at jeg var blitt syk i denne situasjonen, siden hun vet at du ikke ahr noen andre planer. Bare husk å takk for invitasjoen =) Anonymous poster hash: dcaf8...1a5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Gjør hva du vil, men regn med å mist vennene dine hvis du ikke gidder å utfordre grensene dine mht sosiale situasjoner. Anonymous poster hash: 0fff8...554 1
Pearl2.0 Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon, og alle har behov for å slappe av hjemme i blant Men det er ei i min venninnegjeng som stadig kommer med slike unnskyldninger, og når det er samme regla for tiende gang på rad så blir man litt lei. Jeg sier ikke at du alltid takker nei altså, for det vet jeg jo ikke Men pass på å ikke bli for asosial, det kan ende med at invitasjonene blir færre og færre og det kan skape dårlig stemning i gruppa. Dette er noe du må overveie selv
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Kan du ikke ta med deg italiensk hvitvin og noe småkjeks med philadelphia eller noe sånt da? Det kan jo bli en koselig kveld? Eller er det noe med henne som gjør at du vegrer deg? Anonymous poster hash: bd46a...c43
Lila Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Pass på at du ikke alltid takker nei, da vil invitasjonene minke og vennene forsvinne. Hva med å prøve å gjøre det beste ut av det? Du trenger ikke å drikke rødvin, og hvis du ikke trives kan du heller gå hjem tidligere. Venninnen din setter nok stor pris på at du kommer, og kanskje du til og med har det litt kjekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå