Gå til innhold

Noen som ikke har ordentlige juletradisjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en som skule feire jul med sin nye samboer.

De skulle begynne å lage sine egne tradisjoner.

De begge to var ikke vant til den store julefeiringen. Det var litt rart for meg å høre siden jeg har STOR jul,som jeg er oppvokst med.

Å ja, vi begynte tidlig å bake, lage ruller, bestmor kom med lefse og sylte.Mor laget de syv slagene og mere til.

Vi barna ventet på julen,og den var ikke langt unna når vi var i byen å så på luciatoget. Da var det alltid noe godt å få da vi kom hjem. Det duftet jul. Så var det så spennende å se alle julevarene i butikkene.

Advendtstiden var kosetid med litt" julegodter"

Mor skrev lange handlelister med alt om skulle kjøpes inn til jul. Julen var på plass dagen før lillejulaften. Lillejulaften var vi å leverte presanger,for såå gå hjem og kose oss med god mat. Hele julen var planlagt med mat, besøk. Huset var festpyntet og bordene dekket med juleduker.

Så sitter altså denne personen og forteller at foreldrene var ikke spes. inrt i mat. De kunne godt få en brødskive til middag i hverdagen. Skulle mor lage skikelig middag som han kalte det, så ble det fiskepinner uten poteter.

Julen ble det ikke bakt. Juletreet kunne godt komme opp sent på dagen på julaften pga de ikke hadde somlet seg til å skaffe et tre. De somlet like mye å få det ut, sa han. Moren kunne skaffe en papirduk til juaften,men han var ikke vant til at de gikk i butikker og kjøpte blomster og julestæsj som han i senere år har sett folk gjør. Ikke ble det bakt. Det var julemiddagen,og pakker. Ikke pyntet de seg. Ikke hadde de dårlig råd, så det var ikke det det sto på. Ikke brydde de seg om å ta imot besøk heller,men han husket de var på besøk til andre slekninger i juledagene. Han glemmer aldri synet av julepyntet hus,og luktene som var der. Hjemme hos de har han aldri sett en julegarin eks. på kjøkken.

Er ikke dette uvanlig? Eller er det mange som er oppvokst uten jultradisjoner.

Disse personene vil ha skikkelig jul som de sier. Det skal være jul over hele huset.

Anonymous poster hash: 7e0aa...db7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns også at det er rart, men samboer er ikke vant til noen spesielle juletradisjoner. Kanskje ikke så ekstremt, men de gjorde ikke noe spesielt utenom å spise julemat også fikk barna åpne pakker.

Er knapt nok det er jul hos den familien, men det var knapt nok at de var vant til å spise middag sammen og frokost hadde samboer aldri spist sammen med familien sin.

Syns det er underlig at alle bare sitter hver for seg og spiser.

Han var heller ikke vant til å bake julekaker eller pynte juletre.

Så han forstår ikke poenget når jeg prater om de juletradisjonene jeg har. Med kos, og at vi samlet oss som familie.

Han ser på det som bare styr, og det forstår jeg godt når det bare er "uff, er ikke jula ferdig snart" fra hans familie.

Han syns også at det er rart med all den julepynten, og at vi gjør ting sammen.

Så her tror jeg ikke at han kommer til å bli noe glad i jul. Lager til jul for min egen del her, også får han delta på det han vil.

Anonymous poster hash: d1bdc...994

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Både jeg og samboer er skilsmissebarn, og har derfor ikke særlig med juletradisjoner pga mye kjøring hit og dit i jula. Men når vi får barn vil vi skape gode tradisjoner for dem :)

Gjest forvirret jente
Skrevet

jeg forstår hva du mener, jeg selv kommer fra en veldig julete familie hvor jeg og pappa enda lager pepperkakehus sammen (jeg har fylt 21 år), men det er noe jeg å han har gjort siden jeg var liten, juletreet blir pynta og klart til hovmesteren begynner på nrk, og da er det ned i sofan med gløgg og pizzahorn (hver eneste lillejulaften). og julafta står vi tidlig opp, fyrer i peisen (uansett hvor varmt det er ute) julesokken er fylt, siste luke i kalenederen åpnes, og disney er på tv..

og til askepott er grøten klar og mandelen deles ut..

men i fjor, da var jeg å feiret julafta med besteforeldrene til eksen min, å gud bedre, det føltes jo bare som en vanlig søndagsmiddag.. hos mor har vi både ribbe og pinnekjøt, mat til 100 mann sikkert.. mens her, var det vell akkurat nok til to pinner hver, litt brus å drikke, og juletreet, det var ikke større enn det lille plasttreet som jeg hadde på jenterommet mitt hos ho mor.. og når klokka va 12, va kvelden ferdig, til tross for at jeg var yngste mann på 20.

Skrevet (endret)

Ja, nei. Juletradisjoner er jeg dårlig på.

Leste nettopp i forumet her om folk som putter ting i sokker og gir hverandre? Wtf? Sokker?

Edit: Jah, det står jo faktisk i innlegget rett over her, også.

Julesokk.

Jeg så det i en annen tråd.

Strømpe stod det der.

Julestrømpe...

:klo:

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet

Anonymous poster hash: 7e0aa...db7

Hjemme hos de har han aldri sett en julegarin eks. på kjøkken.

Julegarin?

:unsure:

Ellers hadde jeg lyst på kalender da jeg var liten. Med kalendergaver. Men det var ikke noe vi hadde.

Damen min elsker jul. Hun lager lange lister og sender meg ut for å kjøpe alt mulig og inviterer alle mulige folk som kan tenkes å komme på gløgg og vennemiddag.

Jul er ekstremt dyrt.

Men nå som vi bor sammen liker jeg å pynte med litt stæsj. Bare at hun syns kanskje jeg har dårlig smak på akkurat julepynte-fronten. Så da peker hun på min spesielle pynt når vennene er på besøk og himler med øynene.. Hi hi.

• 3 uker senere...
Gjest forvirret jente
Skrevet

Ja, nei. Juletradisjoner er jeg dårlig på.

Leste nettopp i forumet her om folk som putter ting i sokker og gir hverandre? Wtf? Sokker?

Edit: Jah, det står jo faktisk i innlegget rett over her, også.

Julesokk.

Jeg så det i en annen tråd.

Strømpe stod det der.

Julestrømpe...

:klo:

Du har hørt om dialekt sant? Er ikke alle som sier strømper ;)

Skrevet

jeg forstår hva du mener, jeg selv kommer fra en veldig julete familie hvor jeg og pappa enda lager pepperkakehus sammen (jeg har fylt 21 år), men det er noe jeg å han har gjort siden jeg var liten, juletreet blir pynta og klart til hovmesteren begynner på nrk, og da er det ned i sofan med gløgg og pizzahorn (hver eneste lillejulaften). og julafta står vi tidlig opp, fyrer i peisen (uansett hvor varmt det er ute) julesokken er fylt, siste luke i kalenederen åpnes, og disney er på tv..

og til askepott er grøten klar og mandelen deles ut..

men i fjor, da var jeg å feiret julafta med besteforeldrene til eksen min, å gud bedre, det føltes jo bare som en vanlig søndagsmiddag.. hos mor har vi både ribbe og pinnekjøt, mat til 100 mann sikkert.. mens her, var det vell akkurat nok til to pinner hver, litt brus å drikke, og juletreet, det var ikke større enn det lille plasttreet som jeg hadde på jenterommet mitt hos ho mor.. og når klokka va 12, va kvelden ferdig, til tross for at jeg var yngste mann på 20.

Må det virkelig være overflod av mat for at det skal være skikkelig jul da? Ikke alle har råd til å kjøpe inn mat og drikke for tusenvis av kroner bare fordi det er jul, og som regel blir mye av maten til overs kastet også. Aldri skjønt vitsen med disse hysteriske folka som renner ned butikken, oppkavet, stresset, sur og sint og omtrent slåss om maten i hyllene. Jula har blitt galskap, ikke kos. Hadde aldri overflod av noe som helst hjemme hos oss i julene, men vi koste oss og hadde det hyggelig for det.

Anonymous poster hash: 24815...1d7

• Liker 5
Skrevet

Ikke alle har økonomi eller tid til å lage så omfattende juletradisjoner.

Jeg er ikke vant med særlig tradisjoner hjemmefra, fordi jeg vokste opp med rusmisbrukende foreldre.

Ikke er de spesielt "julete" av seg heller nå som de er rusfrie og "vanlige voksne". Blir litt småting som mandel i grøten og så videre.

Jeg er langt mer "julete" av meg, men det koster faktisk flerfoldige tusen, og da mener jeg mange tusen kroner å skulle pynte overalt og lage stor stas ut av allting.

Jeg baker, og kommer til å lage tradisjoner med barn - men jeg kommer ikke til å hverken økonomi eller tid til å lage et enormt styr.

Man har da en fulltidsjobb ;)

For meg er det viktigere med julekonsert enn røde gardiner.

Anonymous poster hash: a291f...648
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd begge deler, på en måte. Frem til min far døde hadde vi en drøss juletradisjoner, etterpå ble de alle sammen gradvis borte. Savner alle de faste tingene vi gjorde på faste dager osv, og er nok litt bitter for det.

Anonymous poster hash: 53ef9...bb5

Gjest forvirret jente
Skrevet

Må det virkelig være overflod av mat for at det skal være skikkelig jul da? Ikke alle har råd til å kjøpe inn mat og drikke for tusenvis av kroner bare fordi det er jul, og som regel blir mye av maten til overs kastet også. Aldri skjønt vitsen med disse hysteriske folka som renner ned butikken, oppkavet, stresset, sur og sint og omtrent slåss om maten i hyllene. Jula har blitt galskap, ikke kos. Hadde aldri overflod av noe som helst hjemme hos oss i julene, men vi koste oss og hadde det hyggelig for det.

Anonymous poster hash: 24815...1d7

Sier ikke at det må være overflod av mat osv. Bare forklarte hva som er tradisjon for meg og hvordan det var for meg å endre på den tradisjonen.

Forstår fullt og helt at jeg er meget heldig som har familie som kan dekke julebord med alt for mye mat, og bare sånn ftw; selv om vi lager mye mat ekke det mye som går i søpla nei.. det som blir laga på julaften er føde et oar dager etter :)

Skrevet

Jeg er vokst opp med mange juletradisjoner. Mange av dem vil jeg ha med meg videre. Nå har det seg slik at meg og min kommende mann skal feire vår første jul sammen i år =) Så da må ta noen av mine tradisjoner, og noen av hans tradisjoner, samt at vi skal finne noen nye ting som vi vil starte med. Jeg gleder meg masse, blir nok kjempe kjekt!

Skrevet

Du har hørt om dialekt sant? Er ikke alle som sier strømper ;)

Hva slags strømper er det vi snakker om her? Hvis jeg skulle gi bort en, altså.

Hvaslags sokker er mest vanlig å bruke? Hva må man ha oppi?

Jeg har skjønt at det må være minimum en klementin.

Skrevet

Jeg har opplevd begge deler, på en måte. Frem til min far døde hadde vi en drøss juletradisjoner, etterpå ble de alle sammen gradvis borte. Savner alle de faste tingene vi gjorde på faste dager osv, og er nok litt bitter for det.

Anonymous poster hash: 53ef9...bb5

Men, du kan jo gjøre dem selv?

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha vært borti noen som har så lite juletradisjoner som det du beskriver. Jeg er vokst opp med skikkelig julepyntet hus, grøt-besøk rundt lunsj, reise på kirkegården for å pynte graver, storveies middag, digert juletre og massevis av gaver. Ikke nødvendigvis så enormt dyre og flotte gaver, men gaver som passet til mottakeren, som var pent pakket inn. Ikke nødvendigvis syv slag, men alltid noe baking. Og alltid jul til litt ut i januar.

Men trass juletradisjoner, så nekter jeg å bli hysterisk fordi det er tomt for smør i butikkhyllene. Jula er til for kos og familiehygge, og det er virkelig ingen krise å endre litt på småting.

Anonymous poster hash: af841...47f
  • Liker 2
Skrevet

Hva slags strømper er det vi snakker om her? Hvis jeg skulle gi bort en, altså.

Hvaslags sokker er mest vanlig å bruke? Hva må man ha oppi?

Jeg har skjønt at det må være minimum en klementin.

Noen henger opp julestrømper/julesokker.

Sokkene kan kjøpes på butikker, da ser de som regel ut som en nissesokk. Du kan også bruke andre sokker. Ingen regler der.

Sokkene fylles opp med f.eks godteri, frukt osv.

Noen får dem på julaften, andre 1. juledag, kommer an på hvilken tradisjon man lager der selv.

Som regel er det bare barna som får sokker.

Så det er ikke en sokk du fyller opp for så å gi til naboen. Det en tradisjon enkelte familier har, mest for barna.

• Liker 1
Skrevet

Jul har aldri vært noe storslått i min familie. Jeg har aldri fått kalender, mor satte frem noen nisser lille-julaften og vi pyntet treet, det ble bakt noen sorter med kaker i tiden frem mot jul, så var det god julemiddag og juleselskap hos bestemor.

Nå har jeg og samboeren endelig flyttet for oss selv så da skal vi nok lage våre egne tradisjoner etterhvert. Men røde julegardiner kommer nok ikke opp her i huset.

Anonymous poster hash: a4bbc...846

• Liker 1
Skrevet

Til forvirret jente: det har ikke falt deg inn at besteforeldrene til eksen din kanskje ikke orker så mye styr pga alderen. Mine besteforeldre hadde også lite juletre de siste leveårene sine. Og å bære oppe til kl 12 om natten synes jeg er imponerende når det er snakk om eldre folk.

Når det gjelder julegardiner, kan jeg ikke forstå fuzzet.. Mamma maser om jeg ikke skal ha opp julegardiner; hvorfor i all verden skal man skifte ut gardiner på kjøkkenet i noen uker, det går da ann å pynte på andre måter...

Anonymous poster hash: be678...d3a

• Liker 2
Skrevet

Mannen min kom fra et hjem helt uten tradisjoner. Alkoholen var det viktigste i det hjemmet. I de snart seks årene vi har vært gift så har vi tatt endel av mine tradisjoner og endel han hadde lyst til å prøve og satt det sammen. Nå gleder han seg til jul og er med å baker etc.

Anonymous poster hash: fce70...039
  • Liker 2
Skrevet

Noen henger opp julestrømper/julesokker.

Sokkene kan kjøpes på butikker, da ser de som regel ut som en nissesokk. Du kan også bruke andre sokker. Ingen regler der.

Sokkene fylles opp med f.eks godteri, frukt osv.

Noen får dem på julaften, andre 1. juledag, kommer an på hvilken tradisjon man lager der selv.

Som regel er det bare barna som får sokker.

Så det er ikke en sokk du fyller opp for så å gi til naboen. Det en tradisjon enkelte familier har, mest for barna.

Tusen takk for fin info :)

Tror jeg skal prøve dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...