Gå til innhold

Begraves med smykke på!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor blir snart gravlagt og hun sa til meg at hennes siste ønske var å få beholde kors smykke på når hun blir begravet. Hun var kristen og jeg respekterer dette, det er jo det minste jeg kan gjøre. Problemet er min mors kjæreste. Han synes det er unaturlig og helt fjernt å bli begravd med smykker på og nå krangler vi fælt om dette :( han begynner fortelle at folk kan stjele smykker fra døde?! Dette bekymrer meg jo.. Er det noen som vet hvor naturlig det er å ha på smykker når man blir begravd?

Anonymous poster hash: b9987...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ha det man ønsker, og ingen kommer til å grave opp din mor for et smykke, ei heller rive det av henne. Han er en idiot, gjør som din mor ønsker. Kondolerer så mye, forøvrig..

Anonymous poster hash: 93ec1...c00
  • Liker 28
Skrevet

Han kan synes hva han vil. Følg din mors ønske og vis henne respekt en siste gang ved å sørge for at hun får beholde smykket på når hun skal begraves. Dette burde din mors kjæreste også tenke på, istedetfor å være en vanskelig person. Man setter sine egne meninger til siden når det gjelder forberedelser til begravelsen og særlig hvis den avdøde ønsket det selv. Det kalles å vise respekt for den avdøde... Noe han tydeligvis ikke har hørt om....

Kondolerer så mye og jeg håper ikke dette ødelegger for deg :hug:

• Liker 6
Skrevet

Dette var din mors kjæreste? Var han en god kjæreste for henne ellers, eller? For dette hørtes ikke mye forståelsesfullt, empatisk og respektabelt ut :S

Synes du skal kjempe denne kampen for din mors siste ønske. Det ønsket er viktigere enn hans mening.

Det gjelder jo hennes begravelse, ikke hans.

Anonymous poster hash: b7f5a...392
Skrevet

Du får gjøre det klart for ham at det blir etter din mors ønske. Hvis han ikke gir seg da så får du bare si at siden han bare var kjæreste så har han ingenting han skulle ha sagt overhode.

Anonymous poster hash: 6c29f...4c2
  • Liker 8
Skrevet

Du får fortelle han at gravrøveri ikke er spesielt vanlig i Norge. Så det går nok helt fint. Og jeg vil jo tro at dette smykket ikke er verdt hundretusner av kroner heller.

Kjemp for din mors siste ønske. Det er han som er urimelig her.

• Liker 4
Skrevet

Det er mer vanlig enn du tror. Folk begraves med gifteringer osv. Din mors samboer kan ikke si noe på dette. Du skal følge din mors ønske.

Kondolerer.

Så kan vi lure på hvilke konklusjon arkeologene langt frem i tid vil konkludere med

Anonymous poster hash: 29471...6db
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det kan påvirke han at mor begraves med smykket sitt på! Jeg er så sliten av at han tror han bestemmer over hele begravelsen :( mor var jo veldig glad i denne mannen, så jeg føler ikke jeg kan nekte han å komme heller.. Blir det dumt å spørre presten om det er vanlig at man begraves med smykker på? Hilsen ts.

Anonymous poster hash: 3a5a4...122

• Liker 1
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Følg din mors ønske. Det gjorde jeg og hun ble gravlagt med de gjenstander som hun ønsket å ha med seg. kondolerer!

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer.

Din mors ønske bør veie tyngst, særlig når det er såpass enkelt å oppfylle.

Henvis gjerne til denne linken: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nar-en-av-vare-nermeste-dor/Publikasjoner/nar-en-av-vare-nermeste-dor-bokmal.pdf

Øverst på side 6 kan man lese følgende:

Det er å anbefale at en i fellesskap søker å finne frem til løsninger som kan samle ulike interesser og relasjoner hos den dødes etterlatte. Dersom den døde har etterlatt seg en egen viljeserklæring eller har gitt muntlig uttrykk for hvordan gravferden skal foregå, bør en så langt som mulig søke å etterkomme dette.

• Liker 1
Skrevet

. Blir det dumt å spørre presten om det er vanlig at man begraves med smykker på? Hilsen ts.Anonymous poster hash: 3a5a4...122

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det kan påvirke han at mor begraves med smykket sitt på! Jeg er så sliten av at han tror han bestemmer over hele begravelsen :( mor var jo veldig glad i denne mannen, så jeg føler ikke jeg kan nekte han å komme heller.. Blir det dumt å spørre presten om det er vanlig at man begraves med smykker på? Hilsen ts.

Nei, det blir ikke for dumt. Det er bare til å nevne for presten at din mor vil begraves med smykket. Det hadde jeg gjort.

Og jeg synes faktisk kjæresten ikke har noe han skulle ha sagt, med mindre din mor og han var gift eller bodde sammen. Har du ikke søsken/mann/kone eller andre i familien som du kan stå sammen med i dette?

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Spør presten :) Og gjerne spør om presten kan berolige din mors kjæreste og fortelle han at det er normalt. :)

Anonymous poster hash: cd2ff...bcd
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor han er redd for gravrøveri, og synes han virker ganske urimelig. Det er klart at dette sliter ekstra på deg akkurat nå, og det fortjener ingen som har mistet en forelder.

Men - hvis du ikke gidder å krangle med ham, hva med et slags kompromiss? Korset trenger jo ikke å være synlig i begravelsen, det kan være under klærne, evt. skjules under et skjerf eller halstørkle. Du kan jo prøve å overbevise ham om at hvis ingen vet at det er der, er det ingen fare for gravrøveri heller?

Egentlig synes jeg du har all rett til å stå på ditt i denne situasjonen. Han bør respektere din mors siste ønske. Samtidig er jeg enig med deg at du ikke bør nekte ham å komme i begravelsen, nettopp fordi moren din sikkert ville ha ønsket at han var der.

Skrevet

Korset trenger jo ikke å være synlig i begravelsen, det kan være under klærne, evt. skjules under et skjerf eller halstørkle.

Det er vel ikke så vanlig med åpen kiste i Norge uansett? Har vært i endel begravelser, og alle har hatt lukket kiste.

Synes for øvrig at du bør kjempe på for din mors ønske. Å være redd for gravrøveri i Norge er vel rimelig søkt...

Anonymous poster hash: 82297...df7

• Liker 7
Skrevet

Be han om å respektere din mors ønske. Gravrøveri er det nok ikke stor fare for.

• Liker 1
Skrevet

Er han seriøst bekymret for at noen stjele smykket dersom dere begraver henne med det på er det noe galt med han.

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer.

Det er ekstremt vanlig å begraves eller kremeres med smykker, typisk religiøse symboler og gifteringer men også andre typer smykker som hadde affeksjonsverdi for den avdøde, og gravrøveri forekommer ikke i Norge i moderne tid. Kjæresten til moren din er på jordet.

Skrevet

Kondolerer!

Har jobbet i helsevesenet i mange år, og vært med på mange forberedelser av døde til begravelsen. Jeg tror 90% av de jeg var med å stelte hadde smykke, ring eller andre verdisaker på seg. Det er helt normalt å begrave dem med ting som har betydd mye! Om dette var et ønske moren din hadde synes jeg absolutt at hun skal få gravlegges med det smykket på!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk, alle sammen. Dette med gravrøveri har han skremt meg veldig med.. fryktelig unødvendig når han vet hvor viktig dette var for moren min. Men Etter mye tenking Har jeg nå bestemt meg for at korset hennes skal være på! Må bare være streng, for han har egentlig ingenting han skulle ha sagt. jeg er nærmeste familie og det er ikke han. Takk for alle kondolasjoner, klem fra ts.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...