Gå til innhold

Flytte fra stort hus til liten leilighet. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer seriøst å bytte ut det store huset mitt med en veldig liten leilighet, ca 20-30 kvm, men jeg aner ikke hvordan det vil bli. Vil det bli en stor overgang? Og hvordan skal jeg få til å sortere tingene mine, hvilke ting kan jeg ta med og hvilke ting må jeg bytte ut?

Noen som har noen praktiske erfaringer, råd og tips å komme med? Gjerne linker til små og ekte leiligheter, slike som det faktisk bor folk i og ikke er som utstillinger. Takknemlig for alle tips og råd.

Anonymous poster hash: 5b9bf...fa7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor denne overgangen fra stort til veldig lite? Er det ikke mulig med en mellomting??

Prøv å lag en liste over de tingene som er viktig for deg. Hva vil du ha med, og hva kan du klare deg uten? Har du eks en hobby som krever mye plass, eller er du glad i å invitere til store middagsselskap slik at spisestue og kjøkken bør være av en viss størrelse?

Hvis du bor i nærheten av Ikea vil jeg anbefale deg å ta turen dit for å kikke. De er eksperter på slikt!!

En leilighet på 20-30 kvm er veldig lite. Min gamle leilighet var en toroms på 32 kvm og det jeg trivdes godt, men det krevdes endel organisering og system.

Med f.eks. Bestå fra Ikea kan du lage god oppbevaring på stue:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/living_room/23137/

og med Pax kan du gjøre mye ut av soverommet/boden:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bedroom/19086/

Anonymous poster hash: 51621...455
Skrevet

Fra stort hus til leilighet på 20-30 kvadrat,¨så må du regne med å kvitte deg med det meste.

Du har ikke mye plass igjen,når du har fått plassert seng,vaskemaskin,tv osv. tenk over hvor mange kvadrat det er til sammen på de nødvendige tingene du trenger. Stuen min er over 30 kvadrat, skulle jeg plassert alt jeg trenger i en lilighet, så er det ikke plass igjen

Anonymous poster hash: 032d2...a4c
Skrevet

Hvorfor denne overgangen fra stort til veldig lite? Er det ikke mulig med en mellomting??

Prøv å lag en liste over de tingene som er viktig for deg. Hva vil du ha med, og hva kan du klare deg uten? Har du eks en hobby som krever mye plass, eller er du glad i å invitere til store middagsselskap slik at spisestue og kjøkken bør være av en viss størrelse?

Hvis du bor i nærheten av Ikea vil jeg anbefale deg å ta turen dit for å kikke. De er eksperter på slikt!!

En leilighet på 20-30 kvm er veldig lite. Min gamle leilighet var en toroms på 32 kvm og det jeg trivdes godt, men det krevdes endel organisering og system.

Med f.eks. Bestå fra Ikea kan du lage god oppbevaring på stue:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/living_room/23137/

og med Pax kan du gjøre mye ut av soverommet/boden:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bedroom/19086/

Anonymous poster hash: 51621...455

Eksen har flyttet ut og jeg har ikke tid til å ta meg av et stort hus, reiser mye i jobben. Foretrekker derfor å ha en enkel boligsituasjon. Middagsselskaper er ikke min greie, men takk for råd og tips.

Skrevet

Fra stort hus til leilighet på 20-30 kvadrat,¨så må du regne med å kvitte deg med det meste.

Du har ikke mye plass igjen,når du har fått plassert seng,vaskemaskin,tv osv. tenk over hvor mange kvadrat det er til sammen på de nødvendige tingene du trenger. Stuen min er over 30 kvadrat, skulle jeg plassert alt jeg trenger i en lilighet, så er det ikke plass igjen

Anonymous poster hash: 032d2...a4c

Jeg eier ikke tv, heldigvis vil jeg si, og jeg er så mye på reise at jeg ikke ser behovet for å eie så mye nå lenger. Jeg har altfor mye dill jeg egentlig ikke trenger. Livet er mer enn ting.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

ikke for å snoke ts, men hvorfor til noe SÅ lite? min er på rundt 50-60 kvm å jeg syns det er passe. har ikke plass til mye uansett hvor godt jeg organiserer ting.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

sorry ts så svaret ditt når jeg posta spm mitt :)

Skrevet

På 20kvm har man jo ikke eget soverom engang. Ville i hvert fall skaffet meg noe med ett soverom, så man slipper sovesofa..

• Liker 1
Skrevet

Så deilig! Selg det som er av verdi (men ikke personlig verdi). Send det andre på loppemarked eller på dynga. Ta vare på kun det som du har et forhold til og som har en verdi for deg. Kjøp heller nye møbler som passer den nye leiligheten. Start med det du aldri kunne tenke deg å kvitte deg med, så det du gjerne vil beholde, men ikke er avhengig av. Om du er i tvil, kast/selg/gi bort. Du kan jo også se om du kan sette bort noen esker eller større ting hos bekjente eller på lager om det blir for vanskelig.

Gjest Ølbriller
Skrevet

Jeg bor i en studentleilighet på 42 kvm. Der får jeg plass til:

en middels stor kommode, et oppheng til klær, 2 skostativ, et tynt skap til vaskesaker, en 3-seters sofa med chaisselong, et spisestuebord, en tv-benk, en liten bokhylle, en større bokhylle, et kjøkken med 2 m kjøkkenbenk + stort kjøleskap med fryser, et spisebord og 4 stoler, 2 mellomstore klesskap (ca. 120 cm i bredde hver), en stor pult med skrivestol (hjørnepult), en stor dobbeltseng + et bad på ca. 5 kvm.

Det holder i lange baner for 2 studenter i alle fall!

Vi oppbevarer ting f.eks. oppå skapene på soverommene og IKEA har en del smarte oppbevaringsløsninger som f.eks. et skap som kan settes under vasken.

Jeg tror det kommer veldig an på plantegningene til leiligheten også. Før bodde vi i en leilighet på 45 kvm, men hadde mye mindre plass, fordi utformingen var dårlig (veldig mye plass midt på stuegulvet, men der vil man jo ikke ha noe plassert)

Skrevet

ikke for å snoke ts, men hvorfor til noe SÅ lite? min er på rundt 50-60 kvm å jeg syns det er passe. har ikke plass til mye uansett hvor godt jeg organiserer ting.

Jeg vet ikke? Det virker spennende og gir meg en oppløftende følelse. Som sagt, jeg har behov for å kvitte meg med masse ting.

Skrevet

På 20kvm har man jo ikke eget soverom engang. Ville i hvert fall skaffet meg noe med ett soverom, så man slipper sovesofa..

Jeg skrev jo 20-30 kvm, skulle tro det åpner for flere muligheter?

Skrevet

Jeg bodde faktisk i en leilighet på ca 25-30m2 for ikke lenge siden. Flyttet fra enebolig til en liten leilighet med sovealkove, liten kjøkkenkrok og en stue som også fungerte som kontor. Med smarte løsninger er det ikek noe problem. Oppbevaring er ofte hovedproblemet, men ofte hører det jo med en bod eller to også. Ettersom jeg jobber hjemmefra og er mye hjemme oppgraderte jeg til 50-60 m2 etter et halvt år, men har ikke noe ønske om å skaffe meg en stor bolig igjen noen gang.

Skrevet

Jeg bor på 40 kvadratmeter, og vil anbefale Apartment Therapy som inspirasjon. Spesielt alle hjemmene som har deltatt i Small Cool 2013.

Anonymous poster hash: fefd0...44f
Skrevet

Jeg vet ikke? Det virker spennende og gir meg en oppløftende følelse. Som sagt, jeg har behov for å kvitte meg med masse ting.

Vel, det spørs om du vil legge noe penger i leiligheten? Om du er villig til å lage ny planløsning e.l. kan du få en ganske så stilig og praktisk leilighet på 30 kvadrat. (med soverom og slikt) men dersom du ønsker å beholde løsningen som er så vil du måtte prioritere hardt.

Mine tips:

-skap. Gjem uvanlige ting som: kjøkkenbenk, vask, oppvaskmaskin, vaskemaskin, klesskap, sko, jakker, arbeidsbord, spiseplass, tv, badekar, seng og bokhylle bak dører. Rene flater gjør at et rom ser større ut (og du slipper tørke støv hele tiden). OG du får brukt all høyden i rommet til oppbevaring.

-Små møbler. Trenger ikke være fra Ikea, mye kult design eller brukt der ute, men sofa, bord etc må være lite og nett og gjerne stablbart eller sammenleggbart (ekstra klappstoler til gjestene i skapet? Bord som kan foldes fra lite sofabord til digert festbord?)

-Gjem sengen i veggen om dagen og slå den ut i stua om natta. Eller legg den oppunder taket. Unn deg en skikkelig madrass i alle fall, en sovesofa er ikke noe god (eller praktisk) å sove på.

-små leiligheter med mye rot tar 3-4 ganger så lang tid å vaske som en stoooor leilighet. ALT må ha en plass når du ikke har mye plass å ta av.

Anonymous poster hash: dc0a9...bc5

• Liker 1
Skrevet

Vel, det spørs om du vil legge noe penger i leiligheten? Om du er villig til å lage ny planløsning e.l. kan du få en ganske så stilig og praktisk leilighet på 30 kvadrat. (med soverom og slikt) men dersom du ønsker å beholde løsningen som er så vil du måtte prioritere hardt.

Mine tips:

-skap. Gjem uvanlige ting som: kjøkkenbenk, vask, oppvaskmaskin, vaskemaskin, klesskap, sko, jakker, arbeidsbord, spiseplass, tv, badekar, seng og bokhylle bak dører. Rene flater gjør at et rom ser større ut (og du slipper tørke støv hele tiden). OG du får brukt all høyden i rommet til oppbevaring.

-Små møbler. Trenger ikke være fra Ikea, mye kult design eller brukt der ute, men sofa, bord etc må være lite og nett og gjerne stablbart eller sammenleggbart (ekstra klappstoler til gjestene i skapet? Bord som kan foldes fra lite sofabord til digert festbord?)

-Gjem sengen i veggen om dagen og slå den ut i stua om natta. Eller legg den oppunder taket. Unn deg en skikkelig madrass i alle fall, en sovesofa er ikke noe god (eller praktisk) å sove på.

-små leiligheter med mye rot tar 3-4 ganger så lang tid å vaske som en stoooor leilighet. ALT må ha en plass når du ikke har mye plass å ta av.

Anonymous poster hash: dc0a9...bc5

Jeg kan godt bygge om en upraktisk leilighet så lenge det er praktisk mulig og leiligheten befinner seg i riktig område. Jeg tenker en kombi løsning? men seng oppå skap er uaktuelt for meg.

Skrevet

Det gir veldig stor frihet å ha liten, lettstelt bolig.

Skjønner at du tenker i disse baner....

Jeg ville hatt minst mulig ting.

Feks hatt liten verktøykasse som var gjennomtenkt, vært kritisk til hvilken klær jeg beholdt, hatt det nødvendige på kjøkkenet.

Kun 2 ekstra sengesett etc.

Hvis jeg først hadde tatt det valget ville jeg slått meg hard ift stæsj og sentimentale verdier.

I tillegg ville jeg investert i gode praktiske løsninger. Gjerne med hjelp av en interiørarkitekt e.l

Skrevet

Lurte på om noen også har tips til bøker om temaet?

Skrevet

Jeg hadde en gang en bok som het noe sånt som "Bo bra på liten plass" som var veldig fin. Masse fine løsninger. Men det var stort sett av typen "utnytt plassen bak døra eller under trappa".

Skrevet

Jeg vurderer seriøst å bytte ut det store huset mitt med en veldig liten leilighet, ca 20-30 kvm, men jeg aner ikke hvordan det vil bli. Vil det bli en stor overgang? Og hvordan skal jeg få til å sortere tingene mine, hvilke ting kan jeg ta med og hvilke ting må jeg bytte ut?

Noen som har noen praktiske erfaringer, råd og tips å komme med? Gjerne linker til små og ekte leiligheter, slike som det faktisk bor folk i og ikke er som utstillinger. Takknemlig for alle tips og råd.

Hvorfor vil du flytte til en så liten leilighet da? Du får ikke plass til mer enn senga, en sofa og et bord. Resten må du selge, gi bort, kaste.

Anonymous poster hash: 0f0d5...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...