Gå til innhold

Frukt og grønnsaksdiett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har veldig lyst til å prøve å leve på en frukt og grønnsaksdiett i en eller to måneder og lurte på om det er noen "kostholdseksperter" som har noe å mene om dette?

Hovedsakelig vil jeg ligge på ca 1500 kalorier hver dag og da kan jeg spise ganske store mengder med grønnsaker og frukt uten mye fruktsukker. Tenkte hovedsakelig å spise rå mat for mest mulig næringstoffer. Samtidig vil jeg gjerne fokusere på å få i meg nok fett og proteiner så vil blande inn helmelk, nøtter, tunfisk og kylling (kylling vil bli stekt i ovn uten ekstra olje/smør). Er ikke kresen på frukt og grønnsaker så tenker at det er mye godt og sunt å velge mellom. Alt fra kokosnøtt til kålrot. Når det kommer til frukt så tenker jeg på vannmelon, mango, bær, appelsin, mandarin, kiwi og epler, mens druer, banan og annen frukt med fruktsukker skal jeg begrense litt. Utenom litt helmelk skal jeg bare drikke vann.

Elsker frukt og grønnsaker og syntes annen mat er så kjedelig å lage/kjøpe, så tror at dette kan funke. Vil også presisere at dette ikke skal være noe sultediett, men en diett der jeg kommer til å drikke vann og spise hele dagen.

Mitt mål er å gå ned 3kg ren fett på to måneder, noe jeg tror tar lang tid fordi jeg ikke er overvektig og dette er de tre siste kiloene før kroppen er på plass.

Spiser allerede sunt, men er så lei av at alt går så sakte nå!

Høres dette ut som en skadelig diett, og hvis ikke burde jeg ligge lavere enn 1500 siden det er de tre siste kiloene jeg vil bli kvitt?

Takk for svar:)

Anonymous poster hash: 687ac...924
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente selvfølgelig: annen frukt med MYE fruktsukker*

TS

Skrevet

Det høres ut som at du trenger mer fett.

Anonymous poster hash: e9916...f62
  • Liker 1
Skrevet

Okay, fordi kylling og tunfisk er hovedsakelig for ekstra proteiner siden grønnsaker og frukt inneholder litt lite av det. Og helmelk, sammen med råvarer som advokado, nøtter og oliven skal gi fett. Men hadde ikke noe planer om å spise/drikke mye av noe annet enn grønnsaker.

Er ikke 1-2dl helmelk, og en nevne nøtter nok fett på en dag? :) (Er så grønn på dette).

Og en boks tunfisk (elsker det) eller 100g ren kylling (+ det lille man får av grønnsaker og frukt) er det nok proteiner per dag?

TS

Skrevet

Jeg ville passet på frukstsukkeret og kanskje passet på å få i meg nok jern og proteiner. Ellers høres det OK ut.

Anonymous poster hash: 374ba...9f8
Skrevet

Så bra! Da vil jeg prøve ut dette, håper det fungerer:) Hva slags matvarer gir jern da? Er det rødt kjøtt?

TS

Skrevet

Hvordan skal du klare å få i deg 1500 kalorier pr dag om du nesten kun skal spise grønnsaker? :klo: Det har ingenting for seg å kutte ut fett og proteiner, tvert imot, er det noe de fleste bør spise mer av, er det jo nettopp dette! Og uten nok proteiner, klarer du ikke å bevare muskelmassen din.

Anonymous poster hash: 554d2...2ee
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke poenget. Det jeg ser er magetrøbbel, for lite fett og proteiner og en kræsj...

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skal du klare å få i deg 1500 kalorier pr dag om du nesten kun skal spise grønnsaker? :klo: Det har ingenting for seg å kutte ut fett og proteiner, tvert imot, er det noe de fleste bør spise mer av, er det jo nettopp dette! Og uten nok proteiner, klarer du ikke å bevare muskelmassen din.

Jeg ser virkelig ikke poenget. Det jeg ser er magetrøbbel, for lite fett og proteiner og en kræsj...

Okay, det vil jeg ikke, så det å leve bare på frukt og grønnsaker er altså en dårlig ide. Hvis jeg hovedsakelig lever på det, men øker inntaket av sunt fett og proteiner vil det gjøre dietten bedre da?

Tenke at det kunne være litt vanskelig å spise 1500 bare i grønnsaker og frukt, så tenkte å spe på med kylling, tunfisk, helmelk og nøtter, trodde det var gode nok fettkilder jeg.

Er så usikker på hvor store mengder man trenger hver dag, noen som kan gi meg en pekepinn?

Hva ville dere gjort for å forbedre min plan da? Greia er at jeg vil at de 3 siste kiloene skal gå litt raskere, derfor vil jeg gå på en diett siste innspurten, men dietten skal være sunn slik at jeg får optimale resultater. (Greit å ta med at jeg ikke kan trene før januar! Jeg kan bare gå en gang i blandt.)

Skrevet

Så bra! Da vil jeg prøve ut dette, håper det fungerer:) Hva slags matvarer gir jern da? Er det rødt kjøtt?

TS

Jeg er ingen ekspert på området, men søk deg litt opp på frukt.no og liknende sider så står næringsinnhild på hver grønnsak eller frukt der.

Både bønner, linser, spinat og grønnkål tror jeg er jernrike. Spinaten inneholder også oxalsyre som vanskeliggjør opptaket av jernet og de andre stoffene, så den skal helst inntas sammen med noe rikt på c-vitamin (det "hemmer" oxalsyren). Jeg drikker en del grønne smoothier, og da har jeg alltid i en del ananas dersom jeg bruker spinat. Det er både sunt og smaker godt :)

Skrevet

Jeg støtter brukeren som mener du kanskje er ute etter et "paleo-kosthold". Jeg ville heller kalt dette et før-industrielt kosthold som består av ren mat, altså mat laget av naturen og ikke av mennsker på fabrikker :)

Dersom du tilføyer magert kjøtt, egg og fisk til dietten din ser jeg ikke bort fra at ideen din er god nok for en permanent livvstil, istedet for bare en diett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter brukeren som mener du kanskje er ute etter et "paleo-kosthold". Jeg ville heller kalt dette et før-industrielt kosthold som består av ren mat, altså mat laget av naturen og ikke av mennsker på fabrikker :)

Dersom du tilføyer magert kjøtt, egg og fisk til dietten din ser jeg ikke bort fra at ideen din er god nok for en permanent livvstil, istedet for bare en diett.

Før-agrikulturelt, om man vil være presis med terminologien.

Magert kjøtt er forørvig mindre interessert enn fett kjøtt. Skal man leve som dette, nytter det ikke å være redd for fett. :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt innenfor en sunn livsstil, noe jeg allerede har. Det jeg vil ha er en rask vektnedgang for mine siste 3 kilo. Har selv lagt merke til at sunn mat i mindre mengder bare fører til uendelige mange måneder der kiloene aldri går av. Jeg har ikke sjangs til å ta av 0,5 kilo i uken, bare 200-500 g i måneden. Brukte nå tre måneder på 1,5 kg, fett med trening 5 ganger i uken og supert kosthold. Dette tror jeg er fordi jeg er "slank", og bare sliter med de siste kiloene før jeg er ferdig. Har så lyst til å nå målet mitt før jul:)

Derfor tenkte jeg at bare frukt og grønnsaker der jeg får i meg protein og fett hørtes ut som en god ide. Altså at jeg kutter alle karbohydrater, sukker, tilsatt sukker og alt mulig som kan forhindre en rask vektnedgang. Kan gjerne kutte ned på antall kalorier hver dag hvis det fører til en raskere vektnedgang.

Vet ikke helt hva paleo-kost er, men kan sjekke det ut etter at jeg har gått ned de tre siste kiloene. Er jo selvfølgelig ute etter en varig livsstil:)

TS

Skrevet

Fett er din venn ;-) Spis masse fett om du vil. Fete kjøttstykker og hauger med grønnsaker til. Feit fisk, kokosmelk og kokosfett. Dropp den raw greia, det er ikke sunnere å spise alt rått. Mange vekster er tunge for fordøyelsen før de varmebehandles. Koking og steking gir deg jo faktisk også mye større rom for variasjon.

Støtter forslaget om paleo. Kjør en 30 Day challenge, og du merker garantert resultater. Ikke tell noe, bare spis riktig og nok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området, men søk deg litt opp på frukt.no og liknende sider så står næringsinnhild på hver grønnsak eller frukt der.

Både bønner, linser, spinat og grønnkål tror jeg er jernrike. Spinaten inneholder også oxalsyre som vanskeliggjør opptaket av jernet og de andre stoffene, så den skal helst inntas sammen med noe rikt på c-vitamin (det "hemmer" oxalsyren). Jeg drikker en del grønne smoothier, og da har jeg alltid i en del ananas dersom jeg bruker spinat. Det er både sunt og smaker godt :)

Tusen takk for svar! Jeg trodde at man kunne få i seg alle vitaminer og næringstoffer hvis man spiste frukt og grønnsaker jeg, siden utvalget nesten er uendelig. Trodde det bare var proteiner man måtte få i seg ved siden av. Hva med de som er veganere og de som bare lever på det? Ser slike filmer om de (youtube) og de ser da helt fantastiske ut. De sverger nå bare til grønnsaker og frukt.

Skla prøve å tenke ut måter å få i meg mer fett og proteiner. Tunfisk og kylling er fint, egg også sikkert. Men da må jeg begynne å telle kalorier igjen :grine:

TS

Skrevet

Du får ikke fullverdige proteiner fra planter, du får heller ikke optimale omega 3-fettsyrer fra planter, eller nok B-vitaminer, eller nok fett... Om mennesket var ment å leve på plantekost, hadde vi hatt fordøyelsessystem som en gorilla. Det har vi åpenbart ikke.

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg trodde at man kunne få i seg alle vitaminer og næringstoffer hvis man spiste frukt og grønnsaker jeg, siden utvalget nesten er uendelig. Trodde det bare var proteiner man måtte få i seg ved siden av. Hva med de som er veganere og de som bare lever på det? Ser slike filmer om de (youtube) og de ser da helt fantastiske ut. De sverger nå bare til grønnsaker og frukt. Skla prøve å tenke ut måter å få i meg mer fett og proteiner. Tunfisk og kylling er fint, egg også sikkert. Men da må jeg begynne å telle kalorier igjen :grine: TS Anonymous poster hash: 687ac...924

Nesten alle vegetarianere jeg kjenner er lubben/overvektig. De spiser gjerne en bedre middag enn det jeg vet om, men det jeg ser er mye hvitt brød med hvitost og syltetøy etc.

Det spiller ingen rolle hva type mat du spiser/utelukker om du inntar med kalorier enn du klarer å forbrenne. Grønnsaker og frukt er vel og bra, men ikke som hovedkilde av kostholdet. Kjør heller på med høyere andel proteiner og fett og ha grønnsaker som sidedish.

Skrevet

Så hvis jeg følger planen jeg la ut her, vil jeg ikke gå ned i vekt da? Er desperat for å gå ned de siste kiloene raskt før jeg gir opp og går opp all vekten igjen haha. Må seriøst ha en rask løsning for disse 3 stygge kiloene som aldri vil forsvinne :)

Ser dette bra ut da:

- Alle former for frukt (med lavt fruktsukker) og grønnsaker til hvert måltid - gjennom hele dagen.

- Helmelk, tunfisk, kylling, egg, nøtter, advokado, oliven (klarer ikke å finne på flere ting) (det som må tilberedes med varme stekes i ovn) for proteiner og fett.

- Bare drikke vann.

Tør ikke å ta sånne 30 days greier fordi jeg nesten aldri får resultater av det og hvis jeg gjør det er det alltid minimalt:) Ser at flere nevner rødt kjøtt, men jeg har nesten aldri spist rødt kjøtt siden jeg ikke liker det. Bacon liker jeg da, men vil ikke spise det fordi det bare er fett, vann og salt.

Er så redd for å begynne på enda et evighetsprosjekt for vektnedgang der fettet sitter som støpt uansett hva jeg gjør:) 3 måneder på 1,5 kilo er for drøyt altså. Mister all motivasjon når man jobber så hardt for noe og aldri ser resultater. Nesten så jeg er misunnelig på overvektige som kan gå ned 5-10kg i måneden. Hadde bare vært så lett for alle :wow:

TS

Skrevet

Du får ikke fullverdige proteiner fra planter, du får heller ikke optimale omega 3-fettsyrer fra planter, eller nok B-vitaminer, eller nok fett... Om mennesket var ment å leve på plantekost, hadde vi hatt fordøyelsessystem som en gorilla. Det har vi åpenbart ikke.

Okay, dette viste jeg ikke..

Hva med å legge inn dagelig tran og fisk - laks og ørret er godt. Det er vel i tillegg gode fettkilder.

Protein og fett må jeg bare få av andre kilder. Er ikke blåbær god kilde til B-vitamin?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...