Nerdemamma Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Jeg har kastet meg uti slanke prosessen nå, fast bestemt. Men jeg er jo glad i mat Jeg har ikke problemer med sunne middager og slikt, men jeg er en snack junkie. Elsker chips og dip for eksempel. Så jeg trenger noen forslag til gode og forholdsvis raske snacks/mellom måltider som er sunne og lave kalloribomber. Har lett litt på nettet selv, men finner liksom ikke så mye. Folk snakker om mager vanilje kesam og cottage cheese, men hva gjør dere med den? Har insett at jeg må gi slipp på dippen min, det skal jeg overleve. Men vil gjerne lære meg noen ordentlig gode alternativer.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Vet ikke helt hvor stort måltid du tenkte det skulle være, men jeg spiser en del yoghurt som mellommåltid. Et beger yoplait dobbel0% har bare 42 kcal, og er akkurat nok til et mellommåltid for meg i alle fall. Anonymous poster hash: 21a46...a4c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Jeg pleier å spise grønnsaker med dip. Det høres kanskje traust og kjedelig ut, men dersom du lager en god dip så løfter du opplevelsen noen hakk. Jeg foretrekker heller å bruke lettrømme eller creme fraiche 18%, selv om det inneholder flere kalorier enn f.eks. kesam, fordi det blir så mye, mye bedre, uten å være usunt. Så blander jeg f.eks. ferske eller tørkede urter, krydre, noen dråper sitron, chili, hvitløk, sjalottløk eller det jeg måtte like oppi. Her om dagen smeltet jeg også litt cheddar oppi dippen. Det var utrolig godt. Nå for tiden har jeg dilla på å skjære et godt eple i tynne skiver, før jeg legger skivene på et fat og strør kanel over. Godt til en kopp te. Jeg holder meg konsekvent unna cottage cheese, søtningsstoffer og lignende. Som te for eksempel, som jeg før MÅTTE ha sukker eller suketter e.l. oppi, liker jeg nå uten noe, eventuelt en liten porsjon honning. Grønnsaker blir forresten ofte mye mer velsmakende om man bruker noe smakstilsetninger, som krydre, et par dråper god eddik+ evnt. litt olje, urter osv. på. Jeg pleier ofte å gratinere litt grønnsaker som snacks. Da bruker jeg gjerne flere ulike oster, noen er rimelig fete, men bruker man kvalitetsoster med litt smak, så trenger man gjerne mindre ost enn man ville brukt med f.eks. bare lettere gulost. Jeg driver også med lavkalori, derfor bruker jeg lettrømme eller lettere creme fraiche til hverdags, fremfor fetere alternativer, som flere foretrekker. (Føler jeg må presisere det for at det ikke skal komme en tulling å beskylde meg for fettangst.) Nå virker jeg sikkert som en snack-junkie, men ved å gjøre sunne ingredienser om til et lite måltid, så ser jeg ikke problemet med å spise snacks. Yoghurt spiser jeg også, da foretrekker jeg gresk yoghurt med bær/nøtter/honning/fruktbiter fremfor de små begrene med lett-yoghurt. Anonymous poster hash: e00b9...549
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Om du elsker chips og dipp, hva med gulrot og agurk stenger(eller hva du nå foretrekker av grønnsaker) og dyppe i tzatziki, guacamole, hummus etc? Popcorn kan man spise litt mengder av før det blir mange kalorier. Og hva med funlight-gele? Og sjokoladepudding fra Eldorado, den med minst kalorier i så langt jeg har funnet. Så kan du jo snacke på sukkererter, babygulrøtter, cherrytomater, usøtet tørket frukt, bær og yoghurt. Masse å velge i:) Anonymous poster hash: eae10...ddc
Silkepiken Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Kjapt og enkelt: -Vasker en gulrot og har på skinke/kylling/jalapeno-ost. Sånn smøreost i tube. -Kålrabi i skiver med pesto, mm:) -Ryvita snacks, små knekkebrødbiter med frø og havsalt. De kan gjerne dyppes i f.eks lett/ekstra-lettrømme. -Lett vanilje/naturellyoghurt med litt akasiehonning -Riskaker(okei, kanskje ikkje veldig sunt) med noe godt pålegg. Kaviar, ost, smør, hapå (veldig godt!) -Dobbel 0 yoghurter, synes de er veldig gode. Er godt å blande litt banan oppi. -Smoothier; frukt(gjerne frosset), yoghurt, banan og litt juice/saft(jeg bruker fun light), i en blender -Agurk, paprika og cherrytomater er godt og man er litt småsulten.
Gjest BettyBoop Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Jeg har kastet meg uti slanke prosessen nå, fast bestemt. Men jeg er jo glad i mat Jeg har ikke problemer med sunne middager og slikt, men jeg er en snack junkie. Elsker chips og dip for eksempel. Så jeg trenger noen forslag til gode og forholdsvis raske snacks/mellom måltider som er sunne og lave kalloribomber. Har lett litt på nettet selv, men finner liksom ikke så mye. Folk snakker om mager vanilje kesam og cottage cheese, men hva gjør dere med den? Har insett at jeg må gi slipp på dippen min, det skal jeg overleve. Men vil gjerne lære meg noen ordentlig gode alternativer.frokodtblanding med yoghurt frukt og honning, gulrøtter som du dipper istedet for chips...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 - Lett-kakao (44 kcal pr kopp) - Ekstra lett rømme med grønnsaker (100 g rømme inneholder 112 kcal) - Skjær opp kålrabi, blomkål, brokkoli, gulrøtter, cherry tomater, agurk. - Fun light gele (En hel skål inneholder rundt 60 kalorier, og det smaker helt likt som vanlig gelé) - Yoghurt dobbel 0 % (ca 50 kcal i et beger) - Smoothie - Skyr Anonymous poster hash: 19283...de5
Gjest s@nd Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Gulrøtter (eller andre grønnsaker) dyppet i en hjemmelaga (sunn) dipp, av lett rømme og noe krydder. Jeg bruker å dyppe grønnsaker i buljong-"suppe". Jeg koker vann og legger buljong i det. Det er nydelig..Er mye salt i buljong. Men man dypper de jo bare nedi, man drikker jo ikke opp en hel kopp.
super-s Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Lag eget potetgull av speltlomper! Smør på bittelitt olje og strø på valgfritt krydder på begge sidene av speltlompen, kutt den opp i små trekanter, og sett den i ovnen på 200 grader i noen minutter til den er gylden. Avkjøl den etterpå og spis! Veldig godt! Jeg pleier å bruke 4 stk. Gresk yoghurt naturell er god som dip.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå