AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Jeg trener vanligvis mellom 15 og 17 (altså, ikke to timer, men i det tidsrommet, sånn ca) og når jeg kommer hjem må jeg ha noe å spise, så jeg pleier å spise en boks med tunfisk i vann blandet med litt Synnøve Gresk Yoghurt og litt sitronpepper for smakens skyld. Er dette greit å spise sånn rett etter trening? Jeg spiser vanligvis rundt 19 med familien, så det blir liksom bare et lite mellommåltid. Anonymous poster hash: 28e93...43f
Wiggins Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Det første kvarteret etter trening er kroppens evne til å danne glykogenlager av inntatte karbohydrater dobbelt så stor som ellers. Karbohydrater som du inntar da vil altså i mindre grad omdannes til fett enn ellers. Tunfisk er omtrent bare proteiner, du burde få i deg litt karbohydrater også. Et par glass skumma melk er en grei restitusjonsdrikk for mosjonister.
thinkywinky Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Jeg har fått beskjed av min pt om å ta en proteinshake og enten 42gram rosiner (ei lita eske) eller 32 gram riskaker etter styrketreningsøkta mi...
Wiggins Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Jeg har fått beskjed av min pt om å ta en proteinshake og enten 42gram rosiner (ei lita eske) eller 32 gram riskaker etter styrketreningsøkta mi... Det beste er en restitusjonsdrikk fra Proteinfabrikken, Maxim, Powerbar eller annen produsent, som inneholder karbohydrater og proteiner i forholdet 4:1, samt salter for å erstatte det man har svetta ut. Hvis du ikke satser på høyt konkurransenivå går det utmerka med skumma melk.
Supraspinatus Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Det første kvarteret etter trening er kroppens evne til å danne glykogenlager av inntatte karbohydrater dobbelt så stor som ellers. Karbohydrater som du inntar da vil altså i mindre grad omdannes til fett enn ellers. Tunfisk er omtrent bare proteiner, du burde få i deg litt karbohydrater også. Et par glass skumma melk er en grei restitusjonsdrikk for mosjonister. Det beste er en restitusjonsdrikk fra Proteinfabrikken, Maxim, Powerbar eller annen produsent, som inneholder karbohydrater og proteiner i forholdet 4:1, samt salter for å erstatte det man har svetta ut. Hvis du ikke satser på høyt konkurransenivå går det utmerka med skumma melk. Forutsetningen må jo være at det er behov for å erstatte glykogen. Og det er det mange som grovt overvurderer. Sykler du i 75%+ i 2 timer så er det absolutt på sin plass å erstatte glykogen dersom du har en økt snart igjen. Om det er mer enn ett døgn til neste økt så vil nok kroppen erstatte det tapte glykogenet av seg selv forutsatt at en spiser nok. Å innta en masse karbohydrater rett etter trening har nesten ikke noe for seg med mindre man har et spesifikt behov for å erstatte nesten tomme muskelglykogenlagre kjapt. Jeg trener vanligvis mellom 15 og 17 (altså, ikke to timer, men i det tidsrommet, sånn ca) og når jeg kommer hjem må jeg ha noe å spise, så jeg pleier å spise en boks med tunfisk i vann blandet med litt Synnøve Gresk Yoghurt og litt sitronpepper for smakens skyld. Er dette greit å spise sånn rett etter trening? Jeg spiser vanligvis rundt 19 med familien, så det blir liksom bare et lite mellommåltid. Anonymous poster hash: 28e93...43f Jeg synes tunfisk+yoghurt høres ut som en utmerket kombinasjon. Det er ca 5-10g karbohydrat per 100g yoghurt. Når man spiser igjen senere vil kroppen fylle opp glykogenlagrene dersom det er behov for det. Hvis du ikke synes det funker kan du spise noe mer frukt eller tørket frukt som rosiner. Jeg ville holdt meg unna "restitusjonspulver" som i praksis er det samme som "weight gainers" (bare se på innholdet!) Man har ikke behov for det med mindre man prøver å gå opp i vekt, trener flere eller lange økter hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå