Gå til innhold

Noen som har tatt patent på ny oppfinnelse og fått denne ut i produksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med å lete frem info om hvordan man går frem om man har oppfunnet et nytt produkt? Jeg antar man må oppsøke et patentkontor i første omgang for å patentbeskytte oppfinnelsen, og antar man da bør ha laget en minimodell av oppfinnelsen. Deretter antakelig kontakte et selskap som kan være interessert i å produsere oppfinnelsen.

Jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer med dette, eller om man bare har kunnskap rundt dette temaet.

På forhånd takk!!

Anonymous poster hash: d9d42...39f
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg vill si kjempe bra at du tørr å prøve, gründere og entreprenører trengs sårt!!

Det du beskriver høres riktig ut. Det er ikke noe fasit på det, du må finne ut av alt selv. Du må også forvente at ting tar tid og ikke går som planlagt. Prototypen blir ikke som den skal, penge mangel, misforståelser og kontraktbrudd, alt er en del av pakken!

Du må også huske på at produktet alene ikke er nok. Finansiering, markedsføring og gjennomføringen kommer til å kreve mye du sannsynligvis ikke har tenkt på. Jeg anbefaler deg også å lage en forretningsmodell, for å få en oversikt. Business Canvas er en god en (http://www.businessmodelgeneration.com/canvas).

Et siste tips er ikke gjør dette alene, på noen måte. Du må ha noen med deg, på alle måter. Som en partner er alltid en selger godt å ha, og en arbeidshest som kan knuse tall og gjøre reaserch. Du trenger også en djevelens advokat, en med erfaring i bransjen og en haug av andre ting, disse kan du ha i styre ditt.

Det du fikk av meg nå er bare masse random små tips, å det er litt av greia. For vis du vill lage noe selv må du fjerne alle rammer! Du må hele tiden løse problemer og forebygge problemer du ikke engang vet eksisterer. Du er din egen leder på godt og ondt. Les på nette om entreprenørskap og etablering. Innovasjon Norge og Altinn er gode steder og starte.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: b40d5...a17
  • Liker 1
Skrevet

Hei,

jeg vill si kjempe bra at du tørr å prøve, gründere og entreprenører trengs sårt!!

Det du beskriver høres riktig ut. Det er ikke noe fasit på det, du må finne ut av alt selv. Du må også forvente at ting tar tid og ikke går som planlagt. Prototypen blir ikke som den skal, penge mangel, misforståelser og kontraktbrudd, alt er en del av pakken!

Du må også huske på at produktet alene ikke er nok. Finansiering, markedsføring og gjennomføringen kommer til å kreve mye du sannsynligvis ikke har tenkt på. Jeg anbefaler deg også å lage en forretningsmodell, for å få en oversikt. Business Canvas er en god en (http://www.businessmodelgeneration.com/canvas).

Et siste tips er ikke gjør dette alene, på noen måte. Du må ha noen med deg, på alle måter. Som en partner er alltid en selger godt å ha, og en arbeidshest som kan knuse tall og gjøre reaserch. Du trenger også en djevelens advokat, en med erfaring i bransjen og en haug av andre ting, disse kan du ha i styre ditt.

Det du fikk av meg nå er bare masse random små tips, å det er litt av greia. For vis du vill lage noe selv må du fjerne alle rammer! Du må hele tiden løse problemer og forebygge problemer du ikke engang vet eksisterer. Du er din egen leder på godt og ondt. Les på nette om entreprenørskap og etablering. Innovasjon Norge og Altinn er gode steder og starte.

Lykke til!!

Takk for svar!! Det høres ut som om det er en stor og langvarig jobb bare å komme dit at man får patentert og solgt inn produktet et sted, og det er også det jeg har sett for meg.. Jeg er i gang med å sjekke sider som de du nevner og prøver å få en slags oversikt over prosessen som venter.

Ser ut som det du beskriver er et slags lite firma. Greia er at jeg egentlig ikke tenker å starte opp et firma selv, men mer har tenkt til å ha patent på oppfinnelsen også sette bort produksjonen til et selskap som vil produsere produktet, om du skjønner. Tips om det?

Hører gjerne fra flere! :)

Skrevet

Takk for svar!! Det høres ut som om det er en stor og langvarig jobb bare å komme dit at man får patentert og solgt inn produktet et sted, og det er også det jeg har sett for meg.. Jeg er i gang med å sjekke sider som de du nevner og prøver å få en slags oversikt over prosessen som venter.

Ser ut som det du beskriver er et slags lite firma. Greia er at jeg egentlig ikke tenker å starte opp et firma selv, men mer har tenkt til å ha patent på oppfinnelsen også sette bort produksjonen til et selskap som vil produsere produktet, om du skjønner. Tips om det?

Innovasjon Norge er et hett tips. Jeg fikk 1,5 mill i støtte til å videreutvikle ideen og ble satt i kontakt med rette personer til å skrive patentsøknad (det er absolutt noe du ikke bør gi deg i kast med på egenhånd). Patentert idè og en god forretningsplan i bunn er første steg.

Deretter begynner jakten på en partner. Du må finne noen som tenner på ideen. Jeg hadde et firma hvor vi avtalte at de skulle stå for all produksjon, salg og mrk.føring mot en liten royalty inntekt til meg. Utfordringen er at alle prøver å skru deg i alle bauer når ideen er god. Endte med at jeg trakk meg i siste liten da jeg opplevde at jeg ble presset til å gi fra meg forretningskritisk informasjon om samarbeidet skulle fortsette.

Så..la hele greia på is...venter på at det kanskje skal dukke opp en mulighet en vakker dag, men hele prosessen var så utmattende at jeg mistet til "piffen".

Når det er sagt, så heier jeg på deg, bare husk at veien er lang og kronglete:-)

Anonymous poster hash: c1dd4...2de

Skrevet

Innovasjon Norge er et hett tips. Jeg fikk 1,5 mill i støtte til å videreutvikle ideen og ble satt i kontakt med rette personer til å skrive patentsøknad (det er absolutt noe du ikke bør gi deg i kast med på egenhånd). Patentert idè og en god forretningsplan i bunn er første steg.

Deretter begynner jakten på en partner. Du må finne noen som tenner på ideen. Jeg hadde et firma hvor vi avtalte at de skulle stå for all produksjon, salg og mrk.føring mot en liten royalty inntekt til meg. Utfordringen er at alle prøver å skru deg i alle bauer når ideen er god. Endte med at jeg trakk meg i siste liten da jeg opplevde at jeg ble presset til å gi fra meg forretningskritisk informasjon om samarbeidet skulle fortsette.

Så..la hele greia på is...venter på at det kanskje skal dukke opp en mulighet en vakker dag, men hele prosessen var så utmattende at jeg mistet til "piffen".

Når det er sagt, så heier jeg på deg, bare husk at veien er lang og kronglete:-)

Hva skjedde med de 1,5 mill du fikk i støtte? Har du brukt dem opp?

Anonymous poster hash: 19dc5...53c

Skrevet (endret)

Selve greien med å ta ut patenter er ikke så stor jobb, men du trenger en del penger. Ta kontakt med en patentadvokat så vil han guide deg gjennom prosessen. Du trenger å fylle ut en beskrivelse problemet du løser, hvordan det ble gjort før, og hvordan din oppfinnelse er en ny løsning av dette problemet. Så vil patenten gjøre et patentsøk (dette kan du se litt på selv i forkant. Google Patent ) før han renskriver patentbeskrivelsen og sender inn. Deretter vil patentstyret behandle søknaden din. Som sagt ikke noen stor greie, men koster litt penger. Jeg har fått betalt av arbeidsgiver siden mine oatenter er gjennom jobben, men en Patentadvokat vil kunne gi deg et greit prisoverslag.

Endret av karkl
Skrevet

Du må nok starte et firma uansett, både mtp forhandlinger og skatter og avgifter. Det er også viktig å ha et busssneis mindset, for som sitatet sier ''the only business of business is business''. Menneskeverd eksisterer ikke, alt handler om penger, å det er bra.

Å som tips angående innovasjon Norge, ta gjerne kontakt med de, få en liten innføring, men prøv å klar deg uten de. Det er mye byråkrati og du får mindre frihet og hjelp en med en privat investor.

Vis det er et fysisk produkt vill jeg også tipse deg om 3d printere, det er nå en enkel sak å få ting lagd. Bla Mesh i Oslo har en, det er et fint sted å starte, de har et godt gründer miljø.

Skrevet

Jeg har...

Anonymous poster hash: 878eb...661
Skrevet

Jeg har...

Anonymous poster hash: 878eb...661

Fortell da, fortell!! :) hvordan gikk du frem og hvordan har det gått? ikke ts men nysgjerrig på dette :)

Skrevet

Men hva skjedde med de 1,5 millionene?

Skrevet

Hva skjedde med de 1,5 mill du fikk i støtte? Har du brukt dem opp?

Anonymous poster hash: 19dc5...53c

Ja. Pengene gitt til det de skulle gå til. Produktutvikling, utvikling av prototyp, tester av prototyper, leverandør- og kundemøter i både Kina og USA, advokater og kontraktsmat. 1,5 mill ble forsvinnende lite i prosjektet som jeg brukte all fritid på i over 7 år.

Skrevet

Men hva skjedde med de 1,5 millionene?

Pengene gitt til det de skulle gå til. Produktutvikling, utvikling av prototyp, tester av prototyper, leverandør- og kundemøter i både Kina og USA, advokater og patentsøknader i x antall land +++. 1,5 mill ble forsvinnende lite i prosjektet som jeg brukte all fritid på i over 7 år. Tenker jeg har brukt 2-3 mill av egen lomme i tillegg, og 0 i inntekter eller lønn. Har fotsatt stor tro på prosjektet, men har ikke det samme pågangsmotet som den gang da. Dessuten har bransjen (bil- og båtindustrien) endret seg radikalt siden oppstart og åpningene inn er ikke like store som de var tidligere.

Skrevet

Pengene gitt til det de skulle gå til. Produktutvikling, utvikling av prototyp, tester av prototyper, leverandør- og kundemøter i både Kina og USA, advokater og patentsøknader i x antall land +++. 1,5 mill ble forsvinnende lite i prosjektet som jeg brukte all fritid på i over 7 år. Tenker jeg har brukt 2-3 mill av egen lomme i tillegg, og 0 i inntekter eller lønn. Har fotsatt stor tro på prosjektet, men har ikke det samme pågangsmotet som den gang da. Dessuten har bransjen (bil- og båtindustrien) endret seg radikalt siden oppstart og åpningene inn er ikke like store som de var tidligere.

Takk for svar, alle!! Begynner å demre for meg at dette er en laaang og hard prosess, samme hvor genial jeg synes denne oppfinnelsen er... Og at man må legge ned mye arbeid.. Tar gjerne mot flere innspill!

Skrevet

Er ideen god, å du er villig til å la noen andre overta den, dra til utlandet og oppsøk noe som heter ''venture capitalists''. De er proffe investorer, som tar over hele greia vis de har troa på det, men du får de ikke med deg uten videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...