Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang jeg ble gravid skjedde det nesten med en gang. Jeg sluttet på p-piller over et halvt år før vi skulle begynne og prøve. Brukte kondom i mellomtiden da vi ville gifte oss først. Etter bryllupet skjedde det med en gang, nesten, i PP2. Det er 3 år siden.

Tok ut hormonspiral i mai og har prøvd siden det. Siden juli har vi testet med EL sticks og alltid hatt sex hvertfall annenhver dag rundt EL, bortsett fra noen dager jeg har vært bortreist. Men ingenting skjer...mensen kommer hver gang.

Stresser jeg for mye? Burde jeg bare slutte med testingen og ta det som det kommer? Har gått 6mnd, for meg virker det som veldig lenge. Hadde også håpet å rekke barnehagefristen, men nå er det bare denne mnd igjen så er der løpet kjørt...

Anonymous poster hash: 05ccc...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang jeg ble gravid skjedde det nesten med en gang. Jeg sluttet på p-piller over et halvt år før vi skulle begynne og prøve. Brukte kondom i mellomtiden da vi ville gifte oss først. Etter bryllupet skjedde det med en gang, nesten, i PP2. Det er 3 år siden.

Tok ut hormonspiral i mai og har prøvd siden det. Siden juli har vi testet med EL sticks og alltid hatt sex hvertfall annenhver dag rundt EL, bortsett fra noen dager jeg har vært bortreist. Men ingenting skjer...mensen kommer hver gang.

Stresser jeg for mye? Burde jeg bare slutte med testingen og ta det som det kommer? Har gått 6mnd, for meg virker det som veldig lenge. Hadde også håpet å rekke barnehagefristen, men nå er det bare denne mnd igjen så er der løpet kjørt...

6 MND ER INGENTING. Slapp av og kos deg med prøvingen så blir du fort nok gravid :)

Anonymous poster hash: 85d99...6ed

• Liker 1
Skrevet

Med min første, så ble jeg gravid med en gang jeg sluttet på p-pillen (PP1)

Denne gangen tok det 9 prøveperioder..

Og jeg er helt enig med deg, ventetiden går så innmari seint!

Har ett råd til deg: Kos dere sammen og kos dere med prøvingen, ikke la det styres av klokke og datoer og slikt :) Håper det klaffer snart hos dere!

Skrevet

Prøv å ikke stresse, så går det nok etterhvert :) Første gangen jeg ble gravid tok det litt over ett år, og det er jo helt vanlig. Jeg stresset gjennom hele året, men når jeg endelig klarte å tenke på noe annet, da gikk det plutselig!

Skrevet

Stress har ingenting å si. Aner ikke hvor mange ganger det må sies, det er vist en veeeldig hardknakket myte.

Hvordan er syklusene dine? 6 mnd er ikke mye, selv om det føles slik.

Anonymous poster hash: 3a2bd...5cb
Skrevet

TS her.

Har faktisk flere venner som har blitt gravide når de har stått i prøverørskø etter flere år med prøving så jeg tror litt på at kroppen kan bli stresset.

Syklusene er relativt stabile, fra 23 dager i PP2 er de nå på mellom 25 og 26 dager...

Takk for oppmuntring, er bare som dere sier at tiden går så utrolig treigt. Vil ikke at det skal bli for lenge mellom de to barns jeg tenkte å ha, og timingen passer veldig bra nå med jobb og nytt hus etc ;-)

Skrevet

Kanskje litt kort lutealfase?

Skrevet

Og hva kan man gjøre med det? Må man vente ett år?

Skrevet

Jeg vet litt for lite om det til å svare... Kanskje noen andre vet? Evt hør med legen din? :)

Gjest åffårno
Skrevet

Jeg skjønner jo man føler at 6 måneder går tregt om det er timing ifht jobb, nytt hus og barnehageopptak som er perspektivet.

Jeg brukte 9 pp, og synes det var helt OK, opplever det ikke som lenge - og det tror jeg var fordi jeg hadde en innstilling om at jeg var heldig om jeg fikk barn overhodet, og at vi lenge før prøving hadde avtalt en vei videre om det ikke gikk etter 1-1,5 år med prøving. Så vår tidsregning var mer enn 3-4 år enn antall måneder, selv om man håper på å kunne bli gravid selv.

Plager meg overhodet ikke om vi bruker like lang tid på en eventuell nr.2 - da anser jeg meg selv som veldig heldig.

Så jeg følte egentlig bare lettelse for å slippe det endel andre må gå gjennom siden jeg jo ble gravid før utredninger, diverse hjelpemidler og så videre - og sa hele veien når andre spurte at håpet stort sett gikk i å kunne bli gravid overhodet, ikke om det var PP 5 eller 13.

Kanskje du må endre perspektivet litt, 6 måneder er jo ingenting i det store bildet.

Skrevet

Og hva kan man gjøre med det? Må man vente ett år?

Tror ikke man må vente så lenge. Du kan ta blodprøver av hormoner i syklusen. 3 dager etter første mensdag kan du ta FSH, østrogen og LH. Så tror jeg man kan ta progesteron prøve noen dager etter eggløsning. Hør med fastlegen, regner med at hun/han kan ta disse prøvene i hvertfall.

Skrevet

Hvis du er over 35 bør man få utredning etter 6 mnd allerede. Yngre kan vente til etter 1 år vanligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...