AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Har fått ny peis og har fyrt lett et par ganger. I dag fyrte jeg skikkelig for første gang og trodde det var brann på gang! Det oste så mye at alle røykvarslerne gikk av og jeg måtte lufte hele huset. Noen som vet hva som kan være årsaken? Nå har jeg stengt trekken og ovnen lager fremdeles noen klikkelyder ( høres ut som det er glasset på forsiden som lager lydene). Skal kontakte leverandør av peisen for slik skal det ikke være. Anonymous poster hash: c7607...aba
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Åpnet du spjeldet da du fyrte? Ja. Og på grunn av dårlig trekk så stod peisdøra litt åpen for å få god fyr. Litt os tåler jeg (og det må man regne med hos oss), men dette var bokstavelig talt tåkelegging. Og en merkelig lukt, samt denne klikkingen. Klikkingen holder fortsatt på.. Anonymous poster hash: c7607...aba
Pria Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Det beste er å ta kontakt med forhandleren, ikke fyr mer før noen fagfolk har sett på den.
SliceOfLife Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Heisann, dette skjedde med oss nylig. Da var det slik at huseier ovenfor (vi leier kjellerleilighet) hadde skrudd av ventilasjonen sin for vedlikehold. Med andre ord ble det trykkforskjell i huset. Vi har ventilasjon på kjøkken/stue og bad som står på hele tiden - men hans stod ikke på og derfor ble det ikke trekk gjennom huset som normalt og røyken ble ikke dratt oppover i pipa. Da ventilasjonen med han oppe var skrudd på igjen så åpnet vi også et vindu når vi fyrte, da ble det ikke røyk i hele stua slik som når vi fyrte for første gang her. Det er mest trolig trykk/pipe/ventilasjon som er problemet, og ikke peisen i seg selv så vet ikke om forhandlerne kan hjelpe deg egentlig med mindre det faktisk er peisen det er noe galt med. Siden røyken ikke blir dratt opp, så må det være fordi det ikke er trekk opp i pipa som er påvirket av bl.a. ventilasjon og spjeld som nevnt. Evt at det er noe problem med pipa og den må feies.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 HERREGUD JEG LESTE 'PENIS' HAHAHAHAHAH Anonymous poster hash: dec51...fae
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Heisann, dette skjedde med oss nylig. Da var det slik at huseier ovenfor (vi leier kjellerleilighet) hadde skrudd av ventilasjonen sin for vedlikehold. Med andre ord ble det trykkforskjell i huset. Vi har ventilasjon på kjøkken/stue og bad som står på hele tiden - men hans stod ikke på og derfor ble det ikke trekk gjennom huset som normalt og røyken ble ikke dratt oppover i pipa. Da ventilasjonen med han oppe var skrudd på igjen så åpnet vi også et vindu når vi fyrte, da ble det ikke røyk i hele stua slik som når vi fyrte for første gang her. Det er mest trolig trykk/pipe/ventilasjon som er problemet, og ikke peisen i seg selv så vet ikke om forhandlerne kan hjelpe deg egentlig med mindre det faktisk er peisen det er noe galt med. Siden røyken ikke blir dratt opp, så må det være fordi det ikke er trekk opp i pipa som er påvirket av bl.a. ventilasjon og spjeld som nevnt. Evt at det er noe problem med pipa og den må feies. Takk for svar Mulig pipa må feies, men det er bare ett år siden sist (vistnok). Vi har egen pipe så hva naboen gjør har ingen innvirkning, men de nevnte at det er dårlig trekk hos dem også. Tror feilen enten ligger hos selve peisen eller monteringen av denne. Anonymous poster hash: c7607...aba
SliceOfLife Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Kuldenedslag? Har du prøvd å åpne nærmeste vindu når du fyrer? Om det ikke fungerer så kan det hende du må forhøye peisen siden det ikke er nok trekk i pipa. Mange er plaget med dårlig trekk eller kuldenedslag i pipa nå på denne årstiden. Generelt er det slik at dersom åpningen på peisen er høyere enn 80 cm vil røyken lettere trekke inn i rommet i stedet for opp pipa. For å avhjelpe det kan du feste en plate (blikk eller annet ikke-brennbart materiale) av ønsket bredde øverst i peisåpningen. Et annet tips er å bygge opp selve ildstedet med et par mursteiner, da vil også røyken lettere forsvinne opp i pipa. For å varme opp lufta i pipa kan du lage en enkel "fakkel" av sammenrullet avispapir, og holde den opp i pipeåpningen/avtrekket. Dette vil medvirke til at luftsirkulasjonen kommer i gang, og at trekket blir bedre. Er boligen din svært tett, kan det være en løsning å gløtte litt på vinduet, slik at luft slipper inn i rommet og peisen. Har du mer permanente problemer med trekket kan det være smart å investere i en røyksuger. Den festes på toppen av pipa, og har en elektrisk vifte som suger røyken opp og ut.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Har fått ny peis og har fyrt lett et par ganger. I dag fyrte jeg skikkelig for første gang og trodde det var brann på gang! Det oste så mye at alle røykvarslerne gikk av og jeg måtte lufte hele huset. Noen som vet hva som kan være årsaken? Nå har jeg stengt trekken og ovnen lager fremdeles noen klikkelyder ( høres ut som det er glasset på forsiden som lager lydene). Skal kontakte leverandør av peisen for slik skal det ikke være.Anonymous poster hash: c7607...aba Har fått ny peis og har fyrt lett et par ganger. I dag fyrte jeg skikkelig for første gang og trodde det var brann på gang! Det oste så mye at alle røykvarslerne gikk av og jeg måtte lufte hele huset. Noen som vet hva som kan være årsaken? Nå har jeg stengt trekken og ovnen lager fremdeles noen klikkelyder ( høres ut som det er glasset på forsiden som lager lydene). Skal kontakte leverandør av peisen for slik skal det ikke være.Anonymous poster hash: c7607...aba Nye ovner må "svies" av. Vi fikk ny ovn i fjpr. Ale brannvarlere ulte og det var grå røyk overalt. Sett opp dører og vinduer. Fyr skikkelig opp og svi av. Ovner har et belegg Anonymous poster hash: b9271...3ba
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Nye ovner må "svies" av. Vi fikk ny ovn i fjpr. Ale brannvarlere ulte og det var grå røyk overalt. Sett opp dører og vinduer. Fyr skikkelig opp og svi av. Ovner har et beleggAnonymous poster hash: b9271...3ba Det høres jo logisk ut. Får sprengfyre et par ganger med god utlufting og se om det blir bedre http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Anonymous poster hash: c7607...aba
Gjest Funky Punk Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Røykla hele hytta når vi satte inn ny peis der også. Det skjer gjerne 1-2 ganger når man bruker en helt ny peis/ovn. Sett gjerne vifter på, plassert slik at røyken går fortest mulig ut av vinduer og slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå