AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Skal jeg grovsortere har jeg datet/hatt forhold med to forskjellige typer menn: Normale og narsissister. Med normale mener jeg de som har bakkekontakt og virkelighetsoppfatning intakt, grunnlag for ærlig dialog og konfliktløsing, og man finner ut av ting sammen uansett hvilken vei det går. Det kan være noen små forskjeller i virkelighetsoppfatningen, men til syvende og sist blir man ganske enig. Narsissistene virker som om de lever i en fantasiverden, hvor du får en rolle. Særlig hvis man begynner å bli skeptisk eller avventende til dem. Potensiell avvisning er noe de værer, og fører til at de ommøblerer litt oppi hodet sitt etter eget forgodtbefinnende. Det de tidligere har sagt "har de aldri sagt", og selv de tydeligste utsagn blir forsøkt vrengt til å ha en annen mening så det kan passe inn i slik de trenger at det er her og nå. Jeg har opplevd at når jeg har prøvd å bremse eller avslutte med slike, blir situasjonen plutselig snudd til at de liksom er den som ikke føler det rette, selv om de kan ha sagt dagen før at de elsker meg (og jeg ikke sa det tilbake). Så griper de an situasjonen som om det er jeg som er på knærne etter dem, og de som prøver å avvise meg skånsomt. Det er nesten som suggesjon, så man kan bli revet med - særlig hvis man har blitt dumpet før og husker følelsen av det. Ved et par anledninger måtte jeg ta kraftig tak i meg selv og minne om at dette stemmer faktisk ikke; De prøver å presse meg inn i rollen som den desperate, sårede og ulykkelig forelskede jenta, mens de skal være den distanserte mannen som er lei seg for å avvise men bare ikke føler det rette. Dette backer de opp med utsagn som "Kom igjen, da. Jeg vet hvordan jenter er. Du lurer ikke meg, du lurer bare deg selv. Du trenger ikke spille. Bare vær ærlig med følelsene dine." Da jeg var yngre lot jeg meg suggerere, tok på meg rollen helt ubevisst og følte meg deretter (dumpet!), men nå har jeg heldigvis litt mer oversikt. Pussig fenomen, egentlig, men jeg regner med det har å gjøre med at de skal opprettholde ego og grandiost selvbilde - føle seg på toppen av verden hvor de har kontroll. Det skumle er at de er så forferdelig skråsikre og overbevisende, og det kan være lett å bli dratt inn i det. Noen med samme erfaringer? Anonymous poster hash: b3049...d69 2
Trapp Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Høres ut som at du har datet David Brent opptil flere ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Høres ut som at du har datet David Brent opptil flere ganger. Hvem er det??? Anonymous poster hash: b3049...d69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Høres ut som at du har datet David Brent opptil flere ganger. Ok, har sjekket youtube Ikke direkte likt, men tendensen til selvforherligelse og "myk, sensitiv" var kanskje noe i samme gata... haha, slitsomt ass Anonymous poster hash: b3049...d69 1
Trapp Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Ok, har sjekket youtube Ikke direkte likt, men tendensen til selvforherligelse og "myk, sensitiv" var kanskje noe i samme gata... haha, slitsomt ass Anonymous poster hash: b3049...d69 Jeg prøvde å finne det perfekte klippet til deg, men det lå desverre ikke på Youtube. Det er ihvertfall et par tilfeller hvor han gjør akkurat det du beskriver i åpningsinnlegget. Uansett. det var en digresjon. Forøvrig tror jeg det er litt David Brent i de aller fleste mennesker.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Jeg prøvde å finne det perfekte klippet til deg, men det lå desverre ikke på Youtube. Det er ihvertfall et par tilfeller hvor han gjør akkurat det du beskriver i åpningsinnlegget. Uansett. det var en digresjon. Forøvrig tror jeg det er litt David Brent i de aller fleste mennesker. Ja, men de jeg sikter til her er de som har påfallende sterke trekk av det Anonymous poster hash: b3049...d69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Sitter her og lurer på om det er fordi jeg er narsisist at jeg kjenner meg igjen i den normale typen... Anonymous poster hash: 43727...630 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Sitter her og lurer på om det er fordi jeg er narsisist at jeg kjenner meg igjen i den normale typen... Anonymous poster hash: 43727...630 En god pekepinn på hva du er, er vel hvordan andre sunne, friske individer opplever deg? Skal ikke se bort fra at både narsissister og normale kan kjenne seg igjen i begge beskrivelsene. Selvbilde og realitet er ikke alltid på cirka samme nivå hos alle Anonymous poster hash: b3049...d69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 En god pekepinn på hva du er, er vel hvordan andre sunne, friske individer opplever deg? Men hvordan skal man vite det? Hvordan skal man vite hvem som er sunne og friske, og om det de sier/viser til deg er sant? "Hei, Paranoia. Der var du. Lenge siden sist nå..." Anonymous poster hash: 43727...630
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Men hvordan skal man vite det? Hvordan skal man vite hvem som er sunne og friske, og om det de sier/viser til deg er sant? "Hei, Paranoia. Der var du. Lenge siden sist nå..." Anonymous poster hash: 43727...630 Det vet man ikke, men jeg tror nå de fleste som sliter med en eller annen personlighetsforstyrrelse dypest sett er klar over at alt ikke er som det skal være. Anonymous poster hash: b3049...d69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Er det så forbanna ille å være litt narsissist a? Alle rundt meg vet at jeg har litt av de tendensene, men de syns fortsatt jeg er et godt menneske fordi jeg har andre sympatiske sider som mer enn nok veier opp for det. Anonymous poster hash: 802bd...dd5
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Du trenger ikke å kalle de narsissister fordi de ikke vil tape ansikt. Og hvem vet? Kanskje de også føler akkurat det samme som deg, at de vil avslutte det.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Du trenger ikke å kalle de narsissister fordi de ikke vil tape ansikt. Og hvem vet? Kanskje de også føler akkurat det samme som deg, at de vil avslutte det. Jeg kaller de ikke narsissister fordi de ikke vil tape ansikt, men som en helhetsvurdering ut fra holdninger, kroppsspråk, måte å tenke på og måte å forholde seg til andre på. Selvsagt kan det være at de også vil avslutte det, men det som skiller seg fra mer normale situasjoner er hvordan de mer eller mindre bevisst? prøver å "finne på" at situasjonen er slik at jeg er helt på trynet etter dem og at de sårer meg, noe de ikke gjør fordi jeg var den som trakk meg tilbake lenge før de. Anonymous poster hash: b3049...d69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Jeg kaller de ikke narsissister fordi de ikke vil tape ansikt, men som en helhetsvurdering ut fra holdninger, kroppsspråk, måte å tenke på og måte å forholde seg til andre på. Selvsagt kan det være at de også vil avslutte det, men det som skiller seg fra mer normale situasjoner er hvordan de mer eller mindre bevisst? prøver å "finne på" at situasjonen er slik at jeg er helt på trynet etter dem og at de sårer meg, noe de ikke gjør fordi jeg var den som trakk meg tilbake lenge før de. Anonymous poster hash: b3049...d69 Høres nesten ut som om dere driver og spiller spill om hvem som gjør det slutt først, hvorfor ikke bare si rett ut til vedkommende og få ett rent brudd? Er det så vanskelig? Anonymous poster hash: 12fa7...172
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Høres nesten ut som om dere driver og spiller spill om hvem som gjør det slutt først, hvorfor ikke bare si rett ut til vedkommende og få ett rent brudd? Er det så vanskelig? Anonymous poster hash: 12fa7...172 Sånn kan det høres ut, men forskjellen er at jeg ikke bryr meg om hvem som gjør det slutt og ikke. Jeg vil bare bli enig og ferdig med det. Ikke bli tilskrevet følelser, sorg og intensjoner jeg ikke har. Anonymous poster hash: b3049...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå