Gå til innhold

Amerika- En meget primitiv kultur....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er få kulturer jeg kjenner til ihvertfall der det går på så primitive primisser. Sex, sex, sex. aroganse er en ettertraktet egenskap. Penger,makt og status. Det er selvfølgelig ikke hele usa's kultur,men noe av det som preger den mest!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har amerikansk famillie og har bodd der over lengre tid samt reist utrolig mye rundt i landet. Så jeg har litt peilig på usa. Min konklusjon er:

Amderikanerene er dobbeltmoralske.

Amerikanerene er lite opplyst på ting som foregår utenfor byen de bor i. De får lite internasjonale nyheter og er generellt lite allmentopplyste. Da tenkter jeg på sånne småting som at i Norge opplyser myndighetene om nye lover som kommer, at det er sunt å spise frukt, viktigheten med å bruke refleks etc.

Når jeg gikk på skole der hadde vi et fag som vi skulle lære om hva som sjedde rundt i verden. I den forbindelse skulle vi se på nyheter, noe som var en god tanke. På nyhetene så vi: OJ saken, Oj saken og OJ saken. Hva med å heller lære oss at india ikke ligger i Europa og at Europa ikke er et land...

Man legger på seg av fett. Bare av fett. Ei venninne av meg hadde kjøpt lakris. Dette var så sunt å spise da det ikke innholdt fett. Ergo man la ikke på seg. :roll:

Om amerikanerene er primitive vet jeg ikke. De er forskjellige fra oss både på godt og vondt. Jeg trives godt i usa selv om jeg må le litt av alle rare meninger de har.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er enig med mye av det forrige gjest skrev!

Amerkanere oppfatter jeg som et introvert folk som har stilt et usynlig "speil" rundt hele landet hvor de for det meste ser sine egne, som selvsagt gjør det enklere for myndighetene å kontrollere landet.

Mye av grunnen til dette tror jeg kommer av den politikken de fører.

Det virker og som om skremsel er et mye brukt virkemiddel i den amerikanske politikken.

Skal man kritisere USA er det politikken man bør kritisere og ikke de som bor der, mener nå jeg....

Gjest Poirot
Skrevet

Ingen her som har sagt det ikke finnes saker å kritisere i USA, HER handlet det imidlertid om hvorvidt landet har en kultur eller ikke.

Det finens ingen land uten egen kultur.

Skrevet
Ingen her som har sagt det ikke finnes saker å kritisere i USA, HER handlet det imidlertid om hvorvidt landet har en kultur eller ikke.

Det finens ingen land uten egen kultur.

Det handler ikke om landet har en kultur. Det handler om hva slags kultur. En ralativt primitiv en som sagt.Det er ihvertfall mitt utsagn i hovedinnlegget. Kan dere se hvor mye det blir spillt på sex der? Og status.......

Gjest gjest1
Skrevet

Hva vil blir foret med gjennom filmer og TV-serier og hva som er den gjengse amerikaner er to vidt forskjellige ting. Vidt forskjellige.

Dobbeltmoralske kan de vel være, men det kan vel andre også.

Skinnhellige er de vel også til en viss grad, men det er det gu'bedre meg mange andre som er også.

Kultur? Selvfølgelig har de kultur, selv om den ikke handler om rosemaling og lefse.

Europeerne som innvandret dit for et par hundre år siden dro da med seg deler av kulturen sin, og den igjen ligger i bunnen for hva som er amerikansk kultur i dag. Du finner også ganske mye indiansk kultur der borte, og jeg synes de er blitt flinke til å dra frem det gamle og opprinnelige igjen. Sannsynligvis jakter de like mye på kultur og egenart som vi gjør, men de har ikke så lang historie og hente den fra.

Synes det er ille jeg at man skal hetse Amerika så mye. At Bush er en tulling kan være så sin sak, men det er ikke dermed sagt at alle der borte er som ham.

Jeg har heller ikke erfaring med at folk der borte er snevre og ikke vet noe om hva som rører seg utenfor deres egen lille midtvestsmåby.

Jeg har bodd i California noen måneder for en stund siden, og både den familien jeg bodde hos og deres omgangskrets var oppegående og samfunnsinteresserte mennesker, og veldig opptatt av sine aner og hvor de opprinnelig kom fra.

Er det litt sånn at de som uttaler seg med mest fynd, er de som kun har erfaring med amerika fra TV og film/musikkvideoer, og hva de har hørt at andre mener?

Gjest care
Skrevet

Det handler ikke om landet har en kultur. Det handler om hva slags kultur. En ralativt primitiv en som sagt.Det er ihvertfall mitt utsagn i hovedinnlegget. Kan dere se hvor mye det blir spillt på sex der? Og status.......

Debatten er jo helt meningsløs og uten en retning så lenge man ikke DEFINERER hva slags kultur man snakker om. Kultur er så mangt. Man må spesifiserer nærmere hva en mener med kultur. Så kan man komme nærmere inn på hvem har malen for hva som er rett kultur og hva som er gal kultur? Hvem bedømmer dette? Men først som sagt, er en definisjon på sin plass.. :wink:

Gjest Poirot
Skrevet

Amerkiansk kultur er så mye mer enn sex og status. Det bor jo ca 250 millioner mennesker der! Deler av USA er svært puritansk, andre deler er svært åpent.

Det du sier her er mao det samme som om vi skulle slengt hele Europa sammen når vi snakket om "europeisk kultur", som om det ikke finnes interne forskjeller.

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg mener at det hvar først etter 2 verdenskrig at de fikk en egen kultur som man kan si er amerikansk.

Men kjære deg, 20 tallet var jo bare såå kult. Men ikke bare i amerika da.

-------

Jeg liker å si at i dybden har ikke amerika så mye å stille opp med siden det er et ungt land(hvis man ser bort fra indianerne), men i bredden skjer det mye. Masse invandring og masse kulturer i kræsj, så jeg syntes det er mye rart og spennende som kan skje der.

Gjest Hillary..
Skrevet

Primitiv kultur? Ja, men det er jo helt subjektivt utsagn. Noen synes jo puritanisme er toppers, og det kommer jo fra Europa.

For jeg regner med at det er den hvite kulturen i USA du sikter til, med krig, våpen i heimen, kristenmannsblod, dødsstraff, hyklers lavkirkelighet og så videre du sikter til.

Ikke indianerne og den opprinnelige svarte kulturen.

Blant de som synes USA er helt toppers er blant annet nettopp dagens puritanere, de evangliske kristne - pinsevennene & pinsevenninnene for eksempel...

Men det går ikke an å generalisere. Mye bra med USA. Southern cooking...(mulig den er primitiv, da - men bra...)

Gjest gjest1
Skrevet
Det er få kulturer jeg kjenner til ihvertfall der det går på så primitive primisser. Sex' date= sex, sex. aroganse er en ettertraktet egenskap. Penger,makt og status. Det er selvfølgelig ikke hele usa's kultur,men noe av det som preger den mest!

Er så lei av dette at jeg får spader. Jeg burde argumentere og forsvare mitt syn for å ha rett til å svare på denne tråden. Dessverre orker jeg ikke enda en gang. Og enda en gang. Og enda en gang.

Jeg er så utrolig lei hjernedøde generaliseringer at jeg får ikke sagt det.

Min opplevelse er aboslutt ikke slik. På en annen side jeg kan ikke vite bedre. (Jeg er halvt amerikansk. Jeg har bodd der i lange perioder).

Selvfølgelig er et isolert nisseland i nord med innbyggere som oppfører seg som en okseflokk mer sivilisert. Jeg gir meg. Jeg tar feil.

Gjest Hillary igjen
Skrevet
Det er få kulturer jeg kjenner til ihvertfall der det går på så primitive primisser. Sex' date= sex, sex. aroganse er en ettertraktet egenskap. Penger,makt og status. Det er selvfølgelig ikke hele usa's kultur,men noe av det som preger den mest!

Yepp. Det er 1) kapitalismen og 2) puritanismen, kjære deg... (Kan henge sammen)

Puritanske mennesker har et ekstremt behov for show-off. Friske, rike, pene, flinke barn... (fribillett til himmelen...)

Sex har med vellykkhet å gjøre. Det er en ekstrem dobbelthet i USA. Ingen vil jo si at de ligger med noen omtrent. Og de har ikke nødvendigvis store kunnskaper i high school rundt omrking, i hvert fall ikke i bibelbeltet i Sør. Det er disse pinsevenninne-kampanjene om ingen sex før eksteskapet kommer fra.

Samtidig så kjøres det på med sex ellers...ja, også prozac og terapi...

Skrevet

:klappe:

Det som har slått meg mange ganger hvor mye det er av dagens norske kultur som er importert fra USA og hvor likt mange ting er. Jeg forstår veldig godt hvorfor Norge av og til kalles den 51. staten! På meg virker det rent ut sagt tåpelig når nordmenn kritiserer den amerikanske levemåten!

Gjest gjest1
Skrevet

Takk Leo. Endelig noen som faktisk leste det jeg skriver.

Som oftest gidder ikke folk å lese eller reflektere over hva jeg mener. Av den grunn har jeg spurt meg selv om jeg muligens ikke er meningsberettiget pga min bakgrunn. Alle andre vet selvsagt best. Jeg sier ikke alt er bra med amerikansk kultur. Det er denne totale fordømmelsen som er tåpelig.

Jeg er enig i det du sier om import.

Norge har alltid vært i lomma på USA. Politisk og såkalt kulturelt. Et land hvor sendeplanen på tv er fylt til randen av amerikanske programmer, amerikanske tradisjoner, musikk, skikker, slang, kultur og kroppskultur. Amerikanske navn på mat, utesteder, restauranter og butikker.

Og så videre. Krampeaktig og hjernedødt.

Er dette all kulturen nordmenn har å stille opp med står det dårlig til i gamlelandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...