Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å gå sosialt arbeid som videre utdanning med ønske om å bli sosionom. Men jeg lurer på hvor høyt snitt man må ha for å komme inn. Jeg tar opp fag som privatist på Sonans nå, og jeg vil bare vite hvor bra karakterene må være. Jeg har hørt at å komme inn på Oslo er høyere enn andre steder i Norge. Defor har jeg tenkt til å søke rundt om i Norge, og finne et bra sted, og håpe å komme inn der. Noen som har erfaringer, har tatt sosialt arbeid og vet hva man må ha som snitt for å komme inn? Veit at det varierer fra år til år, sted til sted, men greit å ha en oversikt. På forhånd; takk :)

Anonymous poster hash: 5cd42...fdc
Skrevet

Hei :) jeg tar opp fag selv, for å komme inn på den linjen jeg vil. Jeg søkte i fjor men kom akkurat ikke inn:/ Jeg har ikke søkt på sosialt arbeid, men søkeprosessen er jo den samme:P

Jeg fant ut at snittet på sosialt arbeid i hovedopptaket 2013 var på 50,2 på ordinær kvote og 41,4 på førstegangskvote i oslo og akerhus (hioa)

Det er bare å spørre mer hvis du lurer på no. Jeg har vært hos rådgiver for søkeprossesen pga det er så mye småfeil man kan gjøre, for så å ikke komme inn pga av det. Er greit å ha en oversikt over alt :P

Anonymous poster hash: 23dd6...8c4
Skrevet

Aner ikke, du kan vel søke på relevante sider og se selv..

Anonymous poster hash: 54d3b...f1f
Skrevet

Hva betyr "Ordinær kvote" og "Ordinær førstegangsvitnemålskvote"?

Anonymous poster hash: 5cd42...fdc
Skrevet

Ordinær kvote betyr at konkurransepoeng og tilleggspoeng er det som teller, mens førstegangskvote er de som går rett fra videregående og bare konkurerrer med de karakterende de har der i fra.

Altså, ordinær kvote= karakterer på vitnemålet+alderspoeng(2 poeng fra 20 år og oppover og man får toppen 8 poeng. Så si du er 22 år, så får du 6 poeng ekstra.man kan max få 8)+ realfag poeng(språk, ekstra matte osv.)+ evt høyere utdanning/militæret/folkehøyskole

Førstegangskvote=bare de karakterene fra vitnemålet og under 21 år.

Så førstegangskvota er alltid lavere enn ordinær kvota, fordi alle tilleggspoengene teller ikke med der:P

Dette ble mye og rart, men håper du skjønte noe av det :)

Anonymous poster hash: 23dd6...8c4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...