AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 Før jeg fikk frikort, sendte sykehuset en regning på en utskrivelse/time der. Jeg ble innlagt på sykehuset igjen før jeg fikk regningen i posten, og min bedre halvdel måtte passe vårt nyfødte spedbarn, så den gikk i glemmeboka og jeg visste ingenting om regningen. Den gikk til purring, og etterhvert betalte jeg den purringen da, da jeg hadde blitt skrevet ut igjen og fikk purringen. Tiden gikk da, og jeg fikk varsel om inkasso fordi jeg "ikke hadde betalt purringen". Noe som ikke var sant. Jeg ringte inn til inkassoselskapet og spurte hva dette her var for noe tull, og de ba meg sende screenshot av bankutskriften online på mail, og det gjorde jeg. Der står det at jeg betalte, og dato for betalingen. Tiden gikk, hørte ingenting, så regnet med at det var i orden. Men nå fikk jeg en ny inkassomelding i posten. ??? Jeg ringte til dem igjen, passe sint, og fortalte alt dette. Neeeei, de hadde ikke mottatt noen mail. Jeg måtte sende på nytt. Ja, det gjorde jeg. Jeg så også at den forrige mailen ble sendt til riktig mailadresse, med riktig emne (saksnummer). Så der har de surret noe voldsomt. Er det helt vanlig at inkassoselskaper er såpass surrete? Blokkerer de mailer fra enkelte mailkontoer (hotmail)? Jeg skrev i mailen at dersom de ikke sender en bekreftelse på at de har mottatt mailen, ringer jeg i morgen og spør. Er å irritert og stressa nå. Anonymous poster hash: bae06...2f2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 Jeg opplevde noe lignende en gang, men det ordnet seg siden jeg hadde det svart på hvitt (skriftlig korrespondanse). Anonymous poster hash: 54455...840
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #3 Skrevet 6. november 2013 Jeg har det svart på hvitt jeg og, har screenshot av betalinger...Anonymous poster hash: bae06...2f2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Ok, trenger litt hjelp. De begynner å kødde, og jeg blir stressa.. Sendte NY mail med screenshot av betalingen. Der stod det navn på mottaker og beløp. Og dato. Fikk mail tilbake idag.. "Takk for din e-post. Din innbetaling er ikke registrert. Vennligst send oss kopi av gyldig kvittering. Med gyldig kvittering menes kvittering som er stemplet som betalt til bank eller post, eller utskrift fra banken som viser kontonummer betalt til og fra, samt KIDnummer. Denne kan sendes pr post til adresse: "xxxxx" Dersom vi ikke mottar kvittering eller innbetaling innen 14 dager fra dagens dato, vil videre pågang iverksettes. Med vennlig hilsen Kundesenter" Hva mener de med det? Jeg fant bankutskriften min i nettbanken, der står det ikke kontonummer, hvordan får jeg en kvittering? Anonymous poster hash: bae06...2f2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Fant noe som heter utførte betalinger. Er står kontonr til begge, kan jeg sende det på mail, eller skal jeg sende det i POSTEN til dem, og kreve å få tilbake frimerket mitt og konvolutten etterpå?Anonymous poster hash: bae06...2f2
Marie90 Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Du maa ha kvittering, ikke screenshot. Du kan finne kvitteringen I nettbanken (som regel ved aa forsoeke aa skrive ut og large PDF filen naar den kommer opp). Hvis det er vanskelig ber du om kvitteringen fra banken, enten via chat eller aa ringe. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 De sa til meg TO ganger på tlf at screenshot holder.????Anonymous poster hash: bae06...2f2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Sendte en mail med screenshot av det jeg fant, får vel ringe dem og høre hva de har å si om det. ?Anonymous poster hash: bae06...2f2
Marie90 Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Uavhengig av hva noen sier på tlf, så forholder du deg til dem på mail ang. dokumentasjon. Kvittering er lett å få tak i, bare finn den og send.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Ta evnt kontakt med forbrukerrådet Anonymous poster hash: 64d20...7fa
79kreps Skrevet 9. november 2013 #11 Skrevet 9. november 2013 Kan du ikke bare gå i banken og be om en kvittering på den betalingen, be banken fakse den til de det gjelder og loggføre det. På den måten har du det loggført og de har fått kvitteringen skriftlig i fra banken din. Bedre blir det vel ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #12 Skrevet 9. november 2013 Det samme skjedde meg her om dagen. Skjønner ingenting jeg. Har sendt de screenshot fra nettbanken der det står at disse sykehusregningene er betalt for lengst. Anonymous poster hash: eb374...0ca
Sol79 Skrevet 9. november 2013 #13 Skrevet 9. november 2013 Det sier seg vel selv at en skjermdump ikke holder som bevis på betaling. Om du bruker nettbank til å betale regninger, så er det ikke veldig vanskelig å skrive ut kvitteringen for betalingen som en pdf og sende som et vedlegg på mail. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #14 Skrevet 9. november 2013 Kontakt banken å be dem sende deg en kvittering som viser dato, beløp, kontonummer fra, til og kidnummer. Det er ikke alltid kidnummer for eksempel framkommer av det du selv finner i nettbanken. Årsaken til at det er viktig for dem å få dette er for å kunne spore innbetalingen dersom du har tastet feil betalingsinformasjon. Kan lett skje. Anonymous poster hash: 2c70e...86a
Chloe- Skrevet 9. november 2013 #15 Skrevet 9. november 2013 Det sier seg vel selv at en skjermdump ikke holder som bevis på betaling. Om du bruker nettbank til å betale regninger, så er det ikke veldig vanskelig å skrive ut kvitteringen for betalingen som en pdf og sende som et vedlegg på mail. Det sier seg ikke selv når hun har fått beskjed to ganger at screenshot er ok. 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #16 Skrevet 9. november 2013 Det sier seg vel selv at en skjermdump ikke holder som bevis på betaling. Om du bruker nettbank til å betale regninger, så er det ikke veldig vanskelig å skrive ut kvitteringen for betalingen som en pdf og sende som et vedlegg på mail. Jeg jobber i bank, en skjermdump kan virke helt fint som kvittering så lenge den inneholder informasjonen vi trenger for å spore innbetalingen, problemet er at den ofte ikke gjør det. Anonymous poster hash: 2c70e...86a 1
Gjest Evans Skrevet 9. november 2013 #17 Skrevet 9. november 2013 1) Ta vare på all mail fra inkassofirmaet 2) Ikke snakk med de på telefon - ta alt på mail aller post. Da har du det skriftlig. 3) Få taki kvittering fra nettbanken eller banken og send. Be om bekreftelse på motatt mail eller post. 4) Om du har betalt og du har ditt på det rene, kan de jo bare prøve å gå videre med saken... Den kommer til å bli avvist og de må betale eventuelle rettsgebyr og andre kostnader. 5) skikelig kjipt og håper det ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #18 Skrevet 9. november 2013 Det sier seg ikke selv når hun har fått beskjed to ganger at screenshot er ok. Skjønner at noen blir forvirret, men det "sier seg selv" for de fleste voksne mennesker at a) Så mye korrespondanse som mulig bør holdes skriftlig b) En ordentlig kvittering alltid er bedre enn et screenshot Ser forøvrig ikke hva som er problemet med å få en ordentlig kvittering. Anonymous poster hash: ccd4a...fd4
Sol79 Skrevet 9. november 2013 #19 Skrevet 9. november 2013 Det sier seg ikke selv når hun har fått beskjed to ganger at screenshot er ok. Skjermdumpen viser ikke KID, så jo det sier seg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #20 Skrevet 9. november 2013 De sa til meg TO ganger på tlf at screenshot holder.????Anonymous poster hash: bae06...2f2 Jeg kan tenke meg at det som er skjedd (ut fra det du skriver) at de ber deg om å at en screenshot. På den du sender de står det ikke kontonr og KID. Og de finner ikke innbetalingen fra deg. Derfor trenger de en kvittering slik at de kan prøve å finne ut hvor din innbetaling er blitt av. Det gjør de ikke for å være vanskelige, kun for å hjelpe deg å spore opp pengene. Det som f.eks kan ha skjedd er at du har et tall feil i KIDnr, og på den måten har datasystemet registrert din innbetaling på feil kunde. Eller dersom det ikke var KID (evt helt feil KID, så KIDen ble avvist) kan denne innbetalingen ha blitt bokført manuelt, og tilfeldigvis mot feil kunde. Enda en mulighet for tastefeil. Slikt skjer hele tiden, og inkassobyrået kan ikke droppe saken din om de ikke finne innbetaling fra deg. Send de kvittering, og ring de et par dager senere for å høre om de har funnet innbetalingen din. Anonymous poster hash: 35ab1...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå