Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Han er født og oppvokst i Norge og heter Tom, foreldrene er fra Polen. Tom snakker flytende norsk.

Hun er født og oppvokst i Norge og heter Mari, foreldrene kommer fra Pakistan. Mari snakker flytende norsk.

Hvorfor blir alltid Tom antatt for å være 100% nordmann og Mari en muslimsk jente fra Pakistan?

Endret av twang
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det en ganske logisk antagelse da?

Anonymous poster hash: b5325...fdf
  • Liker 3
Skrevet

Er ikke det en ganske logisk antagelse da?

Anonymous poster hash: b5325...fdf

Det var mitt retoriske spørsmål for å få i gang en diskusjon her.

Hvor lenge må man faktisk være i dette landet for å faktisk bli godtatt som en av sine egne? bare pga av hudfargen.

Skrevet

Jeg hadde en tyrkisk venninne som er født og oppvokst i Norge, men hvis noen sier at hun er norsk blir hun kjempesur og mener hun er 100% tyrkisk.

Men ja, det handler jo om utseende. Utseende styrer mye i samfunnet.

Anonymous poster hash: 4c30c...221
  • Liker 1
Skrevet

Hvor lenge må man faktisk være i dette landet for å faktisk bli godtatt som en av sine egne? bare pga av hudfargen.

Ingenting med hudfarge og gjøre, men om kulturen de her muslimene tviholder på.

• Liker 8
Skrevet

Jeg antar at man er norsk dersom man snakker flytende norsk. Jeg skiller for øvrig ikke mellom de som er "mine egne" (hva nå enn det skal bety) og de som ikke er "mine egne".

Så langt i livet har jeg aldri vurdert hvor mange prosent "norsk" en person er, men det er kanskje viktig for deg, TS?

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke en forskjell på godtatt og antatt?

Anonymous poster hash: 284d3...e69

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en tyrkisk venninne som er født og oppvokst i Norge, men hvis noen sier at hun er norsk blir hun kjempesur og mener hun er 100% tyrkisk.

Men ja, det handler jo om utseende. Utseende styrer mye i samfunnet.

Anonymous poster hash: 4c30c...221

Hun tar jo selvsagt feil. Hun kan ikke være 100 % tyrkisk. 100 % er mer enn gener fra mor og far når det kommer til å høre til i et land.

Men joda, twang, du har jo rett, i at man antar. Den logiske konklusjonen er jo fordi etniske nordmenn alltid har vært mer eller mindre lyse i huden. Derfor kan man anta når man ser, men når man hører så må man gjerne revurdere sine antagelser. Problemet kommer først, syns jeg, når man ikke er villig til å revurdere sine første antagelser. Det er nemlig, syns jeg, ikke noe feil i å harmløst anta. Men når man hardnakket står på sitt at Mari faen meg aldri blir norsk, men at Tom aksepteres som norsk, etter å ha snakket med begge, så er det vel folk som har meninger på livet som ikke helt samsvarer med mine iallfall.

• Liker 6
Skrevet

Jeg støtter Silfens innlegg fullt ut!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med Silfen! Alle som er født og oppvokst i Norge, uansett hvor foreldrene kommer fra er norske. Men jeg skjønner godt at det er vanskelig å vite om noen er norske eller om de er asylsøkere/innvandrere/arbeidsinnvandrere for sånne detaljer synes ikke. Men vi må slutte med å anta og heller begynne å behandle folk som våre likemenn/kvinner og drite i hvilken bakgrunn slekta deres har. Jeg har fått høre at jeg ser ut som en russer, av en som overhode ikke var norsk. Det sier mye om hva mange antar og dømmer etter utseendet. Jeg håper det blir enklere for enhver innbygger i Norge etterhvert, for tidene forandrer seg jo?

Anonymous poster hash: 9dfcd...75e
  • Liker 3
Skrevet

Jeg antar at man er norsk dersom man snakker flytende norsk. Jeg skiller for øvrig ikke mellom de som er "mine egne" (hva nå enn det skal bety) og de som ikke er "mine egne".

Så langt i livet har jeg aldri vurdert hvor mange prosent "norsk" en person er, men det er kanskje viktig for deg, TS?

Kanskje TS ikke er norsk og sliter med akkurat dette?

Tenkte på det samme også.

Kanskje det har noe med hvordan mediene fremstiller innvandrere? Eller hvordan antall integrerte innvandrerskuepspillere i norske tv-serier/reklamer er fraværende?

Jeg har ennå ikke sett en reklame med en svart fyr som reklamerer for f.eks Jif eller byggevarer, på TV

Skrevet

Han er født og oppvokst i Norge og heter Tom, foreldrene er fra Polen. Tom snakker flytende norsk.

Hun er født og oppvokst i Norge og heter Mari, foreldrene kommer fra Pakistan. Mari snakker flytende norsk.

Hvorfor blir alltid Tom antatt for å være 100% nordmann og Mari en muslimsk jente fra Pakistan?

Det er fordi den ene er en rent biologisk ting, den andre er en kulturell ting.

Tom ser ut som flertallet av etniske nordmenn ser ut, Mari gjør ikke.

På samme måte hadde ikke jeg, som etnisk nordmann, blitt tatt for å være en etnisk pakistaner om jeg flyttet til Pakistan. Mens en etnisk inder hadde nok lettere gått under radaren.

Jeg er helt enig med Silfen! Alle som er født og oppvokst i Norge, uansett hvor foreldrene kommer fra er norske. Men jeg skjønner godt at det er vanskelig å vite om noen er norske eller om de er asylsøkere/innvandrere/arbeidsinnvandrere for sånne detaljer synes ikke. Men vi må slutte med å anta og heller begynne å behandle folk som våre likemenn/kvinner og drite i hvilken bakgrunn slekta deres har. Jeg har fått høre at jeg ser ut som en russer, av en som overhode ikke var norsk. Det sier mye om hva mange antar og dømmer etter utseendet. Jeg håper det blir enklere for enhver innbygger i Norge etterhvert, for tidene forandrer seg jo?

Anonymous poster hash: 9dfcd...75e

Da måtte man samtidig begynne å drite i å snakke om hvor mye sønnen ligner på faren, og at han har arvet moras nese osv. Totalt urealistisk, og hvorfor skulle man egentlig det? Vi er bygd for å se etter gjenkjennelige mønstre, både hos folk, dyr og natur, og disse evnene blir ikke borte om man later som de ikke eksisterer. Så er det opp til oss selv hvor mye dette skal påvirke hvordan vi forholder oss til andre mennesker.

• Liker 4
Skrevet

Hudfarge og språk. Det avgjør tilhørighet. Jo mer liberale folk er, jo mer utflytende blir tilhørighetskravene, men for tilhørighet vil det alltid være en fordel å være mest mulig lik andre.

Skrevet

Jeg er kvart norsk, oppvokst i Norge og har 2 andre opprinnelsesland. Har et vestlig morsmål og kan ikke det ikke vestlige språket til far som jeg sikkert burde kunnet. Er litt mørkere enn en standard nordmann i hårfarge og øyenfarge. Likevel klarer jeg ikke si jeg er norsk bare. Pleier å si alle 3 landene hvor foreldre og besteforeldre er fra, så slipper de å lure. Men det kan jo høres litt tungvint ut at jeg må nevne alle 3:p

I følge det jeg har lest er man norsk per def om man har minst en bestefar/-mor som er norsk og man er 2. Generasjons innvandrer om begge foreldre er utenlandske selv om man er født i Norge. Så begge de det gjelder vil jo komme inn under dette. Men såklart så vil en med polsk bakgrunn se mer tilnærmet norsk ut enn en med pakistansk bakgrunn utenifra. Så deler man opp i vestlig og ikke vestlige innvandrere.

Skrevet

Kan du beskrive "de her muslimene" for meg? Og kulturen de tviholder på?

Anonymous poster hash: 9d987...0a1

• Liker 1
Skrevet

Er det så viktig? Jeg tenker at de er det de identifiserer seg som.

Anonymous poster hash: 8ffb1...433
  • Liker 2
Skrevet

Og for kristne afrikanere? Og hinduistiske indiere? Hvor lenge for dem? Ser du Maris og Toms kultur, hvis det du vet om dem er utseende, oppvekst i Norge, snakker norsk flytende, foreldrenes opphavsland. Hvor kommer kulturen inn?

Skrevet

Antakelsen vil mest sannsynlig være basert på utseendet. Hvis man ikke kjenner vedkommende, så har man ikke stort annet grunnlag å bedømme dette på. Det vil være det samme med dem som er utenlandsadopterte. De har enda mindre tilknytning til fødelandet, men dette kan man ikke vite når man ser dem.

Jeg tenker at dette er naturlig, og ser ikke på det som noe problem. Et problem kan imidlertid oppstå dersom man, selv etter å ha fått mer informasjon, ikke vil anse noen som nordmann når de teknisk sett bør regnes som det.

• Liker 2
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Uten å vite sikkert hva de offisielle kravene er for å være nordmann - JEG tenker at noen er nordmann om vedkommende ble født her, snakker flytende norsk (inkludert bergensere, til og med) og har norsk som omgangsspråk med sin familie.

Før det? Neh. Da er man innvandrer.

Skrevet

Kom igjen, du trur ikke på det sjøl, engang. Klart det har noe med hudfargen å gjøre hvordan man ser på annengenerasjons innvandrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...