Gå til innhold

Bygge platting/terrasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Ullensaker kommune i Akershus og vil bygge platting/terrasse med levegger. Vi vet ikke om det er lovlig ift reguleringer og bestemmelser, men har tenkt å ringe kommunen.

Men vet dere hva reglene rundt dette er?

Jeg har hørt diverse og mulig det avhenger av kommunen, men dette er planen:

Vi bygger platting langs bakken, altså ikke opp i høyden fra bakken (hørt ulike regler her også). Vi har nabo ganske tett på, så vi ønsker å bygge denne plattingen helt inntil deres tomt med levegger på ca 1.50m høye.

Er dette lov?? Noen sier dette går helt fint, mens andre sier det ikke er lov og at man ikke kan bygge mer enn til min 4m fra nabotomta. Hva stemmer egentlig?

I og med at vi ikke bygger opp fra bakken er jeg usikker..

Skal som sagt ringe kommunen, men ettersom de ikke holder åpent nå og diskusjonen herjer her hjemme trenger vi litt innspill :)

Anonymous poster hash: d0651...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All denne informasjonen finner du detaljert på nettsiden til Plan og Bygningsetaten i din kommune. Her vi bor kan vi bygge platting med under 50cm høyde uten søknad, over en viss størrelse må det meldes inn til kommunen. Skillevegg mot nabo kan være 1,80cm høy 2m ut fra husvegg, så kan den være 80cm gjerde eller i form av hekk/busker.

Anonymous poster hash: 776fc...2c3

Skrevet

Ang platting som er mindre enn 50cm over terreng, er loven slik at den kan bygges uten søknad så lenge den er 4m fra nabgrense. Iom. at dere vil bygge nærmere må dere søke om den, og nabo må skrive under på varsel. Forhåpentligvis går det rett igjennom.

Skrevet

Tipper det er leveggene som kan bli et problem i såfall. Det er f.eks regler for hvor langt fra nabogrensen et byggverk skal være. Ta en tur på plan og bygningsetaten med en skisse og spør om det er noe dere evt må søke om tillatelse for. Det er som regel slik at man avtaler et møte på forhånd. Det finner du ut av om du ringer kommunen.

Skrevet

Takk, fant ut av det. Kan bygge plattingen uten å søke, men veggene må søkes om.

Anonymous poster hash: d0651...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...