Gå til innhold

Hvor mange km klarer du å løpe på 30-35 minutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jogget mye den siste måneden, men vil forbedre formen enda mer. Klarer nå å jogge 5,2 km på 34 minutter, og lurer på om dette er bra?

Hvor mange kilometer klarer du å jogge på en halvtime? Og har du noen tips til progresjon? :)

Anonymous poster hash: fb248...814
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber min runde på 4,5 km på ca. 30 min, da er det passe tempo, tar meg ikke helt ut. Løype med spesielt en lang, bratt stigning.

Skrevet

Jogger 5 km på 20-25 minutter.

Det er målet mitt også, hvor lang tid tok det før du klarte det? :) Er det lurest å øke distansen til å begynne med, eller å jogge fortere den distansen jeg løper nå?

Jeg jobber min runde på 4,5 km på ca. 30 min, da er det passe tempo, tar meg ikke helt ut. Løype med spesielt en lang, bratt stigning.

Jeg tar meg forøvrig helt ut når jeg jogger distansen min, jogger sammenhengende og har høy puls. Kanskje lurt å løpe bratte bakker for å forbedre kondisjonen enda fortere :)

Skrevet (endret)

Klarer dere å jogge i 30 minutter i strekk? Jeg tror jeg hadde falt om, om jeg prøvde meg på det, he-he... :)

Endret av s@nd
  • Liker 3
Skrevet

Klarer dere å jogge i 30 minutter i strekk? Jeg tror jeg hadde falt om, om jeg prøvde meg på det, he-he... :)

Hadde du spurt meg det samme for fire år siden, hadde jeg ikke klart det, men har trent mye kondisjon (mest spinning og jogging) og klarer uten problemer å jogge 30 (eller mer) i strekk :) Stopper ikke når jeg blir veldig andpusten, men har aktive pauser :)

Skrevet

Hadde du spurt meg det samme for fire år siden, hadde jeg ikke klart det, men har trent mye kondisjon (mest spinning og jogging) og klarer uten problemer å jogge 30 (eller mer) i strekk :) Stopper ikke når jeg blir veldig andpusten, men har aktive pauser :)

Heldig du, som klarer det! hehe!! :) Hvor lenge jogget du før du klarte å holde ut så lenge? Jogger du ute eller på mølla?

Gjest Runforit
Skrevet

Det er målet mitt også, hvor lang tid tok det før du klarte det? :) Er det lurest å øke distansen til å begynne med, eller å jogge fortere den distansen jeg løper nå? Jeg tar meg forøvrig helt ut når jeg jogger distansen min, jogger sammenhengende og har høy puls. Kanskje lurt å løpe bratte bakker for å forbedre kondisjonen enda fortere :)Anonymous poster hash: fb248...814

Jeg fokuserte på distanse fremfor fart da mila var mitt mål. Så jeg økte med en halv kilometer frem til jeg klarte mila. Det var først da jeg nådde mila at jeg startet fokuset på fart. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid jeg brukte, men jeg startet med intervaller gjennom hele mila for å bedre tiden og noen kortere distanser med enda mer fokus på fart.

Jeg husker at jeg klarte å redusere tiden fra 70 minutter på mila til 43 minutter på ca. 2 mnd. I snitt jogger jeg den på 50 minutter.

Skrevet

bruker 36 min på 10km

Anonymous poster hash: be4a4...cca
Skrevet

Jeg har akkurat startet å løpe igjen. På endomondoen min har jeg løpt min raskeste 5km på 30 min. Men i snitt bruker jeg vel litt over 30 min på 5 km. Pleier å burke 65 min på mila, og målet er 50.

Jeg fokuserte på distanse fremfor fart da mila var mitt mål. Så jeg økte med en halv kilometer frem til jeg klarte mila. Det var først da jeg nådde mila at jeg startet fokuset på fart. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid jeg brukte, men jeg startet med intervaller gjennom hele mila for å bedre tiden og noen kortere distanser med enda mer fokus på fart.

Jeg husker at jeg klarte å redusere tiden fra 70 minutter på mila til 43 minutter på ca. 2 mnd. I snitt jogger jeg den på 50 minutter.

Hvordan trente du for å nå målet ditt?

Skrevet

Jeg jogger vel 5,5 kilometer på 25 min, og jeg er ikke særlig trent for øyeblikket. Men mellom og langdistanse ligger virkelig for meg, og jeg drev med dette da jeg var 10-15 år. I 8.klasse løp jeg 3,5 kilometer på 13 blank ihvertfall, noe som er ganske bra for en 8-klassing :)

Anonymous poster hash: f1588...639
Skrevet

Vet at du ikke siterte meg, men intervaller og fartslek er et bra tips. Jeg er også veldig glad i bakkeløp og trappeløp (der man løper så fort man kan opp og går sakte ned)

Anonymous poster hash: f1588...639

Skrevet

Har vel prestert litt over 8 km på 35 minutt hvertfall. Men har aldri prøvd å løpe så fort jeg klarer i akkurat 30-35 minutt :) sjelden det blir mer enn 7 km på 35 min, da holder jeg 12 km/t, og løper til jeg har nådd 10-12 km. Og det er ikke hver gang det heller :P

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har akkurat startet å løpe igjen. På endomondoen min har jeg løpt min raskeste 5km på 30 min. Men i snitt bruker jeg vel litt over 30 min på 5 km. Pleier å burke 65 min på mila, og målet er 50.

Jeg hadde kortere økter(5 km) der jeg fokuserte på farten. Jeg integrerte dem i mila.

F.eks så startet jeg på 10 km/t i 1 km, så økte jeg farten for hver kilometer med 1 km/t. Kom opp i maksfart på 13 så ned igjen til 10 km/t så begynte jeg på nytt. Maksfarten økte ganske raskt med dette opplegget. Kom opp i 15-18 km/t på intervallene og det var slik jeg tok mila på 43 minutter.

• Liker 1
Skrevet

Ca 2

Anonymous poster hash: 2ea89...183

• Liker 1
Skrevet

1 km.

Anonymous poster hash: 52e4a...eba
Skrevet

4,5 km på 20-25 min.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Løp den samme runden nå i kveld. Løp så fort jeg kunne store deler av tiden og pulsen var opp mot 85-90% gjennom nesten hele økten. Brukte 25 minutter på runden! :laugh: Er dog veldig stiv i bena nå!

Skrevet

Heldig du, som klarer det! hehe!! :) Hvor lenge jogget du før du klarte å holde ut så lenge? Jogger du ute eller på mølla?

Jeg begynte med spinning. Nybegynner-kurs i et par uker før jeg begynte med pulsspinn (spinn med høy intensitet). Der lærte jeg å presse meg selv til det ytterste og holde høy puls gjennom hele treningsøkten med noen korte aktive pauser. Det var vondt og slitsomt i begynnelsen, men jeg fikk gradvis bedre kondisjon og ble flinkere til å presse meg selv. Før var det slik at jeg stoppet med engang jeg ble andpusten.
Det er viktig å gradvis jobbe deg opp til et nivå, det krever innsats og tålmodighet :)

Skrevet

Jeg begynte med spinning. Nybegynner-kurs i et par uker før jeg begynte med pulsspinn (spinn med høy intensitet). Der lærte jeg å presse meg selv til det ytterste og holde høy puls gjennom hele treningsøkten med noen korte aktive pauser. Det var vondt og slitsomt i begynnelsen, men jeg fikk gradvis bedre kondisjon og ble flinkere til å presse meg selv. Før var det slik at jeg stoppet med engang jeg ble andpusten.
Det er viktig å gradvis jobbe deg opp til et nivå, det krever innsats og tålmodighet :)

Det er sånn jeg har det nå, at jeg stopper fort etter jeg er blitt andpusten. Jeg prøver å pushe litt ekstra da.. hehe :)

Ja, det krever massevis med tålmodighet... og motivasjon :) men man må vel bare presse seg selv, så går det an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...