Gjest powerpuff Skrevet 5. mai 2004 #1 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg har startet et nytt og bedre liv. Men jeg elsker å trene, skulle gjerne gjort det hver dag, men hører at man må ha en hviledag. Stemmer dette? Og hvorfor trenger kroppen dette? Kommer det ikke an på hva slags form man er i? Mange spørsmål, håpr jeg får mange svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 5. mai 2004 #2 Del Skrevet 5. mai 2004 Ja, du trenger hvile. Når du trener, så er det faktisk slik at du under trening bryter ned kroppen, og det er hvilen som bygger opp. Når du trener, så river du av blodkar, muskelfibre etc, du ødelegger, rett og slett. Når kroppen blir skadet, så begynner den å reparere med en gang. Da beskytter den seg mot å bli utsatt for det samme igjen, og når den har reparert, så legger den på enda litt til for å gjøre det som er skadet enda sterkere enn det var før. Og på den måten blir du sterkere. Det innebærer også at du må la kroppen få lov å gjøre denne reparasjonen før du igjen utsetter den for ytterligere trening (skade). Hvis du ikke gir den tid, bryter du ned noe som ikke er helt bygget opp igjen, og dermed brytes kroppen enda mer ned. Og sånn går det videre om du ikke hviler. Da vil du lett pådra deg en skade som betennelser, overbelatsningsskade, slitasje etc. Og det er jo ikke meningen med å trene!? Hvis du er utrent, holder det å trene annenhver dag eller tre ganger i uken. Ca. 48 timer trenger kroppen på å bygge seg opp igjen. Etterhvert som du bli bedre trent, så kan du trene oftere om du ønsker det. Og selv om du ikke trener hardt hver dag, så betyr det jo ikke at du ikke kan bevege deg i form av en sykkeltur, rask gåtur eller kanskje svømming. Om du trener vekter, gjør det heller ikke noe om du den ene dagen trener overkroppen, neste dag bena. fx. Men ikke lur deg selv med å være overivrig, det kommer det lite godt ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest powerpuff Skrevet 5. mai 2004 #3 Del Skrevet 5. mai 2004 Men hvis man trener kondisjon en dag, og styrke en annen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 5. mai 2004 #4 Del Skrevet 5. mai 2004 Og selv om du ikke trener hardt hver dag, så betyr det jo ikke at du ikke kan bevege deg i form av en sykkeltur, rask gåtur eller kanskje svømming. Om du trener vekter, gjør det heller ikke noe om du den ene dagen trener overkroppen, neste dag bena. fx. Men ikke lur deg selv med å være overivrig, det kommer det lite godt ut av. Siterer meg selv og tror det er svaret på det du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest powerpuff Skrevet 5. mai 2004 #5 Del Skrevet 5. mai 2004 Ok, tusen takk for hjelpen. Den var svært lærerik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå