Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to stebarn, gutt og jente. Begge er nå over 18 og går på videregående skole med fullt stipend/lærlinglønn.

Stedatter gir bestandig julegaver til meg, faren og småsøsken. Stesønn gir aldri gaver. Han har like mye penger som søstera, men velger å bruke alt på gaming.

Gir selvfølgelig gaver av lik verdi til begge to fra meg og far, men i år har småsøsken lyst til å gi en ekstra gave til stesøstra, men ikke til stebror...

Er det ok? For min del er det helt kurant, og jeg er 100 % sikker på at det ikke dukker opp gaver fra stesønn dette året heller. Men så var det jo det med at julen handler om å gi... bla bla bla...

Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 6cc14...fa8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp å gi presang til ham.

Anonymous poster hash: df3ac...1ee
Skrevet

Hvordan det vil bli oppfattet kommer litt an på hvordan dette gjøres i praksis. Du sier at småsøsknene ønsker å gi en ekstra gave. Vil dette være noe de selv lager/kjøper, eller vil det være noe du eventuelt må kjøpe for dem? Hva slags prisklasse er det snakk om?

Hvis det er en liten ting ekstra, for eksempel noe hjemmelaget, så tviler jeg på at det blir noe drama omkring en ekstra gave til stesøsteren. Men hvis det er snakk om noe stort, slik at det blir en veldig skjev fordeling, så kan det potensielt bli et problem. Det kommer selvsagt an på hvordan stebroren vil oppfatte det selv - det er ikke sikkert at han bryr seg. Men om han gjør det, så blir han kanskje lei seg, og hvordan vil eventuelt småsøsknene føle seg da - selv om de ikke har fått gaver fra stebroren?

En løsning kunne jo være å oppfordre dem til å finne en liten gave til stebroren også. Disse gavene trenger jo ikke å være helt like. Eventuelt kan dere ta en prat med stebroren og kanskje bli enige om at enten så utveksles det gaver mellom ham og småsøsknene (begge veier), ellers kan begge parter droppe det. Da vet alle hva som kommer, og det vil ikke bli noe problem om stesøster får gave siden hun gir tilbake uansett.

Selvsagt er det ikke direkte urettferdig om stebror, som er gniten på gaver, ikke får ekstra. Men som du skriver handler det jo ikke bare om å få, men også om å være snill mot andre uten nødvendigvis å vente noe tilbake. Personlig hadde jeg slitt med å gjøre forskjell på dem uten å si noe i forkant, men du kan jo kjenne litt på din egen magefølelse og hva du tror vil være beste løsning for deg.

• Liker 1
Skrevet

Første innskytelse er at man skal jo være snill i julen... Gleden av å gi og alt det.

Men kanskje han trenger å få en liten oppvekker på at jo, hva han bidrar med selv spiller også en rolle. Det virker ikke som han har oppdaget gleden av å gi selv ;)

Tenker det er en grei løsning dere skisserer - at han får gave av dere som normalt, men at søsken som er lei av å bare gi, kan kutte gaven til ham i år.

Anonymous poster hash: 2a02f...845

Skrevet

Ta det opp med han, så får han velge selv. Hvis han har lyst på gave så må han gi no til de også. :)

Anonymous poster hash: 2c266...c1a
Skrevet

TS her...

Har nå funnet en gave jeg er ganske sikker på han vil sette pris på, så får vi se om det blir ekstragave eller liggende til bursdag. Har den i alle fall liggende i tilfelle et mirakel skulle skje.

Har aldri fått et eneste takk for gavene han får, så det frister veldig å bare gi en...

Han er en fin gutt ellers altså. Bare så det er på plass (her i dette alle-er-slemme-stemødre-forumet)!

Stedatter har allerede informert om at hun har kjøpt gaver til småsøsken, så der blir det uansett ekstragave.

Ikke nødvendigvis noe veldig dyrt, men noe fra ønskelisten som vil bli satt pris på. (Og hun takker hver gang).

Forøvrig er det nok meg og far som må kjøpe gaver fra småsøsken, da de nok hadde endt opp med å kjøpe noe fra leketøysbutikken til begge to. :laugh:

Skrevet

Du er den voksne her, da må du oppføre deg som den voksne.

:)

Jeg ville ikke forskjellsbehandlet dem.

• Liker 1
Skrevet

Du er den voksne her, da må du oppføre deg som den voksne.

:)

Jeg ville ikke forskjellsbehandlet dem.

Sånn aldersmessig, er de voksne de også, men jeg skjønner poenget ditt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...